Success or Failure?
Multicultural Education on Lusignan Cyprus, An Island Kingdom at the Crossroads of Several Cultures
Abstract
Niniejszy artykuł omawia typy edukacji dostępnej dla ludności Królestwa Cypru pod rządami Lusignanów, państwa założonego w 1192 roku po zdobyciu wyspy rok wcześniej przez króla Ryszarda I Lwie Serce w trakcie jego wyprawy do Ziemi Świętej, którą historycy później nazwali III wyprawą krzyżową. Zostanie poruszona kwestia, w jakim stopniu Łacinnicy i Grecy na Cyprze korzystali z dostępnej na wyspie edukacji lub podejmowali studia za granicą z powodu braku odpowiednich szkół wyższego szczebla. Omówione zostaną także różnice w edukacji otrzymywanej przez duchowieństwo, zarówno łacińskie, jak i greckie, oraz osoby świeckie, zważywszy na fakt, że znaczna, choć nie cała, część dostępnej edukacji była oferowana przez członków duchowieństwa, łacińskiego lub greckiego. Przeanalizowana zostanie dostępność bibliotek, edukacji językowej, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że na Cyprze powszechnie używano arabskiego, greckiego i języków romańskich, oraz obecność cypryjskich studentów podejmujących studia za granicą. Trendy i rozwój edukacji na Cyprze zostaną przeanalizowane w szerszym, współczesnym kontekście europejskim. Przedmiotem analizy będą również przedmioty wybierane przez większość studentów wyjeżdżających za granicę, takie jak prawo, teologia, medycyna i sztuka, a także powody, dla których były one studiowane. Ponadto zostanie również poruszony temat bolączek związanych z dostępną na Cyprze edukacją, działań mających na celu ich uzupełnianie oraz stopnia efektywności takich prób.
Copyright (c) 2024 Ignatianum University in Cracow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Yearbook only accepts materials for publication that are free of all conflicts of interest, and that in no way involve conflicts over authorship, copyright, etc. The Editors will take action against any cases of plagiarizing, ghostwriting1, guest/honorary authorship2, etc. Where co-authored work is concerned, the Author listed first is expected to take responsibility for the submission, and is required to make clear the contributions of all of the Co-Authors involved. In the event of the publication owing its existence to funding dedicated to this purpose, this fact should be made clear: e.g. in any note of thanks/acknowledgement, or in a footnote, etc. Explicit notification should be given of any form of reprinting, with the appropriate evidence of permission to publish being furnished as required. Any impropriety on the part of Authors/Reviewers risks exposing them to appropriate responses from the relevant institutions.
______
1 This term refers to instances of a person who has made an essential contribution being omitted from the list of authors, or from notes conveying gratitude and/or acknowledgement.
2 This occurs when a person who has made either an insignificant contribution or no contribution at all nevertheless appears on the list of authors.