„The World of Tomorrow” czy „The World of Yesterday”? Wizerunek niepodległego narodu na Wystawie Światowej w Nowym Jorku w 1939 r.

Słowa kluczowe: wystawy światowe, Wystawa Światowa w Nowym Jorku, pawilon polski, Bractwo św. Łukasza, Jan Cybulski

Abstrakt

Obecność Polski na wystawach światowych w dwudziestoleciu międzywojennym to zagadnienie o tyle szczególne, że po długiej nieobecno­ści na mapie Europy po raz pierwszy kraj ten miał szansę pokazać swoje osiągnięcia przemysłu i kultury na arenie międzynarodowej jako niezależny wystawca. Wydarzenie to miało więc bardzo istotny wymiar polityczny. Jego symbolem jest pawilon polski zaprezentowa­ny w Paryżu w 1925 r., nie mniej ważny jednak okazał się pawilon na wystawie nowojorskiej w 1939 r. Choć na światowej ekspozycji odniósł sukces, niemal od początku znalazł się w cieniu tragicznych następstw wybuchu II wojny światowej. Z dzisiejszej perspektywy warto przyj­rzeć się temu obiektowi, by ocenić jego założenia i ostateczną wymowę oraz zastanowić się nad trudnym pojęciem sztuki narodowej, a także prześledzić dalsze losy pawilonu.

Biogram autora

Apolonia Filonik, Cardinal Stefan Wyszyński University in Warsaw

Graduate of Art History at the University of Warsaw and Italian Philology at the Cardinal Wyszyński University in Warsaw. In the field of fine arts, she deals with phenomena in the arts in the twentieth century, especially after World War II. Her in­terests revolve around migration art and literature. She is the author of a Master’s thesis devoted to the London Gimpel Fils Art Gallery (2016), an article Ty i Ja – patrzymy na Zachód [You and I – looking to the West] (2017) and a published Bachelor’s thesis in Italian, about the literary work of Jhumpa Lahiri and Omelia Vorpsi (2019).

Bibliografia

Architektura i urbanistyka w Nowym Jorku, “Architektura i Budownictwo,” 1939, Iss. 1.

Drexlerowa A.M., Olszewski A.K., Polska i Polacy na powszechnych wystawach światowych 1851-2000, Warszawa 2005.

Eksponaty z Pawilonu Polskiego Wystawy Światowej w Nowym Jorku z 1939 roku wzbogaciły kolekcję Muzeum Historii Polski, http://muzhp.pl/pl/c/1945/ eksponaty-z-pawilonu-polskiego-wystawy-wiatowej-w-nowym-jorku-z-1939-roku-wzbogaciy-kolekcj-muzeum-historii-polski (access: 30.01.2019).

Konkurs powszechny nr 95 na projekt szkicowy Pawilonu Polskiego na Światowej Wystawie w Nowym Yorku w 1939 r., “Architektura i Budownictwo,” 1938, Iss. 3.

Niemojewski L., Polska na wystawie w Nowym Yorku, “Architektura i Budownictwo,” 1938, Iss. 3.

Nowakowska K., Pawilon Polski na nowojorskiej wystawie światowej (1939- 1940), Warszawa 2013.

Porycka D., Obiekty z polskiego pawilonu Wystawy Światowej 1939 trafiły do Muzeum Historii Polski, https://dzieje.pl/aktualnosci/obiekty-z-polskiego-pawilonu-wystawy-swiatowej-w-nowym-jorku-1939-trafily-do-kolekcji (access: 30.01.2019).

Winiewicz J., Co pamiętam z długiej drogi życia, Poznań 1985.

Wystawa nowojorska 1939, [Conference papers] Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN Warszawa, 23-24 listopada 2009 roku, ed. J.M. Sosnowska, Warszawa 2009.

Zamecznik S., W antrakcie, “Architektura i Budownictwo,” 1938, Iss. 3.

Opublikowane
2019-07-01
Jak cytować
[1]
Filonik, A. 2019. „The World of Tomorrow” czy „The World of Yesterday”? Wizerunek niepodległego narodu na Wystawie Światowej w Nowym Jorku w 1939 r. Perspektywy Kultury. 25, 2 (lip. 2019), 67-82. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2019.2502.06.
Dział
Ogłaszanie niepodległości