Tradycyjny strój kobiecy – traje de flamenca i jego znaczenie podczas sewilskiego święta Feria de Abril
Abstrakt
Tekst ma na celu omówienie najistotniejszych zagadnień związanych z traje de flamenca, tradycyjnym strojem kobiecym zakładanym podczas jednego z najważniejszych andaluzyjskich świąt – Ferii de Abril w Sewilli. Traje de flamenca to strój mający początek w romantycznej wizji andaluzyjskiej kultury, zanurzony w tradycji – ulega również przekształceniom. Zakładanie go przez kobiety to nie tylko forma budowania lokalnej tożsamości, lecz także próba podkreślenia kobiecej siły i dominacji.
Bibliografia
Barthes, R. (2000). Mitologie. Tłum. A. Dziadek. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Cruces-Roldán, C. (2002). Más allá de la música. Antropología y flamenco. T. 1: Sociabilidad, transmisión y patrimonio. Sevilla: Signatura Ediciones.
Díaz, J. (1996). El traje en Andalucía. Estampas del s. XIX. Sevilla: Fundación Machado.
Entre ciros y volantes. https://entreciriosyvolantes.com/ (dostęp: 27.08.2023).
Martínez, R.M. (1988). Trajes de tronío, Madrid: Planeta.
Martínez, R.M. (1998). La Romería del Rocío, una fiesta de la postmodernidad. Gaceta de Antropología, nr 3.
Martínez, R.M. (2000). El Traje de flamenca: una aproximación etnológica. Narria, 85-88.
Martínez, R.M. (2003). El traje tradicional en Andalucía. W: Proyecto Andalucía, VIII. Sevilla: Publicaciones Comunitarias – Hércules.
Martínez R.M. (2002). La indumentaria flamenca. W: Historia del Flamenco, VI. Sevilla: Tartessos.
Martínez, R.M. (2009). El traje de flamenca o la antropología en estado de gracia. DEMÓFILO. Revista de Cultura Tradicional de Andalucía, nr 42, 105-123.
Palma Martos L., Palma Martos M.L., Martín Navarro J.L. (2014). La integración entre cultura y economía. El caso de las Fiestas de Primavera de Sevilla. Estudios de Economía Aplicada, nr 31-1, 287-308.
Pérez, R. (2023). Cuáles son las casetas gratuitas de la Feria de Sevilla 2023: horario y ubicación, El Confidencial. Pozyskano z: https://www.elconfidencial.com/espana/andalucia/2023-04-22/feria-abril-sevilla-casetas-gratuitas-donde-ir-fiesta_3616064/ (dostęp: 26.08.2023).
Pitt-Rivers, J. (2002). Traje de luces, traje de lunares. Revista de Estudios Taurinos, nr 14, 133-156.
Ponce, R. (2023). ¿Cuánto cuesta un traje de flamenca? Bulevarsur. Pozyskano z: https://sevilla.abc.es/estilo/bulevarsur/noticias/moda/cuanto-cuesta-un-traje-de-flamenca/ (dostęp: 28.08.2023).
Rocha, R. (2023). La Feria de Sevilla tiene un impacto económico de unos 930 millones de euros. Diario de Sevilla, 20.03.2023, Pozyskano z: https://www.diariodesevilla.es/feria_de_abril/Feria-Sevilla-impacto-economico-millones_0_1785422673.html (dostęp: 28.08.2023).
Romanowska, J. (2015). Kolorowych jarmarków Feria. Dialog Pheniben, nr 18, 86-93.
Qué hacer para conseguir una caseta en la Feria de Abril de Sevilla y cuál es la lista de espera ABC de Sevilla, 2.01.2022. Pozyskano z: https://sevilla.abc.es/sevilla/conseguir-caseta-feria-abril-sevilla-lista-espera-20221102223554-nts.html (dostęp: 26.08.2023).
Semana Internacinal de la Moda Flamenca. https://simof.es/ (dostęp: 26.08.2023).
Sevilla cierra la Feria de Abril 2023 con récord de afluencia y consumo. El Imparcial, 30.04.2023. Pozyskano z: https://www.elimparcial.es/noticia/253644/sociedad/sevilla-cierra-la-feria-de-abril-2023-con-record-de-afluencia-y-consumo.html (dostęp: 28.08.2023).
Copyright (c) 2023 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.