Rosyjscy pielgrzymi XII-XVIII wieku o „słodkiej cypryjskiej krainie”
Abstrakt
Czas wypraw krzyżowych był także epoką pielgrzymowania do Jerozolimy. Rosyjski świat prawosławny nie zaakceptował idei wypraw krzyżowych i nie uważał zachodnioeuropejskich krzyżowców za pielgrzymów. Jednak Rosjanie również starali się organizować pielgrzymki, których cel upatrywali w osobistej skrusze i uwielbieniu Boga. Nawiedzanie chrześcijańskich relikwii znajdujących się na Cyprze było pożądane przez pielgrzymów udających się do Jerozolimy. Opierając się na metodzie analizy treści całego kompleksu pism pielgrzymów rosyjskich, a także pism kronikarzy cypryjskich, bizantyjskich, arabskich i rosyjskich, autorka bada historię podróży i pielgrzymek odbywanych przez Rosjan na Cypr od XII do XVIII stulecia, genezę rosyjsko-cypryjskich stosunków religijnych, międzykulturowych i politycznych, a także dynamikę ich rozwoju od pierwszych kontaktów w średniowieczu do nawiązania stałych stosunków dyplomatycznych i politycznych między oboma krajami we wczesnej epoce nowożytnej. Począwszy od XVII wieku stosunki rosyjsko-cypryjskie rozwijały się na trzech płaszczyznach: 1) Rosjanie na Cyprze; 2) greccy Cypryjczycy w Rosji; 3) wiedza o Cyprze i zainteresowanie Cyprem w Rosji. Greccy Cypryjczycy pojawili się w Rosji (na dworze carów rosyjskich) na początku XVII wieku. Znamy stałą korespondencję i wymianę posłów pomiędzy carami rosyjskimi a hierarchami cypryjskiego Kościoła Prawosławnego, która odbywała się w XVII-XVIII wieku. Obecność greckich Cypryjczyków w Rosji, zdobywanie informacji, studiowanie literatury cypryjskiej oraz przekładanie niektórych pism cypryjskich na język rosyjski sprzyjało interakcjom na płaszczyźnie zarówno politycznej, jak i kulturowej. Niniejszy artykuł podkreśla ważne historyczne, kulturowe, dyplomatyczne i polityczne funkcje pielgrzymek.
Bibliografia
Belobrova, O.A. (1979). Kiprskij tsikl v drevnerusskoj literature [A Cypriot Cycle in the Ancient Russian Literature]. Moscow: Science.
Bliznyuk, S.V. (1994). Mir torgovli i politiki v korolevstve krestonostsev na Kipre [The World of Trade and Policy in the Crusaders’ Kingdom in Cyprus]. Moscow: Moscow University Press.
Bliznyuk, S. V. (1998). “La dolce vita” dei Genovesi a Cipro nel XV sec. In G. Airaldi (Ed.), Le vie del Mediterraneo: idee, uomini, oggetti (secoli XI– XVI)[The Mediterranean Ways: Ideas, People, Objects] (No. 1, pp. 117–126). Genova.
Bliznyuk, S. (2006). L’idea delle crociate e la conquista nel pensiero russo. In G. Ortalli, G. Ravegnani, & P. Schreiner (Eds.), Quatra Crociata. Venezia – Bizanzio – Impero Latino [The Fourth Crusade. Venice – Byzantium – Latin Empire] (pp. 653–662). Venezia: Ist. Veneto di Scienze.
Bliznyuk, S.V. (2010). Krestovyje pohody v drevnerusskoi literature: Kipr na puti ot Konstantinopolia k Ierusalimu [The Crusades in the Ancient Rus¬sian Literature: Cyprus on the Way from Constantinople to Jerusalem]. Rossijskij istoricheskij zhurnal “Rodina”, 74–80.
Bliznyuk, S.V. (2014). Koroli Kipra v epohu krestovyh pohodov [The Kings of Cyprus in the Epoch of the Crusades]. St. Petersburg: Aleteja.
Bliznyuk, S.V. (2016). Korolevstvo Kipr i ital’ianskie morskie respubliki v XIII– XV vv. [The Kingdom of Cyprus and the Italian Maritime Republics from the Thirteenth to the Fifteenth Century]. Moscow: Academia.
Bliznyuk, S.V. (2017). Krestonostsy i ich dejanija v Konstantinopole i Sviatoj zemle v drevnerusskoj literature [The Crusaders and their Deeds in Con¬stantinople and in the Holy Land in the Ancient Russian Literature]. In T.V. Nikitina (Ed.), Istorija Gretsii v MGU im. M. V. Lomonosova [A His¬tory of Greece in the Moscow Lomonosov State University] (pp. 137–162). Moscow: Izdatelstvo istoricheskogo fakulteta Moskovskogo universiteta.
Chentsova, V. G. (1997). O prichinakh puteshestvija russkogo palomnika XV v. Zosimy na Khristianskij Vostok [On the reasons of Travel of a Rus¬sian Pilgrim Zosima to the Christian Orient]. In Inostrantsy v Vizan-tii. Vizantijtsy za rubezhami svojego otechestva [Foreigners in Byzamtium. Byzantines in Abroad] (pp. 52–54). Moscow: Indrik.
Coureas, N. (1997) The Latin Church in Cyprus, 1195–1312. Aldershot-Brook¬field, Vermont.
Maleto, E.I. (2005). Antologija khozhenij russkih puteshestvennikov XII–XV vv. [An Anthology of the Pilgrimages of the Russian Travelers in the 12–15th centuries]. Moscow: Science.
Puchner, W. (2006). The Crusader Kingdom of Cyprus – a Theatre Province of Medieval Europe? Athens: Academy of Athens.
Richard, J. (1977). Une économie coloniale? Chypre et ses ressources agricoles au Moyen Âge. In Byzantinische Forschungen V (pp. 331–352).
Schabel, Ch. & Nicolau-Konnari, A. (Eds.) (2005). Cyprus: Society and Culture 1191–1374. Leiden, Boston: Brill.
Schreiner, P. (2013). Byzanz und die Mamluken in der 2. Hälfte des 14. Jah¬rhundertes. In A. Simon, & Ch. Spinei (Eds.), Orbis Byzantinus. Byzanz und seine Nachbarn (pp. 363–369). Bucareşti; Brăila: Academiei Române.
Wartburg, M-L. (2000). Cane Sugar Production Sites in Cyprus. Real and Imagined. In Report of the Department of Antiquities, Cyprus 2000 (pp. 381–401).
Copyright (c) 2020 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.