Funkcje stroju w japońskim społeczeństwie dworskim epoki Heian (794–1185)
Abstrakt
Tematem tekstu jest strój dworski, jego wyszukana symbolika i funkcje, jakie pełnił w japońskim społeczeństwie arystokratycznym epoki Heian (794– 1185). Ówczesne stroje dworskie w dużej mierze ukształtowały japońskie podejście do odzieży i mody w ogóle, wpływając na późniejsze style i formy ubioru, w szczególności kimona. Arystokratyczne społeczeństwo przywiązywało dużą wagę do tworzenia własnego wizerunku poprzez ubiór, który pełnił szeroką funkcję komunikacyjną, ujawniając status społeczny danej osoby, jej indywidualny gust, a nawet piękno. Dwa dzieła literackie Murasaki Shikibu, jej dziennik dworski Murasaki Shikibu nikki (Dziennik Murasaki Shikibu, 1010), w którym opisuje formalny i ceremonialny strój, oraz jej fikcyjne dzieło Genji monogatari (Opowieść o księciu Genjim, 1008), w którym opisuje codzienny strój arystokratów, dostarczyły materiału ilustracyjnego do odtworzenia strojów dworskich.
Bibliografia
Akiyama, K. i Komachita, T. (red.) (1999). Genji monogatari zuten (Ilu-strowany słownik Opowieści o księciu Genjim). Tōkyō: Shōgakkan.
Aoki, T. (1976). Miyabi. W: Nihon bungaku ni okeru bi no kōzō (Struktura piękna w literaturze japońskiej). Tōkyō: Yūsankaku, 31–45.
Dalby, L. (2001). Kimono. Fashioning Culture. Seattle: University of Washington Press.
Goffman, E. (2000). Człowiek w teatrze życia codziennego. H. Datner-Śpiewak i P. Śpiewak (tłum.). Warszawa: Wydawnictwo KR.
Masuda, Y. (2018). Nihon no fukusō no rekishi (Historia stroju japońskie-go), t. 1. Tōkyō: Yumani Shobō.
Mitamura, M. (2008). Genji monogatari odczytane z dworskich szat, tłum. A. Żuławska-Umeda. W: I. Kordzińska-Nawrocka. Dziesięć wie-ków Genji monogatari w kulturze Japonii. Warszawa: WUW, 77–87.
Murasaki, S. (1964a). Genji monogatari (Opowieść o księciu Genjim), t. 1, red. T. Tamegami. Tōkyō: Kadogawa Shoten.
Murasaki, S. (1964b). Genji monogatari (Opowieść o księciu Genjim), t. 2, red. T. Tamegami. Tōkyō: Kadogawa Shoten.
Murasaki, S. (1965). Genji monogatari (Opowieść o księciu Genjim), t. 3, red. T. Tamegami. Tōkyō: Kadogawa Shoten.
Murasaki, S. (1971). Murasaki Shikibu nikki (Pamiętnik Murasaki Shikibu). W: Nihon koten bungaku zenshū (Zbiór japońskich dzieł literatury kla-sycznej), t. 18. Tōkyō: Shōgakkan.
Shirane, H. (2012). Japan and the Culture of Four Seasons. Nature. Lite-rature and the Arts. New York: Columbia University Press.
Simmel, G. (1980). Filozofia mody. W: S. Magala (red). Simmel. Warsza-wa: Wiedza Powszechna, 180–212.
Takata, S. (1995). Fukusō no rekishi (Historia strojów). Tōkyō: Chūōkōronsha.
Toriimoto, Y. (2011). Hikaru Genji ga mita Heian fasshon (Moda okresu Heian widziana oczyma księcia Genjiego). Nihon Ifuku Gakkaishi (Cza-sopismo Stowarzyszenia Badania Strojów Japońskich), nr 2, s. 75–78.
Tubielewicz, J. (1984). Historia Japonii. Wrocław: Ossolineum.
Zaborowska, B. (2004). Kimono. Jego dzieje i miejsce w japońskiej kultu-rze. Warszawa: TRIO.
Copyright (c) 2023 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.