Rola i znaczenie kolegiów jezuickich w propagowaniu wśród mieszkańców Rzeczypospolitej wiedzy na temat działalności misyjnej Towarzystwa Jezusowego na Dalekim Wschodzie

Słowa kluczowe: jezuici, kolegia jezuickie, Chiny, Japonia, Daleki Wschód

Abstrakt

Znaczenie kolegiów jezuickich w rozwoju szkolnictwa na ziemiach Rzeczypospolitej, podobnie jak wkład członków Towarzystwa Jezusowego w postęp naukowy, tak polski jak i europejski pozostają bezsprzeczne. Warto wszak zwrócić uwagę na fakt propagowania przez jezuitów wiedzy na temat Dalekiego Wschodu, misji chrystianizacyjnych prowadzonych w Indiach, Chinach i Japonii, a także społeczne, kulturowe i polityczne konsekwencje działań podjętych przez nich w tym zakresie. Szczególne znaczenie ma tutaj działalność poszczególnych kolegiów, które kształcąc na dość wysokim poziomie, stawały się miejscem wzrastania powołań kapłańskich, a co za tym idzie także powołań misyjnych. Relacje i listy z krajów Dalekiego Wschodu nie pozostały bez wpływu na decyzje podejmowane przez poszczególnych uczniów, którzy pragnęli wzorem jezuickich świętych i męczenników głosić Ewangelię wśród mieszkańców Indii, Chin oraz Japonii. Misje chrystianizacyjne, jak i dzieje oraz kultura krajów Dalekiego Wschodu interesowały wszak nie tylko uczniów kolegiów, ale o wiele szersze grono osób, chcących poszerzyć swoją wiedzą. Celom tym służyły polskie tłumaczenia autorów jezuickich, którzy w swoich dziełach opisywali Daleki Wschód. Ponadto wśród metod propagowania wiedzy niezwykle ważne miejsce zajmowały widowiska parateatralne i spektakle sceniczne, w których pojawiały się wątki orientalne. Zarówno one, jak i wspomniane działania translatorskie obejmowały swoim zasięgiem niezwykle szerokie grono osób, co w późniejszym czasie przełożyło się na znaczący wzrost zainteresowania Dalekim Wschodem, w konsekwencji zaś pojawieniem się mody na tzw. „chińszczyznę”. Celem niniejszego artykuł jest zatem prześledzenie wskazanych powyżej wątków, które – jak łatwo można zauważyć – pozostają w ciągu przyczynowo-skutkowym. W konsekwencji można zatem stwierdzić, że rola kolegiów jezuickich, jako ośrodków, z których wyszedł impuls propagowania wiedzy o krajach Dalekiego Wschodu wydaje się być niepodważalna.

Bibliografia

Archivum Romanum Societatis Iesu Pol. 79.

Biblioteka Jagiellońska rkps. 177, 2626.

Dramat staropolski od początków do powstania Sceny Narodowej. Bibliografia, t. 2: Programy drukiem wydane do r. 1765, cz. 1: Programy teatru jezuickiego, oprac. Władysław Korotaj, Jadwiga Szwedowska, Magdalena Szymańska (Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1976).

Epistola de lagatorum Japonicorum orientalium adwentu ad Gregorium XIII P.M. paucos dies ante quam moretur […] (Vilnae, 1585).

Jana Brożka Gratis 1625, wyd. H. Barycz (Kraków: Polska Akademia Umiejętności, 1929).

Japoniorum Regum legatio Romae coram Summo Pontifice Gregorio XIII 23. Martii habita a. 1585 […] (Cracoviae, 1585).

O rozszerzaniu wiary świętej chrześcijańskiej katolickiej w Ameryce na Nowym Świecie, zwłaszcza w Peru […] (Kraków, 1603).

Szembek Fryderyk, Gratis plebanski, gratis wycwiczony w iezvickich szkolach krakovvskich […] to iest respons na dyskurs plebański w collegium jezuickim krakowskim, Gratis nazwany y na dwu inne tegoż autora w teyże materiey (Poznań, 1627).

Szembek Fryderyk, Tunquium, królestwo możne w Azyey […] (Kraków, 1629). Szembek Fryderyk, Tybet, wielkie państwo w Azyey […] (Kraków, 1628).

Tybet i Tunquim w pismach Fryderyka Szembeka, wstęp i oprac. Renata Czekalska, Agnieszka Kuczkiewicz-Fraś (Kraków: Księgarnia Akademicka, 2015). Wysocki Szymon, Nowiny abo dzieie dwuletnie Chineńskie […] (Kraków, 1616). Wysocki Szymon, Nowiny abo dzieje dwuletnie z Iaponu y z Chiny krain pogańskich Nowego Świat przez list x Iana Rodriguesa y x. Mattheusza Ricciego […] roku pańskiego 1606 y 1607 […] opisane […] (Kraków, 1611).

Wysocki Szymon, Nowiny pewne z Nowego Świata, mianowicie z Iaponu, to jest o chwalebnej śmierci sześci szlachciców Iapończyków […] (Kraków, 1608).

Wysocki Szymon, Opisanie chwalebnego męczeństwa dziewiąci chrześcijan Iapońskich […] (Kraków, 1612).

Bednarski Stanisław, Upadek i odrodzenie szkół jezuickich w Polsce (Kraków: Wydawnictwo Księży Jezuitów, 1933).

Darowski Roman, Filozofia w szkołach jezuickich w Polsce w XVI wieku (Kraków: Fakultet Filozoficzny Towarzystwa Jezusowego, 1994).

Dianni Jadwiga, Jan Brożek (Joannes Broscius), akademik krakowski (1585–1652) (Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1949).

Dramaty eucharystyczne jezuitów. XVII wiek, oprac. Jan Okoń (Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1992).

Encyklopedia wiedzy o jezuitach na ziemiach Polski i Litwy (1564–1995), oprac. Ludwik Grzebień (Kraków: Wydawnictwo WAM, 2004).

Ha Nguyen Duc, Polscy misjonarze na Dalekim Wschodzie w XVII–XVIII wieku (Warszawa: Wydawnictwo Neriton, 2006).

Kajdański Edward, Michał Boym – ostatni wysłannik dynastii Ming (Warszawa: Wydawnictwo Polonia, 1988).

Kajdański Edward, Michał Boym. Ambasador Państwa Środka (Warszawa: Książka i Wiedza, 1999).

Konior Jan, Historia polsko-chińskich kontaktów kulturowych w XVII w. (na przykładzie misji jezuickich) (Kraków: Wydawnictwo WAM, 2013).

Miazek-Męczyńska Monika, Flora Sinensis Michała Boyma SI (Gniezno: Wydawnictwo Fundacji Collegium Europaeum, 2005).

Miazek-Męczyńska Monika, Indipetae Polonae – kołatanie do drzwi misji chińskiej (Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2015).

Obirek Stanisław, Jezuici w Rzeczypospolitej Obojga Narodów w latach 1564–1668: działalność religijna, społeczno-kulturalna i polityczna (Kraków: Wydział Filozoficzny Towarzystwa Jezusowego, 1996).

Okoń Jan, Dramat i teatr szkolny. Sceny jezuickie w XVII wieku (Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1970).

Okoń Jan, Na scenach jezuickich w dawnej Polsce. Rodzimość i europejskość (Warszawa: Wydawnictwo DiG, 2006).

Poplatek Jan, Studia z dziejów jezuickiego teatru szkolnego w Polsce (Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1957).

Puchowski Kazimierz, Jezuickie kolegia szlacheckie Rzeczypospolitej Obojga Narodów: studium z dziejów edukacji elit (Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2007).

Reychman Jan, Orient w kulturze polskiego oświecenia (Wrocław: Ossolineum 1964).

Tazbir Janusz, Szlachta a konkwistadorzy. Opinia staropolska wobec podboju Ameryki przez Hiszpanię (Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1969).

Z dziejów szkolnictwa jezuickiego w Polsce, oprac. Roman Darowski, Jerzy Paszenda (Kraków: WAM – Księża Jezuici, 1994).

Barycz Henryk, „Dynastia kurzelowska. Rodowód i charakterystyka inteligentów kurzelowskich”, Rocznik Naukowo-Dydaktyczny Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie. Prace Historyczne 8 (1977) 59: 69–79.

Cyrzyk Leszek, „Chiny w piśmiennictwie polskim do końca XVII wieku”, Przegląd Orientalistyczny 2 (1963): 109–119.

Cyrzyk Leszek, „Chiny w piśmiennictwie polskim XVIII wieku”, Przegląd Orientalistyczny 3 (1963): 191–200.

Grzebień Ludwik, „Organizacja bibliotek jezuickich w Polsce od XVI do XVIII wieku. Cz. 1”, Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne 30 (1975): 223–278.

Janeczek Stanisław, „Szkoła jezuicka a szkoła renesansowa. Regres czy twórcza kontynuacja?”, Rocznik Wydziału Pedagogicznego Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej Ignatianum w Krakowie (2005): 191–208.

Kwiatkowski Marek, „Łazienki w «guście chińskim». Ze studiów nad Łazienkami warszawskimi”, Biuletyn Historii Sztuki 2 (1967): 171–190.

Łukaszewska-Haberkowa Justyna, „Nauczanie języka łacińskiego w szkołach jezuickich w XVI i XVII wieku”, Nasza Przeszłość 113 (2010): 295–305.

Meynard Thierry, „For the record: The Canton exile of the missionaries (1666– 1671) by the Polish Jesuit Szpot Dunin”, Annales Missiologici Posnanienses 25 (2020): 147–185.

Miazek Monika, „Matteo Ricci i jezuicka metoda akomodacyjna”, Fundamenta Europaea 5/6 (2005): 7–15.

Miszalska Jadwiga, „Siedemnastowieczne polskie tłumaczenia jezuickich relacji z misji na Dalekim Wschodzie w kontekście problematyki historii przekładu”, Przekładaniec 36 (2018): 25–43.

Niedźwiedź Jakub, „Jesuit Education in the Polish-Lithuanian Commonwealth”, Journal of Jesuit Studies 5 (2018) 3: 441–455.

Tazbir Janusz, „Moda na chińszczyznę w Polsce w XVIII wieku”, Biuletyn Historii Sztuki i Kultury 11 (1949) z. 3-4: 382–392.

Wasilewska-Dobkowska Joanna, „Wyobrażenia Dalekiego Wschodu w środowisku polskich jezuitów”, Toruńskie Studia o Sztuce Orientu 1 (2004), 15–30.

Barycz Henryk, „Wstęp”, w: Jan Brożek, Wybór pism, t. 1, oprac. Henryk Barycz (Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1956), 5–119.

Danieluk Robert, „Konfesjonał i pióro: Tomasz Ignacy Szpot Dunin, polski historiograf jezuickiej misji w Chinach”, w: Iesuitae in Polonia – Poloni Iesuitae. Piśmiennictwo łacińskie czasów nowożytnych, red. Jarosław Nowaszczuk (Szczecin: „Volumina.pl”, 2017), 75–108.

Fiałkowski Wojciech, „Orient w Wilanowie. Szkic do obrazu kultury artystycznej Wschodu i jej europejskich mutacji w dawnej rezydencji Jana III Sobieskiego”, w: Orient i orientalizm w sztuce, red. Elżbieta Karwowska (Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1986), 141–159.

Janeczek Stanisław, „O stereotypie szkoły jezuickiej. Uwagi komparatystyczne”, w: In Christo Redemptore. Księga pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Jerzego Misiurka, red. Jarosław M. Popławski (Lublin: Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej „GAUDIUM”, 2001), 363–384.

Kąkol Piotr, Reglińska-Jemioła Anna, „Chinoiserie w sztukach widowiskowych w Polsce XVIII wieku”, w: Początki wiedzy o Chinach w Polsce, red. Irena

Kadulska, Józef Włodarski (Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2008), 51–71.

Kochanowicz Jerzy, „Wychowanie w szkołach jezuickich okresu staropolskiego”, w: Pedagogika ignacjańska: historia, teoria, praktyka, red. Anna Królikowska (Kraków: Wydawnictwo WAM, 2010), 205–236.

Kwietniewska Monika, „Wiedza o Chinach w polskim Oświeceniu. Krótkie wprowadzenie”, w: Początki wiedzy o Chinach w Polsce, red. Irena Kadulska, Józef Włodarski (Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2008), 37–49.

Miazek Monika, „Europejczyk w Państwie Środka – jezuici, nauka, akomodacja”, w: Kulturowe konteksty integracji europejskiej, red. Mariola Walczak-Mikołajczakowa (Gniezno: Collegium Europeum Gnesnense, 2004), 106–114.

Niedźwiedź Jakub, „Inkulturacja szkolnictwa jezuickiego w Polsce i na Litwie w XVI–XVIII wieku”, w: Formowanie kultury katolickiej w dobie potrydenckiej. Powszechność i narodowość katolicyzmu polskiego, red. Justyna Dąbkowska-Kujko (Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 2016), 222–248.

Nowak Katarzyna, „Wątki japońskie we wczesnym teatrze jezuickim”, w: Teatr Orientu. Materiały z sesji naukowej, red. Przemysław Piekarski (Kraków: Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, 1998), 253–259.

Odyniec Wacław, Włodarski Józef, „Znajomość cywilizacji chińskiej w Polsce do końca XVIII wieku”, w: Chiny w oczach Polaków do XX wieku. Państwo – społeczeństwo – kultura, red. Józef Włodarski (Gdańsk: Wydawnictwo „Marpres”, 2001), 79–88.

Okoń Jan, „Barokowy dramat i teatr szkolny w Polsce. Wśród zadań publicznych i religijnych”, w: Popularny dramat i teatr religijny w Polsce, red. Irena Sławińska, Maria B. Stykowa (Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1990), 7–26.

Okoń Jan, „Teatr jezuicki w Polsce: pomiędzy swojskością a cudzoziemszczyzną”, w: Jezuici a kultura polska. Materiały sympozjum z okazji Jubileuszu 500-lecia urodzin Ignacego Loyoli (1491–1991) i 450-lecia powstania Towarzystwa Jezusowego (1540–1990), red. Ludwik Grzebień, Stanisław Obirek (Kraków: Wydawnictwo WAM – Księża Jezuici, 1993), 227–241.

Skowron Ryszard, „Brożek, jezuici i Chiny. Polski epizod do dziejów dialogu Zachodu ze Wschodem w XVII wieku”, w: Orient w kulturze polskie. Materiały z sesji jubileuszowej 25-lecia Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie (Warszawa: Wydawnictwo Akademickie DIALOG, 2000), 117–125.

Opublikowane
2023-12-29
Jak cytować
Graff, T., & Wołyniec, B. (2023). Rola i znaczenie kolegiów jezuickich w propagowaniu wśród mieszkańców Rzeczypospolitej wiedzy na temat działalności misyjnej Towarzystwa Jezusowego na Dalekim Wschodzie. Rocznik Filozoficzny Ignatianum, 29(4), 111-132. https://doi.org/10.35765/rfi.2023.2904.9
Dział
Artykuły