Religia jako źródło europejskiej tożsamości. Kilka uwag na marginesie współczesnej debaty
Abstrakt
Współcześnie coraz częściej próbuje się kwestionować kulturotwórczą rolę chrześcijaństwa. Podważa się fakt, że było jednym filarów, na których zbudowana została Europa, a nawet formułuje się tezy o jego szkodliwym wpływie na funkcjonowanie zachodniej kultury. Pojawiają się też opinie, że zbudowana na fundamencie chrześcijaństwa cywilizacja Zachodu nie spełnia oczekiwań współczesnego człowieka. A właściwych wzorców dla jej gruntownych modyfikacji szuka się w epoce oświecenia oraz ideach liberalizmu i marksizmu.
Ponieważ oprócz Kościoła katolickiego w Europie funkcjonuje dziś wiele wspólnot protestanckich mówienie o „chrześcijańskich korzeniach Europy” prowadzić może do nieporozumień. Toteż w pierwszej części artykułu pokazuję, że najważniejsze źródło idei kształtujących Europę i jej kulturę stanowiła doktryna Kościoła katolickiego. Następnie odwołując się do poglądów prof. Zofii J. Zdybickiej przedstawiam argumenty filozoficzne uzasadniające tezę, że religia rzeczywiście stanowi fundament każdej kultury. Pokazuję też, przywołując teksty Josepha Ratzingera, że bez kulturotwórczej działalności Kościoła katolickiego nie byłoby Europy – przynajmniej w takiej postaci, jaką znamy. Artykuł kończy wskazanie najważniejszych kulturowych konsekwencji, do których prowadzą próby pozbawienia współczesnej kultury Europy jej religijnych korzeni.
Bibliografia
BELLOC Hilaire. 2017. Herezja reformacji. Kraków: Wydawnictwo AA.
BELLOC Hilaire. 2018. Mity i fakty o historii Kościoła. Kraków: Wydawnictwo AA.
BELLOC Hilaire. 2016. Wielkie herezje. Kraków: Wydawnictwo AA.
BUTTIGLIONE Rocco. 1996. Europa jako pojęcie filozoficzne. Lublin: TN KUL.
DREHER Rod. 2018. Opcja Benedykta. Jak przetrwać czas neopogaństwa. Kraków: Wydawnictwo AA.
HUSSERL Edmund. 1993. Kryzys europejskiego człowieczeństwa a filozofia. Warszawa: Aletheia.
JAN PAWEŁ II. 2002. Europa zjednoczona w Chrystusie. wybór i oprac. L. Sosnowski i G. Turowski. Kraków: Biały Kruk.
MAZURKIEWICZ Piotr, PTASZEK Robert T., MŁYŃCZYK Łukasz. 2018.
Polityka wyznaniowa. Perspektywa Unii Europejskiej. Zielona Góra: Wydawnictwo Morpho.
MOSKAL Piotr. 2012. Apologia religii katolickiej. Lublin: Wydawnictwo KUL.
MOSKAL Piotr. 2012. Chrześcijaństwo jako religia logosu. W: Uniwersalizm chrześcijaństwa wobec alternatywnych propozycji współczesności. R.T. Ptaszek, M. Piwowarczyk (red.), Lublin: Wydawnictwo KUL.
PTASZEK Robert T. 2017. Zmierzch Europy? Perspektywy przyszłości a chrześcijaństwo. Warszawa–Radzymin: Wydawnictwo von borowiecky.
RATZINGER Joseph. 2005. Czas przemian w Europie. Miejsce Kościoła i świata. Kraków: Wydawnictwo M.
RATZINGER Joseph. 2005. Europa. Jej podwaliny dzisiaj i jutro. Kielce: Jedność.
RATZINGER Joseph. 1997. Sól ziemi. Chrześcijaństwo i Kościół katolicki na przełomie tysiącleci. Z kardynałem rozmawia Peter Seewald, Kraków: Znak.
RATZINGER Joseph. 2004. Wiara – prawda – tolerancja. Chrześcijaństwo a religie świata. Kielce: Wydawnictwo Jedność.
WOJTYŁA Karol. 1994. „Gdzie znajduje się granica Europy?”. Ethos 4 (28): 27-34.
WOODS Jr Thomas E. 2006. Jak Kościół katolicki zbudował zachodnią cywilizację. Kraków: Wydawnictwo AA.
ZDYBICKA Zofia J. 2006. Człowiek i religia. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
ZDYBICKA Zofia J. 2010. Religia w kulturze, Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Copyright (c) 2020 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.