"FUNERAL" BY IRZYKOWSKI - TOWARDS MODERNIST INCOMPREHENSIBILITY
Abstrakt
Cel artykułu stanowi podjęcie namysłu nad stosunkiem Karola Irzykowskiego do charakterystycznej dla Młodej Polski estetyki wieloznaczności i enigmatyczności, którą autor postrzega jako stojącą w sprzeczności wobec dążenia do „komunikatywności” tekstu. Refleksje nad podstawami wyrażanej przez Irzykowskiego krytyki i postulatami formułowanymi przez niego w odpowiedzi na krytykowane zjawiska zostaną skonfrontowane z analizą noweli Pogrzeb jego autorstwa. Utwór ten (marginalnie traktowany w badaniach nad twórczością Irzykowskiego) postrzegać można jako autotematyczną wypowiedź na temat kanonów estetycznych epoki oraz polemikę z jej założeniami. Analiza noweli służyć ma również podkreśleniu, że dla problematyki kulturowych polemik istotny jest nie tylko namysł nad eseistyką, publicystyką i innymi formami wypowiedzi bezpośrednio wyrażającymi stanowiska krytyków, ale również nad tekstami kultury, metaforycznie ujmującymi podstawy tych stanowisk.
Bibliografia
Burzyńska A., Markowski M. P. (2006), Teorie literatury XX wieku, Kraków: „Znak”.
Franczak J. (2007). Poszukiwanie realności. Światopogląd polskiej prozy modernistycznej, Kraków: „Universitas”.
Głowacki S. (2009), „De acuto et arguto”, czyli o kilku manierystycznych nowelach Karola Irzykowskiego, „Pamiętnik Literacki”, z. 1
Głowiński M. (2000), Intertekstualność, groteska, parabola: szkice ogólne i interpretacje, Kraków: „Universitas”.
Irzykowski K. (1979), Małżeństwo Maran [w:] Idem, Nowele, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Irzykowski K. (1975 b), Niezrozumialcy (Teoria niezrozumiałości o ile można zrozumiale wyłożona) [w:] Idem, Wybór pism krytycznoliterackich, opr. W. Głowala, Wrocław: „Ossolineum”.
Irzykowski K. (1979), Pogrzeb [w:] Idem, Nowele, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Irzykowski K. (1918), Przegląd tendencji w literaturze niemieckiej ostatnich lat, „Maski”, nr 24.
Irzykowski K. (1975), Walka o treść [w:] Idem, Wybór pism krytycznoliterackich, red. W. Głowala, Wrocław: „Ossolineum”.
Irzykowski K. (1977), Wiersze. Dramaty, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Irzykowski K. (1975 c) Ze szkoły Żeromskiego [w:] Idem, Wybór pism krytycznoliterackich, opr. W. Głowala, Wrocław: „Ossolineum”.
Kowalczuk U., Paczowska E. (red) (2002), Śmierć w literaturze i kulturze drugiej połowy XIX wieku, Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
Lubaszewska A. (1995), Młodopolska antropologia śmierci i literacki świat wartości : Życie - śmierci doskonałość, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Makowiecki A. Z. (1987), Młoda Polska, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Miłosz Cz. (1999), Historia literatury polskiej do roku 1939, przeł. M. Tarnowska, Kraków: „Znak”.
Mitosek Z. (1997), Mimesis: zjawisko i problem, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Nycz R. (1997), Język modernizmu: prolegomena historycznoliterackie, Wrocław: „Leopoldinum”.
Podraza-Kwiatkowska M. (1992), Literatura Młodej Polski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ratuszna H. (2006), „Fantastyczne” refleksje o życiu i śmierci – dwie nowele Karola Irzykowskiego [w:] Z problematyki krótkich form narracyjnych: nowela młodopolska: studia, red. H. Ratuszna, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Copyright (c) 2022 Perspektywy Kultury

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Akademii Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.