Dracula – nowe perspektywy badawcze
Abstrakt
Dziedzina studiów gotyckich, wywodząca się z romantycznej tradycji brytyjskiej i obejmująca badania nad literaturą i filmem, staje się coraz bardziej popularna także w krajach nieanglojęzycznych. Potwierdzają to liczne publikacje analizujące elementy gotyckie w pozycjach literackich i kinie narodowym krajów takich jak Hiszpania (np. Xavier Aldana Reyes, Spanish Gothic [Hiszpański gotyk], Londyn 2017) czy Włochy (np. Rober-to Curti, Italian Gothic Horror Films, 1970-1979 [Włoskie gotyckie horro-ry filmowe, 1970-1979], Jefferson, NC 2017). Na polskim rynku wydaw-niczym w ostatnich latach również nie zabrakło publikacji poświęconych omawianej tematyce. Ukazały się m.in. pozycje takie jak: Groza w kulturze polskiej pod redakcją Roberta Dudzińskiego, Kamila Kowalczyka i Joan-ny Płoszaj (Wrocław 2016); Upiór w kamerze. Zarys kulturowej historii kina grozy autorstwa Magdaleny Kamińskiej (Poznań 2016); Anatomia strachu. Strach, lęk i ich oblicza we współczesnej kulturze pod redakcją Bogusławy Bodzioch-Bryły i Lilianny Dorak-Wojakowskiej (Kraków 2017); Oblicza wampiryzmu pod redakcją Anny Depty, Szymona Cieślińskiego i Michała Wolskiego (Wrocław 2018) i wiele innych.
Copyright (c) 2019 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.