Nieznany portret króla cypryjskiego Hugona IV Lusignan: Rekonstrukcje, pytania i hipotezy wokół miniatury z manuskryptu BSB. Clm. 10268. Michael scotus. F. 1r.
Abstrakt
Era dynastii Lusignan na Cyprze zrodziła wiele ciekawych i niezwykłych postaci, spośród których wyróżnia się szczególnie król Hugon IV Lusignan. Ponieważ nie przetrwały żadne portrety z tego okresu, posiadamy jedynie mgliste wyobrażenie o tym, jak mogły wyglądać te postaci. Niniejsza praca ma na celu próbę unikalnej rekonstrukcji portretu króla Hugona IV Lusignan na podstawie miniatury znajdującej się w manuskrypcie zawierającym dzieła Michaela Scotusa, przechowywanym w Bawarskiej Bibliotece Landowej.
Bibliografia
Archivio di Stato di Torino. Corte. Museo storico.
Bauer, U. (1983). Der Liber Introductorius des Michael Scotus in der Abschrift Clm. 10268 der Bayerischen Staatsbibliothek München. München: Tuduv-Verlagsgesellschaft.
Bliznyuk, S.V. (2005). Die Fremden am Hofe der Könige von Zypern im 14/15. Jhd. Επετηρήδα. Κέντρο Επιστημονικών Ερευνών, XXXI, 109–125.
Bliznyuk, S.V. (2013). Gugo IV Lusignan – novyj krestonosets “novogo” srednevekovija. Visantijsky vremennik, 72(97), 125–146 .
Bliznyuk, S.V. (2014). Koroli Kipra v epokhu krestovykh pokhodov. Sankt-Petersburg: Aleteja.
Bliznyuk, S.V. (2016). Korolevstvo Kipr I italjanskije morskije respubliki v XIII– XV vv. Moscow: Academia.
Bliznyuk, S.V. & Bliznyuk, A.A. (2017). Zhivopisnyj portret korolja Kipra Gugo IV Lusignan (1324–1359): voprosy i gipotesy k miniatiure iz rukopisi BSB. Clm. 10268. Michael Scotus. f. 1r. Vizantijsky Vremennik, 101, 263–273.
Boustron, F. (1886). Chronique de l’île de Chypre. In R. Mas-Latrie (Ed.), Collection de documents inédits sur l’histoire de France. Mélanges Historiques, V. Paris: Persée.
Bouvier, B. (2007). Musical Life at the Lusignan Court in the Late 14th and Early 15th Century. The Turin J. II. 9 Manuscript. In M. Campagnolo, M. Martiniani, & E. Milburn (Eds.), From Aphrodite to Melusine. Reflection on the Archaeology and the History of Cyprus (pp. 139–146). Geneva: La Pomme d’or.
BSB. Clm. lat. 10663. Michael Scotus.
BSB. Clm. 10268. Michael Scotus.
Enlart, C. (1899). L’art gothique en Chypre (Vol. I–II). Paris: E. Leroux.
Grivaud, G. (2009). Entrelacs Chiprois. Essai sur les lettres et la vie intellectuelle dans le Royaume de Chypre 1191–1570. Nicosia: Moufflon Publ.
Grivaud, G. (2013). Un règne sans fastes – Catherine Cornaro à travers les sources produites à Chypre. In C. Syndikus & S. Rogge (Eds.), Caterina Cornaro Last Queen of Cyprus and Daughter of Venice = Ultima regina di Cipro e figlia di Venezia (pp. 231–257). Münster: Waxmann.
Haffner, M. (1997). Ein antiker Sternbilderzyklus und seine Tradierung in Handschriften vom Frühen Mittelalter bis zum Humanismus. Hildesheim (etc.): Olm.
Hoppin, R.H. (1957). The Cypriot-French Repertory of the Manuscript Torino Bibl. Naz. II. 9. Musica disciplina, 11, 70–125.
Lazari, V. (1859). Notizia delle opere d’arte e d’antichità della raccolta Correr di Venezia. Venezia: Tip. Del commercio.
Leone, P. (1981). L’encomie di Niceforo Gregora per il re di Cipro (Ugo IV di Lusignano). Byzantion, LI (1), 211–224.
Metcalf, D.M. (1996). Corpus of Lusignan Coinage. The Silver coinage of Cyprus, 128–1382 (Vol. I–II). Nicosia: Cyprus Research Centre.
Nicephori Gregorae Byzantina istoria. (1855). In I. Bekker & al. (Eds.). Corpus scriptorum historiae Byzantinae (Vol. 3). Bonnae: Weber.
Nicolaou-Konnari, A. & Schabel, Ch. (Eds.). (2005). Cyprus: Society and Culture 1191–1374. Leiden: Brill.
Perocco, D. (Ed.). (2012). Antonio Colbertaldo. Storia di Caterina Corner regina di Cipro: la prima biografia. Padova: Il poligrafo.
Rice, D.S. (1956). Arabic Inscriptions on a Brass Basin Made for Hugh IV de Lusignan. In Studi orientalistici in onore di Giorgio Levi della Vida (Vol. II, pp. 390–402). Roma: Istituto per Oriente.
Ritzerfeld, U. (2014) . Made in Cyprus? Fourteenth Century Mamluk Metal Ware for the West: the Question of Provance. In M.J.K. Walsh, T. Riss, & N. Coureas (Eds.), The Harbour of all this Sea and Realm (pp. 107–134). Budapest: Department of Medieval Studies & Central European University Press.
Schabel, Ch. (1998). Elias of Nabinaux, Archbishop of Nicosia, and the Intellectual History of Later Medieval Cyprus. Cahiers de l’Institut du Moyen-Age grec et latin, 68, 35–52.
Schabel, Ch. (2004). Hugh the Just: the Further Reabilitation of King Hugh IV Lusignan of Cyprus. Επετηρήδα. Κέντρο Επιστημονικών Ερευνών, XXX, 123–152.
Siebmacher, J. (1857). J. Siebmacher‘s grosses und allgemeines Wappenbuch, 1, 2, Die Wappen der außerdeutschen Souveraine und Staaten. Nürnberg: Bauer & Raspe.
Venezia – Senato: Deliberazioni miste. Registro XVI (1333–1335). (2013). In F.-X. Leduc (Ed.), Istituto Veneto di scienze, lettere ed arti. Venezia: Istituto Veneto di scienze, lettere ed arti.
Voskobojnikov, O.S. (2008). Dusha mira: nauka, iskusstvo i politika pri dvore Fridrikha II, 1200–1250. Moscow: ROSSPEN.
Weyl Carr, A. (2005). Cyprus and the Devotional Arts of Byzantium in the Era of the Crusades. Aldershot: Ashgate.
Weyl Carr, A. (2008). Art in the Court of the Lusignan Kings. In A. Jotischky (Ed.). Crusades (Vol. IV, pp. 302–338). London: Routledge.
Würtenbergische Landesbibliothek Stuttgart. Cod. hist. qt. 141.
Copyright (c) 2020 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.