„Universitas haec catholica”

Wydział Teologiczny i droga do katolickiej konfesjonalizacji Uniwersytetu Krakowskiego w XVI wieku

Słowa kluczowe: Uniwersytet Krakowski, Wydział Teologiczny, konfesjonalizacja, reformacja, reforma katolicka, XVI wiek

Abstrakt

Tematem artykułu jest postawa profesorów i studentów Uniwersytetu Krakowskiego wobec reformacji oraz obrona i umocnienie katolickiej tożsamości uczelni w XVI w. Szczególną rolę odegrali w tym procesie profesorowie Wydziału Teologicznego. Rozwój sytuacji i podejmowane działania zostały rozpatrzone według paradygmatu konfesjonalizacji. Okres pierwszy (1520-1548) charakteryzowało oddolne szerzenie się tekstów i idei reformacyjnych, które były zwalczane przez władze uniwersytetu. W okresie drugim (1549-1572) w obliczu kryzysu i krytyki Uniwersytet stał zdecydowanie po stronie katolickiej i włączył się w polemikę wyznaniową. W okresie trzecim (1573-1603) rozpoczęła się właściwa konfesjonalizacja Uniwersytetu. Analiza działań, twórczości i kontaktów profesorów teologii w XVI w. pokazuje, że konieczne są pogłębione badania nad źródłami i weryfikacja wielu uproszczonych sądów o  bierności i słabości intelektualnej wydziału. Przeciwnie, jawi się on jako aktywny i twórczy czynnik ówczesnych sporów wyznaniowych, który decydująco wpłynął na zachowanie i dookreślenie katolickiego oblicza uniwersytetu w epoce nowożytnej.  

Biogram autora

Maciej Zdanek, Uniwersytet Jagielloński

Dr hab., prof. UJ, mediewista, zajmuje się historią cystersów i dominikanów, historią Uniwersytetu Krakowskiego w epoce staropolskiej, historią historiografii, źródłoznawstwem i edytorstwem źródeł. Stopień doktora (2004) i doktora habilitowanego (2019) uzyskał na Wydziale Historycznym UJ. W latach 2005–2009 pracował w Pracowni Słownika Historyczno-Geograficznego Małopolski w Średniowieczu Instytutu Historii PAN w Krakowie. Od 2009 r. pracuje w Archiwum Uniwersytetu Jagiellońskiego, od 2022 r. jako zastępca dyrektora.

Bibliografia

Barycz, H. (wyd.) (1933). Conclusiones Universitatis Cracoviensis ab anno 1441 ad annum 1589, Kraków.

Gąsiorowski, A., Jurek, T., Skierska, I. (wyd.) (2010). Metryka czyli album Uniwersytetu Krakowskiego z lat 1509-1551. Biblioteka Jagielloński rkp. 259, Warszawa: Wydawnictwo Neriton.

Szujski, J. (wyd.) (1878). Statuta i matrykuły Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego z XVI wieku. Archiwum do Dziejów Literatury i Oświaty w Polsce, t. 1, 71-94.

Szujski, J. (wyd.) (1882). Statuta Uniwersytetu Krakowskiego. Archiwum do Dziejów Literatury i Oświaty w Polsce, t. 2, 363–408.

Theiner, A. (ed.) (1861). Vetera Monumenta Poloniae et Lithuaniae gentiumque finitimarum historiam illustrantia, t. II, Romae: Typis Vaticanis.

Wisłocki, W. (wyd.) (1893-1897). Acta rectoralia almae Universitatis Studii Cracoviensis inde ab anno MCCCCLXIX, Cracoviae: sumptibus Academiae Litterarum Cracoviensis.

Bahlcke, J., Strohmeyer, A. (hrsg.) (1999). Konfessionalisierung in Ostmitteleuropa. Wirkungen des religiösen Wandels im 16. und 17. Jahrhundert in Staat, Geselllschaft und Kultur. Stuttgart: Franz Steiner Verlag.

Barycz, H. (1935). Historia Uniwersytetu Jagiellońskiego w epoce humanizmu. Kraków.

Barycz, H. (1959-1960a). Glicius Marcin. W: Polski Słownik Biograficzny, t. 8, Wrocław: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich, 48-50.

Barycz, H. (1959-1960b). Górski Jakub. W: Polski Słownik Biograficzny, t. 8, Wrocław: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich, 438-440.

Barycz, H. (1965). Dwa nieznane listy Stanisława Grzepskiego. Kwartalnik Historii Nauki i Techniki, t. 10, nr 1-2, 91-100.

Barycz, H. (1971a). Z epoki renesansu, reformacji i baroku. Prądy-idee-ludzie-książki, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Barycz, H. (1971b). Znaczenie Uniwersytetu Krakowskiego w początkach rozwoju erazmianizmu w Polsce. W: Erasmiana Cracoviensisa. W 500-lecie urodzin Erazma z Rotterdamu (1469-1536). Zeszyty Naukowe UJ. Prace Historyczne, Z. 33, 23-38.

Barycz, H. (1976). Mikołaj z Szadka. W: Polski Słownik Biograficzny, t. 21, Wrocław: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich, 138-140.

Baster, M. (2009). Students’ Everyday Lives in the Colleges of the University of Cracow in the Sixteenth Century. W: B. Krug-Richter, R.-E. Mohrmann (hrsg.), Frühneuzeitliche Universitätskulturen : kulturhistorische Perspektiven auf die Hochschulen in Europa. Köln-Weimar-Wien: Böhlau Verlag, 109-118.

Bieńkowski, T. (1975). Naukowe środowisko krakowskie w początkach XVI wieku (1500-1530). Studia i Materiały z Dziejów Nauki Polskiej, seria A, z. 13, 21-73.

Boute, B. (2010). Academic Interests and Catholic Confessionalisation. The Louvain Privileges of Nomination to Ecclesiastical Benefices, Leiden-Boston: Brill.

Boute, B. (2018). Universitätsreform und Konfessionalisierungspolitik: das Beispiel der Habsburgischen Niederlande und Burgund (Löwen, Douai, Dole) 1590-1620. W: M. KintzingerW.E. Wagner, J. Cripsin (red.). Universität-Reform. Ein Spannungsverhältnis von langer Dauer (12.-21. Jahrhundert), Basel: Schwabe Verlag, 93-135.

Buchwald-Pelcowa, P. (1997). Cenzura w dawnej Polsce. Między prasą drukarską a stosem, Warszawa: Wydawnictwo SBP.

Bukowski, J. (1900). Kościół akademicki św. Anny. Monografia historyczna, Kraków: Drukarnia Czasu.

Buszewicz, E. (2011) (Wyd.). Grzegorz z Sambora. Carmina selecta. Poezje wybrane, Warszawa: Wydawnictwo Neriton.

Chartier, R., Revel, J. (1978). Université et société dans l’Europe moderne: Position des problèmes. Revue d’histoire moderne et contemporaine, t. 25, nr 3, 53-74.

Czapska, M. (1928). Polemika religijna pierwszego okresu reformacji w Polsce, Kraków: Nakładem Krakowskiej Spółki Wydawniczej (odbitka).

Deventer, J. (2004). ‘Confessionalisation’ – a Useful Theoretical Concept for the Study of Religion, Politics, and Society in Early Modern East-Central Europe? European Review of History – Revue européenne d’Histoire, vol. 11, nr 3, 403-425 DOI: 10.1080/1350748042000313788

Domański, J. (2009). Michała Falkenera z Wrocławia (ok. 1460-1534). Prolog do Wykładu hymnów kościelnych. Przegląd Tomistyczny, t. 15, 223-246.

Duhamelle, Ch. (2009). Auf der Suche nach der französischen Konfessionalisierung. Archiv für Reformationsgeschichte, vol. 100, 235-255. DOI: 10.14315/arg-2009-100-1-235

Frick, D.A. (2018). Polska Philologia sacra w czasach reformacji i kontrreformacji. Kilka kart z historii sporów wyznaniowych (1551-1632), przekł. K. Szymańska, Warszawa: Wydział Polonistyki UW.

Friedberg, H. (1972). Leopolita Jan starszy. W: Polski Słownik Biograficzny, t. 17, Wrocław: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich, 73-74.

Frijhoff, W. (2005). L’université à l’époque moderne (XVIe-XVIIIe siècles). Réflexions sur son histoire et sur la façon de l’écrire. W: F. Attal, J. Garrigues, Th. Kouamé, J.-P. Vittu (éd.), Les universités en Europe du XIIIe siècle à nos jours. Espaces, modèles et function. Paris: Publications de la Sorbonne, 157-177.

Galle, Ch. (2017). Bischöfe, Humanisten und einfache Lutherfeinde. Die Kontakte des Erasmus nach Polen im Spiegel seines Briefwechsels. Odrodzenie i Reformacja w Polsce, t. 61, 61-101 DOI 10.12775/OiRwP.2017.03

Garbacik, J. (1964). Ognisko kultury renesansowej (1470-1520). W: K. Lepszy (red.), Dzieje Uniwersytetu Jagiellońskiego w latach 1364-1764, T. 1, Kraków, 189-220.

Glomski, J. (2007). Patronage nad Humanist Literature in the Age of the Jagiellons. Court and Career in the Writings of Rudolf Agricola Junior, Valentin Eck, and Leonard Cox. Toronto-Buffalo-London: University of Toronto Press.

Gorzkowski, A. (1998). Societas Litterarum. Oblicza humanizmu Akademii Krakowskiej. Zeszyty Naukowe UJ. Prace Historycznoliterackie, z. 92-93, 47-61.

Graff, T. (2020). Biskupi krakowscy wobec Uniwersytetu Krakowskiego w dobie pierwszych królów elekcyjnych – zarys problematyki. W: W. Iwańczak, A. Januszek-Sieradzka, J, Smołucha (red.). Kościół w społeczeństwie w Czechach i w Polsce w średniowieczu i w epoce nowożytnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, 69-97.

Grendler, P. (2004). The Universities of the Renaissance and Reformation. Renaissance Quarterly, vol. 57, No. 1, 1-42.

Grzebień, L. (2000-2001). Sokołowski Stanisław. W: Polski Słownik Biograficzny, t. 40, Warszawa-Kraków: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Societas Vistulana, 183-189.

Hajdukiewicz, L. (1971). Erazm w Rotterdamu w opinii polskiej XVI-XVII w. W: Erasmiana Cracoviensisa. W 500-lecie urodzin Erazma z Rotterdamu (1469-1536). Zeszyty Naukowe UJ. Prace Historyczne, Z. 33, 55-85.

Hajdukiewicz, L. (1972). Leopolita (Kasprowicz, Nicz, Nicius) Jan „Młodszy”. W: Polski Słownik Biograficzny, t. 17, Wrocław: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich, 74-76.

Hajdukiewicz, L. (1974). Mareniusz (Marennius) Stanisław. W: Polski Słownik Biograficzny, t. 19, Wrocław: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich, 631-632.

Hajdukiewicz, L. (1992). Die Krakauer Universität zur Zeit der Frühen Renaissance. W: J. Wyrozumski (red.), The Jagiellonian University in the Evolution of European Culture. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, 25-48.

Hammerstein, N. (1994). Universitäten und Reformation. Historische Zeitschrift, Bd. 258, H. 2, 339-357.

Hammerstein, N., Walther G. (hrsg.) (2000). Späthumanismus. Studien über das Ende einer kulturhistorischen Epoche. Göttingen: Wallstein Verlag.

Hanusiewicz-Lavallee, M. (2009), Czy był i czym był humanizm chrześcijański w Polsce? W: Hanusiewicz-Lavallee, M. (red.), Humanitas i christianitas w kulturze polskiej, Warszawa: Neriton, 53-86.

Hardy, N., Levitin, D. (2019). Confessionalisation and Erudition in Early Modern Europe: A Comparative Overview of a Neglected Episode in the History of the Humanities, Oxford: Oxford University Press. DOI: 10.5871/bacad/9780197266601.002.0003

Headly, J.M., Hillerbrand, H.J., Papalas, A.J. (ed.) (2004). Confessionalization in Europe, 1555-1700. Essays in Honor and memory of Bodo Nischan, London and New York: Routledge.

Kim, H., Pfaff, S. (2012). Structure and Dynamics of Religious Insurgency: Students and the Spread of the Reformation. American Sociological Review, 77(2), 188-215.

Koryl, J. (2010). Konfesjonalizacja humanizmu w Niemczech i Rzeczypospolitej w XVI wieku. W: P. Wilczek (red.), Reformacja w dawnej Rzeczypospolitej i jej europejskie konteksty. Postulaty badawcze. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, 51-66.

Kowalski, W. (2016). „To jest owczarnia onego Dobrego Pasterza”. Pojęcie „prawdziwego” Kościoła w polskich szesnastowiecznych katechizmach. Odrodzenie i Reformacja w Polsce, t. 60, 29-71. DOI: 10.12775/OiRwP.2016.02.

Kriegseisen, W. (2010). Stosunki wyznaniowe w relacjach państwo-kościół między reformacją a oświeceniem (Rzesza Niemiecka-Niderlandy Północne-Rzeczpospolita polsko-litewska). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper.

Kriegseisen, W. (2013). Region historyczny Europy Środkowo-Wschodniej w badaniach nad dziejami wyznaniowymi epoki nowożytnej. Kwartalnik Historyczny, R. 120, nr 4, 737-759 DOI: 10.12775/KH.2013.120.4.03

Lotz-Heumann, U. (2001). The Concept of “Confessionalization”: a Historiographical Paradigm in Dispute, Memoria y Civilización (MyC), t. 4, 93-114.

Lotz-Heumann, U. (2008). Confessionalization. W: M. Whitford (ed.), Reformation and Early Modern Europe: A Guide to Research. Kirksville: Truman State University Press, 136–157

Lotz-Heutmann, U. (2013). Confessionalization. W: A. Bamji, G.H. Janssen, M. Laven (ed.), The Ashgate Research Companion to the Counter-Reformation, Farnham: Ashgate, 33-53.

Machaj D. (2015). Zawsze wierny? Sytuacja wyznaniowa w Uniwersytecie Krakowskim w XVI i XVII w. Odrodzenie i Reformacja w Polsce, t. 59, 95-135. DOI: 10.12775/OiRwP.2015.04

Machaj, D. (2018). Milites Christi czy pospolici złoczyńcy? Krakowscy studenci w walce z reformacją. Motywacje, metody, efekty. W. Z Noga (red.). Reformacja w Krakowie (XVI-XVII wiek). Kraków: Towarzystwo Miłośników Historii i Zabytków Krakowa, 83-102.

Maciuszko, J.T. (1997). Proces konfesjonalizacji w Europie i w Polsce: kontekst wyznaniowy synodu generalnego toruńskiego z roku 1595. Czasy Nowożytne, t. 2, 17-26

Marszał, T. (2009). Mikołaj Prokopowicz z Szadka – astrolog, astronom, historyk nauki, miłośnik i znawca książki (1489-1564). Biuletyn Szadkowski, t. 9, 5-36.

Morawski, K. (1900). Historya Uniwersytetu Jagiellońskiego. Średnie wieki i Odrodzenie, t. 1-2, Kraków.

Muczkowski, J. (1845). O Janach Leopolitach w szesnastym wieku żyjących. Dwutygodnik Literacki, Nr 24, 356-373.

Murawiec, W.F. (1997). Scholastyka-humanizm-reformacja (1500-1603). W: S. Piech (red.). Wydział Teologiczny w Krakowie 1397-1997. Księga jubileuszowa. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 61-

Nowakowska, N. (2012). Forgetting Lutheranism. Historians and the Early Reformation in Poland (1517-1548). Church History and Religious Culture, 92, 281-303.

Nowakowska, N. (2018). King Sigismund of Poland and Martin Luther. The Reformation before Confessionalization. Oxford: Oxford University Press.

Nowicka-Jeżowa, A. (2015). Pokolenia trydenckie między tradycją a wyzwaniami przyszłości. W: J. Dąbkowska-Kujko (red.). Formowanie kultury katolickiej w dobie potrydenckiej. Powszechność i narodowość katolicyzmu polskiego. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 21-102.

Pettegree, A. (2013). Catholic Pamphleteering. W: A. Bamji, G.H. Janssen, M. Laven (eds.), The Ashgate Research Companion to the Counter-Reformation, Farnham: Ashgate, 109-126.

Piech, Z. (wyd.) (1987). Bazylika Mariacka w Krakowie. W: Corpus inscriptionum Poloniae, t. VIII: Województwo krakowskie, z. 2, Kraków: Polskie Towarzystwo Teologiczne.

Pietrzyk, Z. (2000). Poczet rektorów Uniwersytetu Jagiellońskiego 1400-2000. Kraków: Wydawnictwo Jagiellonia SA.

Pietrzyk, Z. (2005). Profesorowie Akademii Krakowskiej wobec reformacji w XVI wieku. W: W. Kowalski (red.). Mikołaj Rej z Nagłowic w pięćsetną rocznicę urodzin. Kielce: Kieleckie Towarzystwo Naukowe, 277-286.

Pietrzyk, Z. (2018). Uniwersytet Krakowski wobec reformacji. W: Z. Noga (red.), Reformacja w Krakowie (XVI-XVII wiek). Materiały z sesji naukowej 6 maja 2017 roku. Kraków: Wydawnictwo Antykwa, 67-81.

Pirożyński, J. (1997). Die Krakauer Universität in der Renaissancezeit. W: S. Füssel, J. Pirożyński (hrsg.), Der polnische Humanismus und die europäischen Sodalitäten. Akten des polnisch-deutschen Symposions vom 15.-19. Mai 1996 im Collegium Maius der Universität Krakau. Wiesbaden: Harrassowitz Verlag, 15-38.

Pražáková, K. (2017). Das Wetteifern zwischen Katholiken und Protestanten um das Krakauer Stadtzentrum in der zweiten Hälfte des 16. Jahrhunderts. Biuletyn Polskiej Misji Historycznej, nr 12, 453-482.

Ptaszyński, M. (2015). The Polish-Lithuanian Commonwealth. W: H. Louthan, G. Murdock (edd.). A Companion to the Reformation In Central Europe. Leiden-Boston: Brill, 40-67.

Ptaszyński, M. (2018). Reformacja w Polsce a dziedzictwo Erazma z Rotterdamu. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Ptaszyński, M. (2019). Czy reformacja w Polsce była luterańska? O polemikach antyluterańskich w Polsce w pierwszej połowie XVI wieku. Odrodzenie i Reformacja w Polsce, t. 63, 6-62.

Ptaszyński, M. (2021). Wie politisch war die Reformation in Polen? Archiv für Reformationsgeschichte, vol. 112, 66-95. DOI: 10.14315/arg-2021-1120104

Rechowicz, M. (1975). Teologia pozytywno-kontrowersyjna: szkoła polska w XVI wieku. W: Rechowicz, M. (red.), Dzieje teologii katolickiej w Polsce, t. II: Od Odrodzenia do Oświecenia, cz. I: Teologia humanistyczna, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 33-85.

Reinhard, W. (1983). Zwang zur Konfessionalisierung? Prolegomena zu einer Theorie des Konfessionellen Zeitalters. Zeitschrift für Historische Forschung, vol. 10, No. 3, 257-277.

Rodrigues, R.L. (2017). Confessionalization Processes and their Importance to the Understanding of Western History in the Early Modern Period (1530-1650). Revista Tempo, t. 23, nr 1, 2-21

Rüegg, W. (hrsg. von). (1996). Geschichte der Universität in Europa. T. 2. München: C.H. Beck.

Rummel, E. (2000). The Confessionalisation of Humanism in Reformation Germany, Oxford.

Schilling, H. (2010). Konfesjonalizacja. Kościół i państwo w Europie doby przednowoczesnej. Przekł. J. Kałążny. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Segel, H.B. (1989). Renaissance Culture in Poland. The Rise of Humanism, 1470-1543. Ithaca and London: Cornell University Press

Smereka, W. (1975). Biblistyka polska (wiek XVI-XVIII). W: Rechowicz, M. (red.), Dzieje teologii katolickiej w Polsce, t. II: Od Odrodzenia do Oświecenia, cz. I: Teologia humanistyczna, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 221-266

Sondel, J. (2006). Zawsze wierny. Uniwersytet Jagielloński a Kościół rzymskokatolicki. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Spitz L., W. (1984). The Importance of the Reformation for the Universities: Culture and Confessions in the Critical Years. W: J.M. Kittelson, P.J. Transue (eds.), Rebirth, Reform, and Resiliance. Universities in Transition 1300-1700. Columbus: Ohio State University Press, 42-67.

Szelińska, W. (1985). Książka różnowiercza na Uniwersytecie Krakowskim w początkach reformacji. Roczniki Biblioteczne, R. 29, z. 1-2, 83-114

Szelińska, W. (1990). Książka Erazma z Rotterdamu w środowisku krakowskim w XVI wieku. Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.

Tworek, M. (2015). Education: The Polish-Lithuanian Commonwealth. W: H. Louthan, G. Murdock (edd.). A Companion to the Reformation In Central Europe. Leiden-Boston: Brill, 359-389.

Urban, W. (1964). Akademia Krakowska w dobie reformacji i wczesnej kontrreformacji (1549-1632). W: K. Lepszy (red.), Dzieje Uniwersytetu Jagiellońskiego w latach 1364-1764, T. 1, Kraków, 278-284.

Visser, A. (2008). Escaping the reformation in the Republic of Letters: Confessional Silence in Latin Emblem Books. Church History and Religious Culture, vol. 88, No. 2, 139-167. DOI: 10.1163/187124108X354303.

Wijaczka, J. (2014). Reformacja w Koronie w XVI w. – sukces czy niepowodzenie? Gdański Rocznik Ewangelicki, t. 8, 13-34.

Windyga, I. (2014). Teoria konfesjonalizacji Heinza Schillinga i Wolfganga Reinharda w kontekście potencjału modernizacyjnego Polski. Roczniki Nauk Społecznych, t. 6(42), nr 4, 159-178.

Włodarek, A. (2009). Grób i nagrobek św. Jana Kantego w przestrzeni gotyckiego kościoła św. Anny. W: Z. Kliś, T. Węcławowicz (red.), Studia z dziejów kościoła św. Anny w Krakowie, Kraków: Wydawnictwo Unum, 103-111.

Wójcik-Zega, D., Baster, M. (2016). Die Frömmigkeit der Professoren und Studenten in den korporativen Gemeinschaften der Krakauer Universität. W: S. Flemmig, H. G. Walther (hrsg.), Probleme der spätmittelalterlichen Frömmigkeit in Stadt und Universität. Zum Forschungsstand aus deutscher, polnischer und tschechischer Sicht. Leipzig: Sächsische Akademie der Wissenschaften zu Leipzig, 134-149.

Wünsch, T. (2008). Das römische Modell einer Kirchenunion mit der Orthodoxie und sein Architekt, Johannes Sacranus von Auschwitz/Oświęcim (1143-1527). Roczniki Historyczne, t. 74, 83-112.

Zdanek, M. (2005). Szkoły i studia dominikanów krakowskich w średniowieczu. Warszawa: Wydawnictwo Neriton.

Zdanek, M. (2017). Uniwersytet Krakowski wobec własnej przeszłości w XV-XVI wieku. Kraków: Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana.

Zdanek, M. (2020). Zapiski biograficzne i historyczne Grzegorza ze Stawiszyna (1481-1540) oraz ich kontynuacja. Roczniki Historyczne, t. 86, 187-216. DOI: 10.12775/RH.2020.09

Żelewski, R. (1964). Krakowska młodzież akademicka wobec zaburzeń wyznaniowych drugiej połowy XVI wieku. W: K. Lepszy (red.), I. Kaniewska, R. Żelewski, W. Urban. Studia z dziejów młodzieży Uniwersytetu Krakowskiego w dobie Renesansu. Kraków: Nakładem UJ, 91-131.

Zylinská, B. (2020). Die Beendigung der Konfessionalisierung der Prager Universität an der Wende von den 1450er zu den 1460er Jahren am Beispiel des Schicksals aktiver katholischer Magister. Acta Universitatis Carolinae – Historia Universitatis Carolinae Pragensis, t. 60, fasc. 1, 67-76. DOI: 10.14712/23365730.2020.19

Opublikowane
2023-07-05
Jak cytować
[1]
Zdanek, M. 2023. „Universitas haec catholica”: Wydział Teologiczny i droga do katolickiej konfesjonalizacji Uniwersytetu Krakowskiego w XVI wieku. Perspektywy Kultury. 43, 4/1 (lip. 2023), 125-154. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2023.430401.14.
Dział
625. rocznica powstania Wydziału Teologii Uniwersytetu Krakowskiego