Zarządzanie międzykulturowe w organizacjach edukacyjnych
Abstrakt
Kapitał ludzki jest wyróżniającym się czynnikiem dla konkurencyjności dowolnego kraju. Potwierdza to decydującą rolę edukacji w podnoszeniu narodowego dobrobytu gospodarczego i społecznego w przestrzeni międzynarodowej. Reformowanie krajowego systemu szkolnictwa wyższego prowadzone jest w kierunku nowego wsparcia zarządzania edukacją, zarządzania uczelniami, finansowania działalności naukowej i międzykulturowych interakcji uczelni z osobowościami, kulturami i biznesem. W tym kontekście większość organizacji edukacyjnych staje się organizacjami wielokulturowymi i wielonarodowymi. Dlatego właśnie uniwersytety jako przestrzenie międzykulturowe są przedmiotem niniejszego opracowania. Współczesne uniwersytety stoją przed wieloma wyzwaniami, w tym przed zadaniem pozostania intelektualnie i kulturowo wiarygodnymi w szybko zmieniającym się świecie, kwestią przygotowania studentów do konkurowania na globalnym rynku pracy i interakcji z ludźmi z innych grup etnicznych, religijnych, kulturowych, narodowych i geograficznych. Zdefiniowano różne podejścia do pojęcia „zarządzania międzykulturowego w organizacjach edukacyjnych” i zidentyfikowano zasoby do jego doskonalenia w systemie szkolnictwa wyższego. Biorąc pod uwagę, że na zarządzanie międzykulturowe składają się kompetencje międzykulturowe, dokładnie przeanalizowano pojęcie kompetencji międzykulturowych. Stwierdzono, że zarządzanie międzykulturowe, oparte na różnych wymiarach wiedzy, postaw, zdolności i umiejętności, jest zasadniczo definiowane jako zdolność do skutecznej komunikacji i wysokiej efektywności organizacji we współpracy z innymi kulturami.
Bibliografia
Bennett, J.M. (2011). Developing Intercultural Competence for International Education Faculty and Staff. In: Proceedings from 2011 AIEA Conference Workshop. San Francisco SA: AIEA.
Bourdieu, P. (2001). Prakticheskiy smyisl [Practical sense]. Sankt-Peterburg: Altea (in Russ.).
Boyko, O.P. (2013). Rol profesiinoi kultury u kulturno-dozvillievii sferi [The roll of professional culture in the cultural-permitting sphere]. Filosofiia nauky: tradytsii ta novatsii [Philosophy of science: traditions and innova¬tions], 1(7), 104–110 (in Ukr.).
Cantalupus, N. and Parker, R. (1721). The History and Antiquities of the Uni¬versity of Cambridge. London.
Carter, E. (1753). The History of the University of Cambridge, from Its Original to the Year 1753. London.
Catalogue of the New-York State Library: January 1, 1846 (Classic Reprint).
Chatterton, P. and Goddard, J. (2000). The Response of Higher Education Institutions to Regional Needs. European Journal of Education, 35(4), 475–496.
Chen, G. and Starosta, W. (1999). A review of the concept of intercultural awareness. Human Communication, 2, 27–54.
Deardorff, Darla K. (2004). In Search of Intercultural Competence. Interna¬tional Educator. Spring, 13–15.
Dyurkgeym, E. (2008). Sotsiologiya. Ee predmet, metod, prednaznachenie [Socio¬logy. Its subject, method, purpose]. Moskva: Terra–Knizhnyiy klub (in Russ.).
Fantini, A.E. (2007). Exploring and Assessing Intercultural Competence. St. Louis, MO: Washington University, Center for Social Development.
Fenner, A. (2017). Intercultural Awareness as an Integral Part of Foreign Lan¬guage Learning. In: A.B. Fenner and D. Newby (eds.), Coherence of Prin¬ciples, Cohesion of Competences. Exploring Theories and Designing Materials for Teacher Education. Strasbourg: European Centre for Modern Langua¬ges–Council of Europe Publishing, 40–58.
Graham, J. (2001). The Social Thought of Ortega-y-Gasset: A Systematic Synthe¬sis in Postmodernism and Interdisciplinary. Columbia, MO: University of Missouri Press.
History of Universities (2011). Vol. XXV/2. ed. Mordechai Feingold. Oxford University Press.
Jokikokko, K. (2005). Perspectives to intercultural competence. Research in Educational Sciences, 23, 89–106.
Klark, B.R. (2011). Sistema vyisshego obrazovaniya: akademicheskaya organizat¬siya v kross-natsionalnoy perspective [The system of higher education: an academic organization in a cross-national perspective]. Moskva: Izd. dom Vyisshey shkolyi ekonomiki (in Russ.).
Kutsenko, V.I. (2008). Sotsialna sfera: realnist i konturi maybutnogo (pitannya teo¬riyi i praktiki) [Sotsialna sfera: realnist i konturi maybutnogo (pitannya teo¬riyi i praktiki)]. Nizhin: TOV «Vidavnitstvo «aspekt-PolIgraf» (in Ukr.).
Milenkova, R.V. (2007). Innovatsiyna kultura: metodichniy suprovid for¬muvannya: navchalno-metodichniy posibnik dlya organizatsiyi prakt. zanyat ta samost. vyvch. dists. Retrieved from: http://dspace.uabs.edu.ua/ jspui/handle/123456789/5531.
Neuliep, J. (2006). Intercultural Communication. A Contextual Approach. Thousand Oaks, CA: Sage.
Ortega-y-Gasset, X. (2010). Misia Universiteta [University mission]. Moskva: Izd. dom Gos. un-ta–Vyisshaya shkola ekonomiki (in Russ.).
Otroshchenko, L. (2018). Dosvid menedzhmentu systemy vyshchoi osvity Nimechchyny. Visnyk Kyivskoho Natsionalnoho Universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Menedzhment sotsiokulturnoi diialnosti. Kiyiv, 2, 120– 133 (in Ukr.).
Parmenter, L. (2016). Intercultural communicative competence. Retrieved from: http://www.tb.sanseido.co.jp.
Ridings, B. (2017). Universitet v ruinah [University in ruins]. Moskva: Viss¬haya shkola ekonomiki (in Russ.).
Saburova, E.V. (2009). Features of Marketing of Modern University Cities (on the Example of Oxford and Cambridge). Actual Problems of the Humani¬ties and Natural Sciences, 11, 144–147.
Schuch, J. (2003). Interkulturelle Kompetenz – die Kür der Kinder- und Jugendarbeit? Jugendsozialarbeit News, 5(5).
Sorokin, P.A. (2017). Sotsialnaya i kulturnaya dinamika [Social and cultural dynamics]. Moskva: Akademicheskiy proekt (in Russ.).
Vasilchenko, G., Parasyuk, I. and Eremenko, N. (2015). Asotssitsiya mist Ukrayini [Association of cities of Ukraine]. Kiyiv: TOV PIDPRIEMSTVO «VI EN EY» (in Ukr.).
Yankovska, O. (2015). Rol universitetiv v ekonomichnomu rozvitku mist, regio¬niv, krayini. Zvit III Natsionalnogo forumu «Biznes I universiteti» [The role of the university in economical development mist, regional, kraini. Zvit III National Forum “Business & Universities”]. Kiyiv: Tsentr rozvitku korpo¬rativnoyi sotsialnoyi vidpovidalnosti (in Ukr.).
Zaleskienė, I. (2012). Pilietinė komunikacija ir tarpkultūrinis ugdymas. Acta paedagogica Vilnensia, 16, 56–62.
Copyright (c) 2020 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.