O ciemnych zaułkach miasta, czyli o XIX-wiecznej powieści tajemnic Eugeniusza Sue
Abstrakt
Artykuł podejmuje problematykę związaną z powieścią tajemnic – zapomnianym już dzisiaj gatunkiem, który zdominował rynek literacki w XIX wieku. Podstawą artykułu jest analiza archetypu gatunkowego, czyli Tajemnic Paryża Eugeniusza Sue. Autorka określa inspiracje tego typu powieściowego, jego cechy gatunkowe (nowi bohaterowie, nowe miejsca zdarzeń, nietypowy sposób prezentowania rzeczywistości, zjawisko inicjacji). Analizie poddane zostaje również nowoczesne miasto, które jest nową przestrzenią powieściowych zdarzeń. W tym artykule autorka zastanawia się również nad tym, jak powieści tajemnic, nazywane nawet powieściami rewolucyjnymi, oddziaływały na społeczeństwo XIX wieku.
Bibliografia
Bachórz, J. (2005). Romantyzm a romanse. Studia i szkice o prozie polskiej w pierwszej połowie XIX wieku. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Baszkiewicz, J. (1993). Nowy człowiek, nowy naród, nowy świat. Mitologia i rzeczywistość rewolucji francuskiej. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Bystroń, J.S. (1939). Paryż. Dwadzieścia wieków. Warszawa: Książnica-Atlas.
Dygasiński, A. (1887). Nowe tajemnice Warszawy. Romans w trzech tomach. Warszawa: Biblioteka Romansów i Powieści.
Eco, U. (1996). Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Gemra, A. (1998). „Kwiaty zła” na miejskim bruku. O powieści zeszytowej XIX i XX wieku. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Knight, S. (2012). The Mysteries of the Cities. Urban Crime Fiction in the Nineteenth Century. Jefferson: McFarland.
Rybicka, E. (2000). Formy labiryntu w prozie polskiej XX wieku, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.
Sierotwiński, S. (1986a). Powieść gotycka. W: Słownik terminów literackich. Wrocław: Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich, 186.
Sierotwiński, S. (1986b). Powieść łotrowska. W: Słownik terminów literackich. Wrocław: Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich, 188.
Sue, È. (1990). Tajemnice Paryża, Bydgoszcz: Somix.
Thalmann, M. (1978). Labirynt. Pamiętnik Literacki, z. 69/3, 345–374.
Van Tieghem, P. (1971). Główne doktryny literackie we Francji. Od Plejady do surrealizmu, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Copyright (c) 2020 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.