Strój współczesnych muzułmanek w świetle cyberporad prawnych

Słowa kluczowe: ubiór, muzułmanka, cyberfatwa, islam cyfrowy, salafizm

Abstrakt

Artykuł porusza problem kobiecego ubioru we współczesnej kulturze islamu, a jego celem jest odpowiedź na pytanie, wobec jakich dylematów stają obecnie kobiety muzułmańskie chcące pozostać w zgodzie ze swoją religią i jakie propozycje otrzymują w wyniku konsultacji z autorytetami prawno-religijnymi w tej kwestii. Za punkt odniesienia obrano sunnickie portale internetowe oferujące porady prawne online (e-fatwy). Wybrano sześć najbardziej popularnych portali działających jako globalne platformy edukacji muzułmańskiej. Przeanalizowano obecne tam fatwy dotyczące stroju kobiecego, pochodzące z okresu ostatnich 20 lat. Z przeprowadzonych badań wynika, że zdecydowana większość cybermuftich reprezentuje nurt zachowawczy, który odrzuca możliwość reinterpretacji Koranu i nie bierze pod uwagę zmieniającego się świata i nowych sytuacji (w tym także sytuacji osobistej), w których znalazły się kobiety. Uderza przede wszystkim brak otwartości, odwagi w rozumowaniu i elastyczności. Purytańska interpretacja dotyczy zwłaszcza stron Islamweb.net, Islamqa.info i Islamway.net, które okazują się stronami salafickimi. Ich oddziaływanie widać także w kontekście pozostałych analizowanych stron, tzn. Dar-alifta.org, Islamqa.org, Islamonline.net, które w kwestii ubioru kobiety mają również podejście rygorystyczne.

Biogram autora

Bożena Prochwicz-Studnicka, Uniwersytet Ignatianum w Krakowie

Arabista, adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie. Jej zainteresowania badawcze oscylują wokół klasycznego okresu kultury i cywilizacji arabsko-muzułmańskiej, obejmują między innymi prawne aspekty klasycznej kultury islamu, krajobraz kulturowy tradycyjnego miasta arabsko-muzułmańskiego oraz interpretację kultury arabskiej z perspektyw teorii piśmienności. Członek Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego oraz Stowarzyszenia Bezkresy Kultury. Zastępca redaktora naczelnego czasopisma The Polish Journal of the Arts and Culture. New Series.

Bibliografia

Abu-Rub H. i Zabża B. (2002). Status kobiety w islamie. Wrocław: Wydawnictwo Triada.

Abu Rumman, M. (2014). I am a Salafi. A Study of the Actual and Imagined Identities of Salafis. Amman: Friedrich-Ebert-Stiftung.

Al-Arna‘ut, Szu’ajb (red.). (2009AD/1430AH). Sunan Abi Dawud. Bajrut: Dar ar-Risala al-Alamijja, t. 6.

Belhaj, A. (2014). W: Z. Ali Shah (red.). Iftā’ and Fatwa in the Muslim World and the West. London – Washington: The International Institute of Islamic Thought, 49-72.

Bunt, G.R. (2003). Islam in the Digital Age. E-Jihad, Online Fatwas and Cyber Islamic Environments. London – Sterling – Virginia: Pluto Press.

Cesari, J. (2004). When Islam and Democracy Meet. Muslim in Europe and the United States. New York: Palgrave Macmillan.

Al-Chatib, Muhib ad-Din et al. (red.). (1400AH). Al-Dżami as-sahih li-l-Buchari. Al-Qahira: Al-Matba’a as-Salafijja wa-Maktabuha, t. 1 i 4.

Danecki, J. (2003). Kultura i sztuka islamu. Warszawa: Elipsa.

دار الإفتاء المصريةhttps://www.dar-alifta.org/ (dostęp: czerwiec – wrzesień 2022).

Egypt’s Dar al-Ifta. https://www.dar-alifta.org/Foreign/default.aspx?LangID=2&Home=1 (dostęp: czerwiec – wrzesień 2022).

Elias, J.J. (2012). Aisha’s Cushion. Religious Art, Perception, and Practice in Islam. Cambridge – Massachusett – London: Harvard University Press.

Al-Fatawa al-islamijja min Dar al-ifta al-misrijja (1980/1400-1997/1418). Al-Qahira: Matabi‘a al-Ahram at-Tidżarijja, t. 1-20.

Googletrends. https://trends.google.com (dostęp: wrzesień 2022).

Górak-Sosnowska, K. (2011). Muzułmańska kultura konsumpcyjna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.

Hassan, Sh.A. i Wan, W.M.K.F. (2020). Research Design Based on Fatwa Making Process: An Exploratory Study. International Journal of Higher Education, 9 (6), 241-246. https://doi.org/10.5430/ijhe.v9n6p241

Hendrickson J. (2013). Fatwa. W: G. Bowering et al. (red.), The Princeton Encyclopedia of Islamic Political Thought. New Jersey: Princeton University Press, 173-174.

Internet World Stats (stan na 31 grudnia 2021). www.internetworldstats.com (dostęp: czerwiec 2022).

إسلام أون لاين https://islamonline.net/ (dostęp: czerwiec – wrzesień 2022).

Islam Online. https://islamonline.net/en/home/ (dostęp: czerwiec – wrzesień 2022).

إسلام ويب https://www.islamweb.net/ar/ (dostęp: czerwiec – wrzesień 2022).

Islamweb.net. https://www.islamweb.net/en/ (dostęp: czerwiec – wrzesień 2022).

IslamQA. https://islamqa.org/ (dostęp: czerwiec – wrzesień 2022).

إسلام سؤال وجواب https://islamqa.info/ar (dostęp: czerwiec – wrzesień 2022).

Islam Question & Ansewr. https://islamqa.info/en (dostęp: czerwiec – wrzesień 2022).

Islamway. https://en.islamway.net/ (dostęp: czerwiec – wrzesień 2022).

Kassem, M. (2014). Fatwa and the Era of Globalization, W: Z. Ali Shah, Iftā’ and Fatwa in the Muslim World and the West. London – Washington: The International Institute of Islamic Thought, 89-104.

Koran. (1986). Z arabskiego przełożył i komentarzem opatrzył J. Bielawski. Warszawa: PIW.

Kościelniak, K. (2006). Sunna, hadisy i tradycjoniści. Kraków: Wydawnictwo UNUM.

Lane E.W. (2003). Arabic-English Lexicon. CD-ROM ed. Vadus, Liechtenstein: Thesaurus Islamicus Foundation.

Linant de Bellefonds, Y. (1991). Ḍarūra. W: The Encyclopaedia of Islam. New Edition. Leiden: Brill, t. 2, 163-164.

Maruf, Baszszar Awwad (red.). (1996). Al-Dżami al-kabir li-t-Tirmizi, Bajrut: Dar al-Gharb al-Islamijj, t. 4.

Mehmood, M.I. (2015). Fatwa in Islamic Law, Institutional Comparison of Fatwa in Malaysia and Pakistan: The Relevance of Malaysian Fatwa Model for Legal System of Pakistan. Arts and Social Sciences Journal, 6 (3), 1-3. http://dx.doi.org/10.4172/2151-6200.1000118

Nalborczyk, A. (2008). Czy istnieje strój kobiety muzułmańskiej? W: J. Jurewicz, J. Rogala (red.), Szata oddaje ludzkie obyczaje, czyli o strojach ludów Azji i Afryki. Warszawa: Wydział Orientalistyczny UW, 61-71.

O’Donnell, L. (2022, 9 maja). The Taliban Have Made the Burqa Mandatory Again. Pozyskano z: https://foreignpolicy.com/2022/05/09/taliban-women-burqa-afghanistan-control/ (dostęp: czerwiec 2022).

Polka, S. (2019). Shaykh Yusuf al-Qaradawi. Spiritual Mentor of Wasati Salafism. New York: Syracuse University Press.

Prochwicz-Studnicka, B. (2013). Usul al-fiqh. Czym są klasyczne sunnickie „korzenie/podstawy wiedzy o prawie”? Czasopismo Prawno-Historyczne, 65 (1), 11-51. https://doi.org/10.14746/cph.2013.65.1.0.

Shah, Ali Z. (2014). Introduction, W: Z. Ali Shah (red.). Iftā’ and Fatwa in the Muslim World and the West. London – Washington: The International Institute of Islamic Thought, 1-10.

Similarweb. https://www.similarweb.com (dostęp: wrzesień 2022).

Skovgaard-Petersen, J. (2018). Historical Retrospective on Muftiship: Muftis, State Muftis and Official Muftis. W: E. Racius, A. Zhelyazkova (red.). Islamic Leadership in the European Lands of the Former Ottoman and Russian Empires, Leiden: Brill, 12-27.

Stillman, Y.K. (2003). Arab Dress. A Short History from the Dawn of Islam to Modern Times. Leiden – Boston: Brill.

طريق الإسلامhttps://ar.islamway.net/ (dostęp: czerwiec – wrzesień 2022).

Umar, Mustafa. (2012). Is Breathable Nail Polish Sufficient for Wuḍū’? Pozyskano z: https://mustafaumar.com/2012/11/is-breathable-nail-polish-sufficient-for-wu%E1%B8%8Du/ (dostęp: lipiec 2022).

Zabidi, T. (2019). Analytical Review of Contemporary Fatwas in Resolving Biomedical Issues Over Gender Ambiguity. Journal of Religion and Health, 58, 153-167. https://doi.org/10.1007/s10943-018-0616-0

Zaman, S. (2008). From Imam to Cyber-Mufti. Consuming Identity in Muslim America. The Muslim World, 98, 465-474. https://doi.org/10.1111/j.1478-1913.2008.00240.x

Opublikowane
2023-10-28
Jak cytować
[1]
Prochwicz-Studnicka, B. 2023. Strój współczesnych muzułmanek w świetle cyberporad prawnych. Perspektywy Kultury. 43, 4/2 (paź. 2023), 365-390. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2023.430402.23.