Danuta Smołucha

Członek Zespołu Redakcyjnego
danuta.smolucha@ignatianum.edu.pl

Doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie kulturoznawstwa, adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa w Akademii Ignatianum w Krakowie. Jej zaintereso­wania badawcze koncentrują się wokół współzależności mediów cyfrowych z kulturą i religią, oraz wokół zagadnień związanych z humanistyką cyfrową, w szczególności metodami analizy i wizualizacji danych w naukach humanistycznych. .

Autorka kilkunastu artykułów naukowych, tekstów w monografiach redagowanych, a także dwóch książek. Jest też autorem i współautorem kilku przewodników turystycznych, oraz podręczników i zbiorów zadań do szkół średnich. Była organizatorem i współorganizatorem kilku konferencji. Brała czynny udział w konferencjach krajowych, jak i zagranicznych, w USA i w Grecji. Pełniła rolę recenzenta w kilku wysoko punktowanych czasopismach.

W latach 2018-23 była trenerem i wykładowcą w projekcie grantowym Centrum Mistrzostwa Informatycznego (CMI) współfinansowanym jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020. W latach 2021-22 współpracowała z polskim oddziałem jednej z największych korporacji konsultingowych na świecie firmą PwC (Pricewaterhouse Coopers) jako ekspert i konsultant w projekcie realizowanym na zlecenie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (KPRM).

***

Wybrana bibliografia

  1. Smołucha D. (2016). Kultura religijna w cyberprzestrzeni. Obecność kultu Matki Bożej z Guadalupe w internecie, Kraków: Wydawnictwo Akademii Ignatianum w Krakowie, ss. 370.
  2. Smołucha D. (2016). Gry i systemy grywalizacyjne jako nowoczesne narzędzia w edukacji uniwersyteckiej. „Horyzonty Wychowania”, nr 15/34: 231-244.
  3. Smołucha D. (2017). Symulacja jako metoda wizualizacji problemu. „Episteme”, nr 37: 371-388.
  4. Smołucha D. (2017). Nowe obszary komunikacji obrazowej w stechnicyzowanej kulturze. W: Wzrokocentryzm – wizualność – wizualizacja we współczesnej kulturze, red. B. Bodzioch-Bryła, L. Dorak-Wojakowska, D. Smołucha. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ignatianum w Krakowie, 167-184.
  5. Smołucha D. (2017). The world of Data. Some words about visualization information, „Perspektywy Kultury”, nr 4 (19): 125-137.
  6. Smołucha D. (2017). W pogoni za klientem mobilnym – wykorzystanie narzędzi nowych technologii w marketingu, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 317: 118-135.
  7. Smołucha D. (2019). Internet – the First Source of (dis)Information, „Perspektywy Kultury”, nr 25 (2): 97-116.
  8. Smołucha D. (2021). Humanistyka cyfrowa w badaniach kulturowych. Analiza zjawiska na wybranych przykładach, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, ss. 349.
  9. Smołucha D. (2022). Internet i jego rola w życiu społecznym i religijnym Polaków w dobie pandemii. W: Fenomen paidei w czasach zarazy, red. E. Baum, S. Cofta, A. Grzegorczyk, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 125-136.
  10. Smołucha D. (2023). The Development of Digital Humanities in Poland as an Opportunity for New Research Perspectives. „The Polish Review”, nr 68(4): 36-53.

***

Zespół redakcyjny