Przekraczanie granic kulturowych w testamentach XIV-wiecznych kupców z Cypru

Słowa kluczowe: kupcy, Genueńczycy, duchowieństwo łacińskie, niewolnicy, wykonawcy testamentu, świadkowie, spadkodawcy, spadkobiorcy

Abstrakt

Kupcy z Europy Zachodniej działający w Famaguście na Cyprze – w tym Genueńczycy, Wenecjanie, Katalończycy, Pizańczycy, Prowansalczycy i przedstawiciele innych narodowości oraz kupcy cypryjscy mający siedzibę w tym portowym mieście – sporządzali u notariuszy genueńskich i weneckich testa­menty, z których wiele zachowało się do dzisiaj. Testamenty te stanowią cenne źródło wiedzy o darowiznach i spadkach, które kupcy przepisywali na rzecz członków rodziny i przyjaciół, a także instytucji, zwłaszcza takich jak kościoły, klasztory i zakony żebracze. Ponadto w dokumentach tych znajdziemy zapis kredytów i długów cypryjskich kupców wobec różnych wierzycieli, dekrety wyzwolenia należących do nich niewolników, którzy czasem również otrzymy­wali spadek, a sporadycznie także listy z wyszczególniem przedmiotów mate­rialnych, takich jak odzież, sztućce lub waluty znajdujące się w ich posiadaniu. Z tego rodzaju informacji możemy wywnioskować, że kupcy utrzymywali sto­sunki handlowe i osobiste z przedstawicielami innych narodowości lub wyznań chrześcijańskich, posiadali niewolników o różnym pochodzeniu etnicznym i waluty nienależące do królestwa Lusignan na Cyprze, a także przedmioty pochodzące z innych terytoriów. Te zjawiska świadczą o ich mobilności geo­graficznej i chęci przekraczania granic fizycznych, finansowych oraz kulturo­wych. Zdarzało się nawet, że kupcy cypryjscy zapisywali sumy pieniężne oso­bom i Kościołom obrządku niełacińskiego. Moją intencją w tym artykule jest zbadanie oraz ocena znaczenia i użyteczności takich testamentów. Pragnę rów­nież w nim zwrócić uwagę, że z treści cypryjskich testamentów możemy się dowiedzieć, jak, dlaczego i do jakiego stopnia kupcy przekraczali granice naro­dowe, etniczne i religijne zarówno w kontaktach handlowych, jak i osobistych. Ponadto omówione zostaną również ograniczenia zakresu informacji zawar­tych w tych testamentach oraz przyczyny istnienia tych ograniczeń.

Biogram autora

Nicholas Coureas, Cyprus Research Centre in Nicosia

Senior Researcher at the Cyprus Research Centre in Nicosia on the history of Lusignan Cyprus (1191–1473). Within this field, his special interests are the history of the Latin Church of Cyprus and of Cypriot commerce during the Lusignan period. He has published vari­ous articles and books on this subject, including the monograph The Latin Church in Cyprus 1195–1312 and its sequel, The Latin Church of Cyprus 1313–1378. Together with Michael Walsh and Peter Edbury, he published the conference proceedings Medieval and Renaissance Famagusta. Together with Prof. Peter Edbury he also published a chronicle, titled The Chronicle of Amadi translated from the Italian. He has now completed a monograph, titled The Burgesses of Lusignan Cyprus 1192–1474. This will be published in 2020 by the Cyprus Research Centre.

Bibliografia

Balard, M. (Ed.). (1983). Notai Genovesi in Oltremare: Atti rogati a Cipro da Lamberto di Sambuceto (11 Ottobre 1296-23 Giugno 1299). Genoa: Istituto di Medievistica.

Balard, M. (Ed.). (1984). Notai Genovesi in Oltremare: Atti rogati a Cipro da Lamberto di Sambuceto (31 Marzo 1304-19 Luglio 1305, 4 Gennaio-12 Lug¬lio 1307) Giovanni de Rocha (3 Agosto 1308-14 Marzo 1310). Genoa: Isti¬tuto di Medievistica.

Balard, M., Duba, W., & Schabel, C. (Eds.). (2012). Actes de Famagouste du notaire génois Lamberto di Sambuceto (décembre 1200-septembre 1300). Nicosia: Cyprus Research Centre.

Pavoni, R. (Ed.). (1987). Notai Genovesi in Oltremare: Atti rogati a Cipro da Lamberto di Sambuceto (Gennaio-Agosto 1302). Genoa: Istituto di Medievistica.

Pavoni, R. (Ed.). (1982). Notai Genovesi in Oltremare: Atti rogati a Cipro da Lamberto di Sambuceto (6 luglio-27 ottobre 1301). Genoa: Istituto di Medievistica.

Polonio, V. (Ed.). (1982). Notai Genovesi in Oltremare: Atti rogati a Cipro da Lamberto di Sambuceto (3 luglio 1300-3 agosto 1301). Genoa: Istituto di Medievistica.

Abulafia, D. (1997). The western Mediterranean kingdoms 1200–1500. Lon¬don–New York: Longman.

Ashtor, E. (1983). Levant trade in the later Middle Ages. Princeton: Princeton University Press.

Bacci, M. (2014). Patterns of church decoration in Famagusta (fourteenth to sixteenth centuries). In A. Weyl-Carr (Ed.), Famagusta: Vol. 1. Art and architecture (pp. 203-276). Turnhout: Brepols Publishers.

Coureas, N. (1997). The Latin church in Cyprus 1195–1312. Aldershot: Ash¬gate Publishing Ltd.

Edbury, P. (1999a). Famagusta in 1300. In Kingdoms of the crusaders from Jeru¬salem to Cyprus (pp. XVI 337–353). Aldershot: Ashgate Publishing Ltd.

Edbury, P. (1999b). Famagusta society ca. 1300 from the registers of Lam¬berto di Sambuceto. In Kingdoms of the crusaders from Jerusalem to Cyprus (pp. XVII 87–95). Aldershot: Ashgate Publishing Ltd.

Epstein, S. (1996). Genoa & the Genoese 958–1528. Chapel Hill–London: University of North Carolina Press.

Fleet, K. (1999). European and Islamic trade in the early Ottoman state: The merchants of Genoa and Turkey. Cambridge: Cambridge University Press.

Friedman, Y. (2002). Encounter between enemies: Captivity and ransom in the Latin kingdom of Jerusalem. Leiden: Koninklijke Brill NV.

Jacoby, D. (2012). Camlet, manufacture, trade in Cyprus and the eco¬nomy of Famagusta from the thirteenth to the late fifteenth century. In M.J.K. Walsh, P.W. Edbury, & N.S.H. Coureas (Eds.), Medieval and Rena¬issance Famagusta, studies in architecture, art, and history (pp. 15–42). Farnham: Ashgate Publishing Ltd.

Jacoby, D. (2014). Refugees from Acre in Famagusta around 1300. In M.J.K. Walsh, T. Kiss, & N.S.H. Coureas (Eds.), The harbour of all this sea and realm: Crusader to Venetian Famagusta (pp. 53–67). Budapest: Central European University Press.

Mayer, H.E. (1990). The crusades. Oxford: Oxford University Press.

Olympios, M. (2014). Saint George of the Greeks and its legacy: A facet of urban Greek church architecture in Lusignan Cyprus. In A. Weyl-Carr (Ed.), Famagusta: Vol. 1. Art and architecture (pp. 143–202). Turnhout: Brepols Publishers.

Riley-Smith, J. (2002). The feudal nobility and the kingdom of Jerusalem 1174– 1277. Basingstoke–New York: Palgrave Macmillan.

Stantchev, S.K. (2014). Spiritual rationality: Papal embargo as cultural practice. Oxford: Oxford University Press.

Opublikowane
2020-12-20
Jak cytować
[1]
Coureas, N. 2020. Przekraczanie granic kulturowych w testamentach XIV-wiecznych kupców z Cypru. Perspektywy Kultury. 30, 3 (grudz. 2020), 47-62. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2020.3003.05.
Dział
Morze Śródziemne - centrum świata czy peryferie?