Dr hab. Bogusława Bodzioch-Bryła

Prof. AIK (Wydział Filozoficzny, Instytut Kulturoznawstwa).

Autorka monografii naukowych: Sploty: przepływy, architek(s)tury, hybrydy. Polska e-poezja w dobie procesualności i konwergencji (2019); Ku ciału post-ludzkiemu... Poezja polska po 1989 roku wobec nowych mediów i nowej rzeczywistości (2011; 2006), Kapłan Biblioteki. O poetyckiej i eseistycznej twórczości Adama Zagajewskiego (2009), Z nowymi mediami w kulturze i o kulturze. Scenariusze zajęć edukacji medialnej dla nauczycieli (2015); Przepływy, protezy, przedłużenia... Przemiany kultury polskiej pod wpływem nowych mediów po 1989 roku (2016, współautorstwo); Literatura i nowe media. Homo irretitus w kulturze literackiej XX/XXI wieku (2014, 2015, współautorstwo), również: Nowy leksykon szkolny (2005), Leksykon wiedzy szkolnej (2008).

Redaktor naukowa monografii zbiorowych: Anatomia strachu. Strach, lęk i ich oblicza we współczesnej kulturze (2017), Wzrokocentryzm, wizualność, wizualizacja we współczesnej kulturze (2017), Globalizacja w kulturze. Upowszechnienie czy uproszczenie (2010).

Publikowała m.in. następujących czasopismach: „Teksty Drugie”, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, „Studia Medioznawcze”, „Perspektywy Kultury”, „Horyzonty Wychowania”, „Studia de Cultura”, „Fabrica Litterarum Polono-Italica”, „Kultura – Media – Teologia”, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, „Episteme”, „Śląsk”.

Wybrane artykuły w czasopismach: B. Bodzioch-Bryła, „Opisać skórę oceanu”. Wyobraźnia akwatyczna Adama Zagajewskiego, ”Teksty Drugie” 2020, nr 5, s. 342-360; B. Bodzioch-Bryła, Uwięziony w podróży… Adama Zagajewskiego poetyckie obrazy współczesnej Italii, „Fabrica Litterarum Polono-Italica” 2021, nr 3, s. 59-77; B. Bodzioch-Bryła, „Trumny z IKEI”, czyli o autonomizowaniu się sloganu reklamowego we współczesnej prozie, poezji i dramacie, „Studia Medioznawcze“ 2012, nr 1(48), s. 91-106; B. Bodzioch-Bryła, E-literary architecture by Andrzej Głowacki Archetypture. The aestheticsof the QR code, „Perspektywy Kultury” 2018, nr 1(20), s. 63-76; B. Bodzioch-Bryła, „– Są znaki na niebie/ – Tak, prawie same spacje”. S@crum ponowoczesne w najnowszej literaturze polskiej, „Kultura - Media – Teologia”, 2016 (26), nr 6, s. 25-51; B. Bodzioch-Bryła, Towards the post-human body… Polish poetry after 1989 in the face of new media and new reality, trans. J. Szelągiewicz, „Teksty Drugie“ english edition, 2015, nr 1 (7), s. 155-172; B. Bodzioch-Bryła, Od e-poematu do interaktywnego dzieła sztuki. Konwergencja mediów na przykładzie SPOD Zenona Fajfera i The Surprising Spiral Kena Feingolda, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2012, vol. LV, nr 2 (110), s. 249-285; B. Bodzioch-Bryła, Hermeneutyka cyberpoematu? Kilka pytań o interpretację na marginesie utworu Zenona Fajfera Ars poetica, „Perspektywy Kultury” 2011, nr 5 (2), s. 145-172; B. Bodzioch-Bryła, Literatura późno poznana, czyli o poezji powstań śląskich. Pomiędzy funkcją dokumentalną a propagandową, „Szkice Archiwalno-Historyczne“ (Archiwum Państwowe w Katowicach) 2011, nr 8, s. 177-195; B. Bodzioch-Bryła, „Tam, gdzie ślimaki rozmawiają o wieczności”, czyli Adama Zagajewskiego marzenie o trwaniu, „Teksty Drugie” 2004, nr 4 (88), s. 159-172.

Jest autorką wielu rozdziałów w monografiach zbiorowych, m.in.: B. Bodzioch-Bryła, Gry w literaturę. Literackie paralele audiowizualne jako wynik konwergencji literatury i nowych mediów [w:] Adaptacje II. Transfery kulturowe, red. W. Hajduk-Gawron, Katowice 2015, s. 11-33; B. Bodzioch-Bryła, Czytanie z oczu. Obrazy lęku we współczesnej polskiej literaturze (i e-literaturze) [w:] Anatomia strachu. Strach, lek i ich oblicza we współczesnej kulturze, red. B. Bodzioch-Bryła, L. Dorak-Wojakowska, Kraków 2017, s. 165-189; B. Bodzioch-Bryła, Kraj na literę P. Rozmyślania o Polsce w najnowszej poezji drukowanej i algorytmicznej [w:] Poczucie narodowe, poczucie patriotyczne, red. D. Rott, Łomża 2017, s. 225-249; B. Bodzioch-Bryła, Post-człowiek, czyli “Zjazd Automatów”. Od post-ciała do cyborgicznej tożsamości i funkcjonalności; nowomedialne uwarunkowania obrazu człowieka w najnowszej poezji analogowej i cyfrowej [w:] Biological Turn. Idee biologii w humanistyce współczesnej, red. D. Wężowicz-Ziółkowska, E. Wieczorkowska, Katowice 2016, s. 316 – 340; B. Bodzioch-Bryła, Mit rekonstruowany czy zdekonstruowany? Obraz Krakowa zapisany w polskiej poezji po 1989 roku [w:] Nowe poetyki miejskie. Z problematyki urbanistycznej w literaturze XX i XXI wieku, red. M. Roszczynialska, K. Wądolny-Tatar, Kraków 2015, s. 230-249; B. Bodzioch-Bryła, „Koniec świata przyjdzie, westchnie i wyjdzie...”, czyli literackie postmodernistyczne, przewrotne apokalipsy [w:] Kulturowe paradygmaty końca. Studia komparatystyczne, red. J. C. Kałużny, A. Żywiołek, Częstochowa 2013, s. 473-499.

Jest członkiem zespołu redakcyjnego czasopisma „Perspektywy Kultury”, członkiem Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego oraz Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami.

***

Zespół redakcyjny