„The World of Tomorrow” czy „The World of Yesterday”? Wizerunek niepodległego narodu na Wystawie Światowej w Nowym Jorku w 1939 r.
Abstrakt
Obecność Polski na wystawach światowych w dwudziestoleciu międzywojennym to zagadnienie o tyle szczególne, że po długiej nieobecności na mapie Europy po raz pierwszy kraj ten miał szansę pokazać swoje osiągnięcia przemysłu i kultury na arenie międzynarodowej jako niezależny wystawca. Wydarzenie to miało więc bardzo istotny wymiar polityczny. Jego symbolem jest pawilon polski zaprezentowany w Paryżu w 1925 r., nie mniej ważny jednak okazał się pawilon na wystawie nowojorskiej w 1939 r. Choć na światowej ekspozycji odniósł sukces, niemal od początku znalazł się w cieniu tragicznych następstw wybuchu II wojny światowej. Z dzisiejszej perspektywy warto przyjrzeć się temu obiektowi, by ocenić jego założenia i ostateczną wymowę oraz zastanowić się nad trudnym pojęciem sztuki narodowej, a także prześledzić dalsze losy pawilonu.
Bibliografia
Architektura i urbanistyka w Nowym Jorku, “Architektura i Budownictwo,” 1939, Iss. 1.
Drexlerowa A.M., Olszewski A.K., Polska i Polacy na powszechnych wystawach światowych 1851-2000, Warszawa 2005.
Eksponaty z Pawilonu Polskiego Wystawy Światowej w Nowym Jorku z 1939 roku wzbogaciły kolekcję Muzeum Historii Polski, http://muzhp.pl/pl/c/1945/ eksponaty-z-pawilonu-polskiego-wystawy-wiatowej-w-nowym-jorku-z-1939-roku-wzbogaciy-kolekcj-muzeum-historii-polski (access: 30.01.2019).
Konkurs powszechny nr 95 na projekt szkicowy Pawilonu Polskiego na Światowej Wystawie w Nowym Yorku w 1939 r., “Architektura i Budownictwo,” 1938, Iss. 3.
Niemojewski L., Polska na wystawie w Nowym Yorku, “Architektura i Budownictwo,” 1938, Iss. 3.
Nowakowska K., Pawilon Polski na nowojorskiej wystawie światowej (1939- 1940), Warszawa 2013.
Porycka D., Obiekty z polskiego pawilonu Wystawy Światowej 1939 trafiły do Muzeum Historii Polski, https://dzieje.pl/aktualnosci/obiekty-z-polskiego-pawilonu-wystawy-swiatowej-w-nowym-jorku-1939-trafily-do-kolekcji (access: 30.01.2019).
Winiewicz J., Co pamiętam z długiej drogi życia, Poznań 1985.
Wystawa nowojorska 1939, [Conference papers] Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN Warszawa, 23-24 listopada 2009 roku, ed. J.M. Sosnowska, Warszawa 2009.
Zamecznik S., W antrakcie, “Architektura i Budownictwo,” 1938, Iss. 3.
Copyright (c) 2019 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.