Funkcje stroju w japońskim społeczeństwie dworskim epoki Heian (794–1185)

Słowa kluczowe: epoka Heian, Murasaki Shikibu nikki, Genji monogatari, stroje dworskie, sokutai, jūnihitoe

Abstrakt

Tematem tekstu jest strój dworski, jego wyszukana symbolika i funkcje, jakie pełnił w japońskim społeczeństwie arystokratycznym epoki Heian (794– 1185). Ówczesne stroje dworskie w dużej mierze ukształtowały japońskie podejście do odzieży i mody w ogóle, wpływając na późniejsze style i formy ubioru, w szczególności kimona. Arystokratyczne społeczeństwo przywiązywało dużą wagę do tworzenia własnego wizerunku poprzez ubiór, który pełnił szeroką funkcję komunikacyjną, ujawniając status społeczny danej osoby, jej indywidualny gust, a nawet piękno. Dwa dzieła literackie Murasaki Shikibu, jej dziennik dworski Murasaki Shikibu nikki (Dziennik Murasaki Shikibu, 1010), w którym opisuje formalny i ceremonialny strój, oraz jej fikcyjne dzieło Genji monogatari (Opowieść o księciu Genjim, 1008), w którym opisuje codzienny strój arystokratów, dostarczyły materiału ilustracyjnego do odtworzenia strojów dworskich.

Biogram autora

Iwona Kordzińska-Nawrocka, Uniwersytet Warszawski

Dr hab., absolwentka Japonistyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Shinshū (Japonia). Zatrudniona w Katedrze Japonistyki UW. Odbyła wiele staży naukowych w Japonii, na Uniwersytecie Shinshū (jako visiting professor i fellow The Japan Foundation) oraz w Międzynarodowym Ośrodku Badań nad Kulturą Japońską (Nichibunken) w Kioto. Specjalizuje się w klasycznej literaturze, języku oraz współczesnej kulturze japońskiej, w szczególności kulturze życia codziennego i kulturze popularnej. Opublikowała m.in.: Japońską miłość dworską (TRIO, 2005), Ulotny świat ukiyo. Obraz kultury mieszczańskiej w twórczości Ihary Saikaku (WUW, 2010), Japońską kulturę kulinarną (Japonica, 2018), Klasyczny język japoński (WUW, 2013), Dziesięć wieków Genji monogatari w kulturze Japonii (redakcja, WUW, 2008), Tradycję w kulturze popularnej Japonii (współredakcja z Agnieszką Kozyrą, Japonica, 2017), Japonię w perspektywie transkulturowej (współredakcja z Agnieszką Kozyrą, Japonica, 2020).

Bibliografia

Akiyama, K. i Komachita, T. (red.) (1999). Genji monogatari zuten (Ilu-strowany słownik Opowieści o księciu Genjim). Tōkyō: Shōgakkan.

Aoki, T. (1976). Miyabi. W: Nihon bungaku ni okeru bi no kōzō (Struktura piękna w literaturze japońskiej). Tōkyō: Yūsankaku, 31–45.

Dalby, L. (2001). Kimono. Fashioning Culture. Seattle: University of Washington Press.

Goffman, E. (2000). Człowiek w teatrze życia codziennego. H. Datner-Śpiewak i P. Śpiewak (tłum.). Warszawa: Wydawnictwo KR.

Masuda, Y. (2018). Nihon no fukusō no rekishi (Historia stroju japońskie-go), t. 1. Tōkyō: Yumani Shobō.

Mitamura, M. (2008). Genji monogatari odczytane z dworskich szat, tłum. A. Żuławska-Umeda. W: I. Kordzińska-Nawrocka. Dziesięć wie-ków Genji monogatari w kulturze Japonii. Warszawa: WUW, 77–87.

Murasaki, S. (1964a). Genji monogatari (Opowieść o księciu Genjim), t. 1, red. T. Tamegami. Tōkyō: Kadogawa Shoten.

Murasaki, S. (1964b). Genji monogatari (Opowieść o księciu Genjim), t. 2, red. T. Tamegami. Tōkyō: Kadogawa Shoten.

Murasaki, S. (1965). Genji monogatari (Opowieść o księciu Genjim), t. 3, red. T. Tamegami. Tōkyō: Kadogawa Shoten.

Murasaki, S. (1971). Murasaki Shikibu nikki (Pamiętnik Murasaki Shikibu). W: Nihon koten bungaku zenshū (Zbiór japońskich dzieł literatury kla-sycznej), t. 18. Tōkyō: Shōgakkan.

Shirane, H. (2012). Japan and the Culture of Four Seasons. Nature. Lite-rature and the Arts. New York: Columbia University Press.

Simmel, G. (1980). Filozofia mody. W: S. Magala (red). Simmel. Warsza-wa: Wiedza Powszechna, 180–212.

Takata, S. (1995). Fukusō no rekishi (Historia strojów). Tōkyō: Chūōkōronsha.

Toriimoto, Y. (2011). Hikaru Genji ga mita Heian fasshon (Moda okresu Heian widziana oczyma księcia Genjiego). Nihon Ifuku Gakkaishi (Cza-sopismo Stowarzyszenia Badania Strojów Japońskich), nr 2, s. 75–78.

Tubielewicz, J. (1984). Historia Japonii. Wrocław: Ossolineum.

Zaborowska, B. (2004). Kimono. Jego dzieje i miejsce w japońskiej kultu-rze. Warszawa: TRIO.

Opublikowane
2023-10-22
Jak cytować
[1]
Kordzińska-Nawrocka, I. 2023. Funkcje stroju w japońskim społeczeństwie dworskim epoki Heian (794–1185). Perspektywy Kultury. 43, 4/2 (paź. 2023), 391-406. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2023.430402.24.