Złote czasy literatury dźwiękowej non-fiction

Recenzja książki: Michalak, K. (2023). Dźwięk bez fikcji. O radiowym reportażu artystycznym. Warszawa: PWN, ss. 232

Słowa kluczowe: literatura dźwiękowa non-fiction, reportaż radiowy, zwrot audiocentryczny

Abstrakt

Recenzowana książka jest publikacją wyjątkową. Po pierwsze dlatego, że dotyczy reportażu dźwiękowego, który narodził się w radiu już w latach 20. XX w., a do tej pory doczekał się tak niewielu opracowań (zob. Białek, 2010; Klimczak, 2011; Pleszkun-Olejniczakowa, 2012), co w zestawieniu choćby z pracami naukowymi o dokumencie filmowym czy literackim wydaje się bardzo zaskakujące i wręcz niezrozumiałe. A po drugie dlatego, że jest to pierwsza tego typu książka, która wyszła spod pióra praktyczki – reportażystki radiowej, ale także, co w tym wypadku bardzo istotne, badaczki gatunku. Istotą rozważań genologicznych dla autorki jest materia semiotyczna reportażu radiowego i rekonstrukcja „najważniejszych mechanizmów funkcjonowania dźwięku w radiowym reportażu artystycznym” (s. 12). Autorka proponuje nowe spojrzenie na literaturę dźwiękową non-fiction jako na literaturę nieprzekładalną na język innego tworzywa, eksponującą cechy i wartości nie do odnalezienia w realizacjach prasowych, literackich czy audiowizualnych. Dźwięk to dla Michalak osobny, autonomiczny, rządzący się swoimi prawami język sztuki narracyjnej. Świadome użycie tworzywa dźwiękowego przez autorów stanowi determinantę gatunkową reportażu audio, wcześniej objętego wyłącznie nomenklaturą reportażu radiowego, związanego z medium, w którym się narodził, współcześnie – za sprawą przemian kulturowych i technologicznych – gatunku realizowanego także poza medium radiowym. Monografia obok pogłębionych rozważań teoretycznych proponuje także cenne wskazówki dotyczące praktycznych realizacji jakościowego reportażu dźwiękowego.

Biogram autora

Joanna Bachura-Wojtasik, Uniwersytet Łódzki

Dr, medioznawca, teoretyk radia, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Podstawą jej zainteresowań badawczych są artystyczne gatunki radiowe. W swych badaniach skupia się na literaturze audialnej wobec Holokaustu, współautorka m.in. monografii Bachura-Wojtasik, J. i Matusiak, E. (2022). Już nie Żydowica, a ocalona”. Kobiety w Holocauście z perspektywy radiowych narracji artystycznych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego oraz autorka m.in. artykułu Bachura-Wojtasik, J. (2022). Audio literature and the Holocaust: a study based on the material ofpublic radio stations – Polish Radio in Warsaw, Radio Łódź, and Radio Lublin, 1950–2020. Historical Journal of Film, Radio and Television, vol. 42, no. 4, s. 795–822. Jest członkiem Association of Holocaust Organizations. Pełni funkcję sekretarza ds. numerów dziennikarskich kwartalnika „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”. Jest przewodniczącą sekcji „Radio” Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej.

Bibliografia

Barthes, R. (2015). Ziarno głosu. Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja, nr 5(155), 229-237.

Białek, M. (2010). Polski reportaż radiowy: wybrane zagadnienia. Poznań-Opole: Wydawnictwo Naukowe Scriptorium.

Hopfinger, M. (2010). Literatura i media. Po 1989 roku. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Hopfinger, M., Drugi ›zwrot audialny‹, rękopis.

Klimczak, K. (2011). Radiowe reportaże o krzywdzie i cierpieniu. Łódź: Wydawnictwo Primum Verbum

Losiak, R. (2017). Wokół idei ekologii akustycznej. Koncepcje i praktyki. Studia Etnologiczne i Antropologiczne, nr 17, 115-126.

Misiak, T. (2021). Sztuka z widokiem na ucho. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.

Pleszkun-Olejniczakowa, E. (2012). Muzy rzadko się do radia przyznają. Szkice o słuchowiskach i reportażach radiowych. Łódź: Wydawnictwo Primum Verbum.

Stachyra, G. (2016). Podcasting w perspektywie specyfiki produkcji radiowej. Media – Kultura – Komunikacja Społeczna, nr 12(4), 71-87.

Sterne, J. (red.). (2012). The Sound Studies Reader. London and New York: Routledge.

Wach, M. (2022). Tramwaj pełen świerszczy. Rozmowa z Rafałem Mazurem. Pozyskano z: Tramwaj pełen świerszczy. Rozmowa z Rafałem Mazurem - Audionomia audio reportaż dźwiekowy radio podcast (dostęp: 15.11.2023).

Opublikowane
2024-09-30
Jak cytować
[1]
Bachura Wojtasik, J. 2024. Złote czasy literatury dźwiękowej non-fiction: Recenzja książki: Michalak, K. (2023). Dźwięk bez fikcji. O radiowym reportażu artystycznym. Warszawa: PWN, ss. 232. Perspektywy Kultury. 46, 3 (wrz. 2024), 479-484. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4603.30.