Review: Kaczorowski, B. (2022). Wojna Salazara. Polityka zagranicz-na Portugalii w okresie drugiej wojny światowej
Kraków–Łódź: Ośrodek Myśli Politycznej, Wydawnictwo Uniwersy-tetu Łódzkiego, ss. 410
Abstrakt
The book written by Bartosz Kaczorowski depicts Portuguese foreign policy in the period of World War II which is silhouetted against the international situation and the ideological rudiments of Estado Novo. The author presents the goals of Salazar’s policy and its methods in this period. This topic, as Kaczorowski shows, was almost unknown not only to Polish historiography, but also did not find an objective and holistic approach nor in Portuguese publications, nor in texts of other foreign scholars. Even though, some aspects of Portuguese foreign policy during World War II have their comprehensive studies (the question of the Azores, relations with the Jewish population). That is why the author was supposed to conduct the extensive query in libraries and archives primarily abroad (the archive of Portuguese Foreign Office, other archives in Portugal, USA, Spain, Great Britain, France, Italy and Ireland). Thanks to this query was completed significantly the source material known by historians and thorough and conscientious work of the author is definitely commendable. The big advantage of the book is also the presence of original quotes (mainly in English or Portuguese) in the notes, because they can help in better understanding of the test.
Copyright (c) 2023 Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.