Kimono w kulturze Japonii – od ubioru po symbol „japońskości”

Słowa kluczowe: kimono, dziedzictwo kulturowe, „japońskość”, tożsamość kulturowa, rzemiosło artystyczne

Abstrakt

Kimono to jedna z najbardziej rozpoznawalnych form komunikujących jednoznacznie przynależność do japońskiego kręgu kulturowego. Nazywane jest strojem tradycyjnym, ubiorem narodowym, a także symbolem „japońskości”. Badania przeprowadzone w Kioto oraz Tokio wykazały, iż jest ono bez wątpienia zwierciadłem kultury, w której powstało. Dotyczy to nie tylko samej formy i ornamentu, będących zbiorem zakodowanych znaczeń symbolicznych, lecz również sposobu, w jaki kimono powstaje, jak jest noszone, związanych z tym zachowań kulturowych, a także roli społecznej, jaką odgrywa. Szczególnie trudnym okresem dla kimona był okres Meiji (1868–1912). Poprzez podział ubioru na „japoński” wafuku oraz „zachodni” yōfuku kimono stało się narzędziem do podkreślania różnicy między tym, co zachodnie, i tym, co japońskie. W ten sposób przerodziło się w instrument wykorzystywany do wzmocnienia tożsamości narodowej, przywoływany w dyskusjach o unikatowości kultury japońskiej. Oprócz wyżej wymienionych aspektów musimy pamiętać przede wszystkim o tym, iż kimono to dzieło sztuki „do noszenia”, reprezentujące tradycyjne rzemiosło artystyczne kōgei. Stanowi ono ważne dziedzictwo kulturowe zarówno jako część życia codziennego, artefakt w przestrzeni muzealnej, jak i źródło inspiracji dla japońskich i zachodnich artystów. Celem artykułu jest ukazanie kimona jako integralnej części kultury japońskiej z jednoczesnym uwzględnieniem jego wartości artystycznej, próba dekodowania znaczenia tej formy ubioru jako symbolu „japońskości” i refleksja nad obecnością „przeszłości” w „teraźniejszości”.

Biogram autora

Ewa Kamińska, Uniwersytet Jagielloński

Absolwentka Uniwersytetu Hamburskiego na kierunkach japonistyka, historia sztuki i slawistyka. Studia doktoranckie ukończyła w Hamburgu w Instytucie Japonistyki w zakresie kulturoznawstwa i historii sztuki. Jej obszarami badawczymi są sztuka japońska ze szczególnym uwzględnieniem tradycyjnego rzemiosła artystycznego, kontakty kulturowe Japonii z Europą, proces kształtowania i zmian wyobrażeń o Japonii w Europie oraz estetyka w życiu codziennym współczesnego społeczeństwa japońskiego. Jest autorką książki Rezeption japanischer Kultur in Deutschland: Zeitgenössische Keramik als Fallstudie (Kraków: Księgarnia Akademicka, 2012). Obecnie pracuje w Instytucie Studiów Międzykulturowych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

Bibliografia

Bielak, A. (2019). Zrozumieć kimono. Kultura zaklęta w stroju. Kraków: Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”.

Bunka Gakuen Fukushoku Hakubutsukan (red.) (2005). 『日本服飾の美』(„Nihon fukushoku no bi, Masterpieces of Japanese Dress from the Bunka Gakuen Costume Museum”). Tōkyō: Bunka Gakuen Costume Museum.

Dalby, L. (2001). Kimono. Fashioning Culture. London: Vintage.

Frois, L. (1991).『ヨーロッパ文化と日本文化, Okada (red., tłum.). Tōkyō: Iwanami Bunko 岩波文庫 (oryginalny tytuł: Tratado em que se contem muito susintae abreviadamente algumas contradições e differenças de custumes antre a gente de Europa e esta Provincia de Japão (1585);『日欧文化比較 』).

Goldstein-Gidoni, O. (1999). Kimono and the construction of gendered and cultural identities. Ethnology, t. 38, nr 4, 351–370.

Hall, J. (2020). Japan beyond the kimono. Innovation and tradition in the Kyoto textile industry. London–New York: Bloomsbury Visual Arts.

Kaminski, E. (= Kamińska, E.) (2012). Rezeption japanischer Kultur in Deutschland: Zeitgenössische Keramik als Fallstudie. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Kamińska, E. (2020). Kobiety wobec polityki – polityka wobec kobiet. Pozycja kobiet w społeczeństwie Japonii od okresu Meiji do współczesności. W: M. Banaś (red.), Kobiety w polityce. Sfera publiczna. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Kyōto Kokuritsu Hakubutsukan (red.) (1999). 『花洛のモードきものの時代』Kyōto Style. Trends in 16th-19th Century Kimono. Kyōto: Kyōto Kokuritsu Hakubutsukan.

Milhaupt, T.S. (2014). Kimono: a modern history. Exhibition at the Metropolitan Museum of Art, New York. London: Reaktion Books.

Nitanai, K. (2017). Kimono design: an introduction to textiles and patterns. Tokyo–Rutland–Singapore: Tuttle Publishing.

Okubo, N. (2011). Kimono no Jiten. Dentō wo shiri, imayō ni kiru『着物の事典, 伝統を知り今様に着る』(„Leksykon kimona. Poznać tradycję i nosić ją w nowoczesny sposób”). Tōkyō: Ikeda Shoten.

Toriimoto, Y. (1998). 「安土桃山の小袖再現」(„Reprodukcja kosode z okresu Azuchi-Momoyama”). 『日本服飾学会誌』(Journal of the Japanese Institute of Costume), vol. 17, 148–158.

Toriimoto, Y. (2023). 『着物のルーツを探る』(„W poszukiwaniu korzeni kimona”). Materiały do zajęć w Kyōto Sangyō Daigaku z dnia 7.09.2023.

Valk, J. (2015). „The Kimono Wednesday” protests: identity politics and how the kimono became more than Japanese. Asian Ethnology, t. 74, nr 2, 379–399.

Valk, J. (2017). From Duty to Fashion: The Changing Role of the Kimono in the Twenty-First Century. Fashion Theory. The Journal of Dress, Body and Culture, t. 22, nr 3, 309–340. London–New York: Routledge.

Valk, J. (2021). Selling the kimono. An etnography of crisis, creativity and hope. London–New York: Routledge.

Zaborowska, B. (2004). Kimono. Jego dzieje i miejsce w japońskiej kulturze. Warszawa: Wydawnictwo Trio.

Fuzoku Hakubutsukan, https://www.iz2.or.jp (dostęp: 15.09.2023).

Opublikowane
2023-12-29
Jak cytować
[1]
Kamińska, E. 2023. Kimono w kulturze Japonii – od ubioru po symbol „japońskości”. Perspektywy Kultury. 43, 4/2 (grudz. 2023), 407-428. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2023.430402.25.