Malarskie pogranicza Andrzeja Buszy
Abstrakt
Artykuł poświęcony jest poezji ekfrastycznej Andrzeja Buszy – polskiego poety emigracyjnego zamieszkałego od lat 60. ub. wieku w kanadyjskim Vancouver. Zaprezentowane w szkicu rozważania dotyczą jego poezji związanej z konkretnymi dziełami sztuki, bądź tej, którą cechuje malarskie i artystyczne obrazowanie. Przedmiotem namysłu są tu przede wszystkim wiersze wpisujące się w klasyczną definicję ekfrazy. Osobno przedstawione zostały uwagi dotyczące wierszy inspirowanych konkretnym stylem malarskim, badź biografią artystyczną malarza. Ostatni z wyróżnionych obszarów refleksji badawczej, stanowiący podsumowanie całego wywodu, oświetla szersze zagadnienie, ściśle powiązane z próbą odpowiedzenia na pytanie o to, czy myślenie obrazowe A. Buszy i jego sposób postrzegania rzeczywistości można odczytywać w odniesieniu do konkretnego prądu w sztukach malarskich. Wywód został zaprezentowany w perspektywie hermeneutycznej.
Bibliografia
Aberth S.L. (2004). Leonora Carrington. Surrealism, Alchemy and Art. Burlington:Lund Humphries.
Balcerzan E. (1980). Poezja jako semiotyka sztuki. W: T. Cieślikowska i J. Sławiński (red.), Pogranicza i korespondencje sztuk. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 21-39.
Busza A. (2020). Ekfrazy. Toronto: Polski Fundusz Wydawniczy w Kanadzie.
Cheeke S. (2010). Writing for Art. Manchester: Manchester University Press.
Da Vinci L. (2019). O malarstwie. Kraków: Wydawnictwo Austeria.
Dziadek A. (2011). Obrazy i wiersze. Z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Grodecka A. (2009). Wiersze o obrazach. Studium z dziejów ekfrazy. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Lessing G. E. (1957). Laocoon. New York: Sampson, Low Marston, Low&Searle.
Mitchell W.J.T. (1994). Picture Theory. Chicago. London: The University of Chicago Press.
Stockwell P. (2017). The Language of Surrealism. London: Palgrave.
Wysłouch S. (2007). Ekfraza czy przekład intersemiotyczny? W: T. Mizerkiewicz, A. Stankowska (red.), Od tematu do rematu. Przechadzki z Balcerzanem. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 489-503.
Ważyk A. (1976). Surrealizm. Teoria i praktyka literacka. Antologia. Warszawa: Czytelnik.
Copyright (c) 2022 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.