Success or Failure?
Multicultural Education on Lusignan Cyprus, An Island Kingdom at the Crossroads of Several Cultures
Abstract
Niniejszy artykuł omawia typy edukacji dostępnej dla ludności Królestwa Cypru pod rządami Lusignanów, państwa założonego w 1192 roku po zdobyciu wyspy rok wcześniej przez króla Ryszarda I Lwie Serce w trakcie jego wyprawy do Ziemi Świętej, którą historycy później nazwali III wyprawą krzyżową. Zostanie poruszona kwestia, w jakim stopniu Łacinnicy i Grecy na Cyprze korzystali z dostępnej na wyspie edukacji lub podejmowali studia za granicą z powodu braku odpowiednich szkół wyższego szczebla. Omówione zostaną także różnice w edukacji otrzymywanej przez duchowieństwo, zarówno łacińskie, jak i greckie, oraz osoby świeckie, zważywszy na fakt, że znaczna, choć nie cała, część dostępnej edukacji była oferowana przez członków duchowieństwa, łacińskiego lub greckiego. Przeanalizowana zostanie dostępność bibliotek, edukacji językowej, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że na Cyprze powszechnie używano arabskiego, greckiego i języków romańskich, oraz obecność cypryjskich studentów podejmujących studia za granicą. Trendy i rozwój edukacji na Cyprze zostaną przeanalizowane w szerszym, współczesnym kontekście europejskim. Przedmiotem analizy będą również przedmioty wybierane przez większość studentów wyjeżdżających za granicę, takie jak prawo, teologia, medycyna i sztuka, a także powody, dla których były one studiowane. Ponadto zostanie również poruszony temat bolączek związanych z dostępną na Cyprze edukacją, działań mających na celu ich uzupełnianie oraz stopnia efektywności takich prób.
Copyright (c) 2024 Ignatianum University in Cracow
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Rocznik przyjmuje do druku wyłącznie materiały, które nie wchodzą w żaden konflikt interesów, żaden konflikt z prawem autorskim itp. Redakcja prowadzi działania przeciw: plagiatom, ghostwriting1, guest/honorary authorship2 itp. Autor pracy zbiorowej, który jest pierwszy na liście, bierze na siebie odpowiedzialność i ma obowiązek przedstawić wkład wszystkich współautorów. Jeśli publikacja powstała dzięki dedykowanym środkom finansowym, należy ujawnić to np. w Podziękowaniu, przypisie itp. Ew. przedruki wymagają jawnego zgłoszenia i okazania odpowiedniego pozwolenia wydawniczego. Autorzy / Recenzenci nierzetelni narażają się na reakcję właściwą stosownym instytucjom.
______
1 Ma to miejsce, gdy osoba mająca istotny wkład jest pominięta na liście Autorów czy w Podziękowaniu.
2 Zachodzi, gdy na liście autorskiej pojawia się osoba mająca znikomy/żaden udział w pracy.