Kimono w kulturze Japonii – od ubioru po symbol „japońskości”
Abstrakt
Kimono to jedna z najbardziej rozpoznawalnych form komunikujących jednoznacznie przynależność do japońskiego kręgu kulturowego. Nazywane jest strojem tradycyjnym, ubiorem narodowym, a także symbolem „japońskości”. Badania przeprowadzone w Kioto oraz Tokio wykazały, iż jest ono bez wątpienia zwierciadłem kultury, w której powstało. Dotyczy to nie tylko samej formy i ornamentu, będących zbiorem zakodowanych znaczeń symbolicznych, lecz również sposobu, w jaki kimono powstaje, jak jest noszone, związanych z tym zachowań kulturowych, a także roli społecznej, jaką odgrywa. Szczególnie trudnym okresem dla kimona był okres Meiji (1868–1912). Poprzez podział ubioru na „japoński” wafuku oraz „zachodni” yōfuku kimono stało się narzędziem do podkreślania różnicy między tym, co zachodnie, i tym, co japońskie. W ten sposób przerodziło się w instrument wykorzystywany do wzmocnienia tożsamości narodowej, przywoływany w dyskusjach o unikatowości kultury japońskiej. Oprócz wyżej wymienionych aspektów musimy pamiętać przede wszystkim o tym, iż kimono to dzieło sztuki „do noszenia”, reprezentujące tradycyjne rzemiosło artystyczne kōgei. Stanowi ono ważne dziedzictwo kulturowe zarówno jako część życia codziennego, artefakt w przestrzeni muzealnej, jak i źródło inspiracji dla japońskich i zachodnich artystów. Celem artykułu jest ukazanie kimona jako integralnej części kultury japońskiej z jednoczesnym uwzględnieniem jego wartości artystycznej, próba dekodowania znaczenia tej formy ubioru jako symbolu „japońskości” i refleksja nad obecnością „przeszłości” w „teraźniejszości”.
Bibliografia
Bielak, A. (2019). Zrozumieć kimono. Kultura zaklęta w stroju. Kraków: Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”.
Bunka Gakuen Fukushoku Hakubutsukan (red.) (2005). 『日本服飾の美』(„Nihon fukushoku no bi, Masterpieces of Japanese Dress from the Bunka Gakuen Costume Museum”). Tōkyō: Bunka Gakuen Costume Museum.
Dalby, L. (2001). Kimono. Fashioning Culture. London: Vintage.
Frois, L. (1991).『ヨーロッパ文化と日本文化, Okada (red., tłum.). Tōkyō: Iwanami Bunko 岩波文庫 (oryginalny tytuł: Tratado em que se contem muito susintae abreviadamente algumas contradições e differenças de custumes antre a gente de Europa e esta Provincia de Japão (1585);『日欧文化比較 』).
Goldstein-Gidoni, O. (1999). Kimono and the construction of gendered and cultural identities. Ethnology, t. 38, nr 4, 351–370.
Hall, J. (2020). Japan beyond the kimono. Innovation and tradition in the Kyoto textile industry. London–New York: Bloomsbury Visual Arts.
Kaminski, E. (= Kamińska, E.) (2012). Rezeption japanischer Kultur in Deutschland: Zeitgenössische Keramik als Fallstudie. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Kamińska, E. (2020). Kobiety wobec polityki – polityka wobec kobiet. Pozycja kobiet w społeczeństwie Japonii od okresu Meiji do współczesności. W: M. Banaś (red.), Kobiety w polityce. Sfera publiczna. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Kyōto Kokuritsu Hakubutsukan (red.) (1999). 『花洛のモードきものの時代』Kyōto Style. Trends in 16th-19th Century Kimono. Kyōto: Kyōto Kokuritsu Hakubutsukan.
Milhaupt, T.S. (2014). Kimono: a modern history. Exhibition at the Metropolitan Museum of Art, New York. London: Reaktion Books.
Nitanai, K. (2017). Kimono design: an introduction to textiles and patterns. Tokyo–Rutland–Singapore: Tuttle Publishing.
Okubo, N. (2011). Kimono no Jiten. Dentō wo shiri, imayō ni kiru『着物の事典, 伝統を知り今様に着る』(„Leksykon kimona. Poznać tradycję i nosić ją w nowoczesny sposób”). Tōkyō: Ikeda Shoten.
Toriimoto, Y. (1998). 「安土桃山の小袖再現」(„Reprodukcja kosode z okresu Azuchi-Momoyama”). 『日本服飾学会誌』(Journal of the Japanese Institute of Costume), vol. 17, 148–158.
Toriimoto, Y. (2023). 『着物のルーツを探る』(„W poszukiwaniu korzeni kimona”). Materiały do zajęć w Kyōto Sangyō Daigaku z dnia 7.09.2023.
Valk, J. (2015). „The Kimono Wednesday” protests: identity politics and how the kimono became more than Japanese. Asian Ethnology, t. 74, nr 2, 379–399.
Valk, J. (2017). From Duty to Fashion: The Changing Role of the Kimono in the Twenty-First Century. Fashion Theory. The Journal of Dress, Body and Culture, t. 22, nr 3, 309–340. London–New York: Routledge.
Valk, J. (2021). Selling the kimono. An etnography of crisis, creativity and hope. London–New York: Routledge.
Zaborowska, B. (2004). Kimono. Jego dzieje i miejsce w japońskiej kulturze. Warszawa: Wydawnictwo Trio.
Fuzoku Hakubutsukan, https://www.iz2.or.jp (dostęp: 15.09.2023).
Copyright (c) 2023 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.