Ślady archaicznych zwyczajów na przykładzie Ekstremalnej Drogi Krzyżowej
Abstrakt
W artykule przedstawiono, czym jest świętowanie oraz jak ewoluowało do naszych czasów. Zasygnalizowano zjawiska, które spowodowały kryzys zwyczajów świątecznych na przełomie XX i XXI w. Wydarzenia historyczne, zmiany cywilizacyjne i transformacje społeczne przyczyniły się do odejścia od zwyczajów tradycji ludowej (zwłaszcza świątecznej) pod koniec XX w., jednakże kultura ludowa, którą cechuje tradycjonalizm, przechowała do naszych czasów wiele obrzędów.
Bibliografia
Caillois R., Człowiek i sacrum, transl. A. Tatarkiewicz, E. Burska, Warszawa 1995.
Caillois R., Żywioł i ład, transl. A. Tatarkiewicz, A. Tatarkiewicz, Warszawa 1973.
Eliade M., Aspekty mitu, transl. P. Mrówczyński, Warszawa 1998.
Eliade M., Traktat o historii religii, transl. J. Wierusz-Kowalski, Warszawa 2000.
Kłoczowski J.A., Filozofia dialogu. Antologia tekstów źródłowych do wykładu, Kraków 2001.
Kłoskowska A., Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 2012.
Maliński M., Pokochać życie, Poznań 1989.
Stryczek J., Ekstremalna Droga Krzyżowa, http://www.edk.org.pl/edk/o-nas/ idea.html (access: 12.08.2017).
Copyright (c) 2019 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.