Przemiany społeczno-kulturowe XXI wieku a poczucie braku stabilizacji – perspektywa medioznawcza

Słowa kluczowe: voyeuryzm medialny, współczesne media, wizualizacja mediów

Abstrakt

W artykule autorka próbuje zaprezentować korelacje zachodzące po­między współczesnymi przemianami cywilizacyjno-kulturowymi a sytuacją człowieka – konsumenta mediów XXI w. Przeprowadzo­ne analizy dokonuje z perspektywy badacza współczesnych mediów masowych. Jej celem jest przedstawienie i opisanie pewnego wycinka badań medioznawczych, które ukazują specyfikę niektórych mecha­nizmów rządzących współczesnymi mediami, takich jak np. voyeu­ryzm medialny, tzw. living on line czy metafora synopticonu. Oczy­wiście nie ma miejsca w niniejszym artykule na szczegółową analizę wyliczonych mechanizmów, ale warto wiedzieć, że przykładowo do­minujący wśród nich voyeuryzm obecny jest w zachowaniach społecz­nych i w mediach (kiedyś tylko w mediach drukowanych) od stuleci. Współcześnie dzięki dynamicznemu rozwojowi technologii, nowym mediom, zainteresowaniom odbiorców i nadawców zyskał zupełnie nowe, bezkompromisowe, niejednokrotnie brutalne oblicze.

Biogram autora

Olga Białek-Szwed, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie

Magister filologii polskiej (UMCS Lublin), ab­solwentka Podyplomowego Studium Dziennikarstwa (Uniwersytet Gdański), doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce (UMCS). Adiunkt w Katedrze Języka Mediów i Komunikacji Spo­łecznej w Instytucie Dziennikarstwa i Zarządzania Wydziału Nauk Społecznych KUL. Zainteresowania naukowe: współczesna prasa masowa, tabloidyzacja prasy, voyeuryzm i ekshibicjonizm medialny, turpizm i naturalizm we współczesnej prasie masowej, paradygmat kobiety we współczesnych mediach. Leksyka we współczesnej prasie – socjolekty i profesjolekty, agresja językowa.

Bibliografia

Aldridge, A. (2006). Konsumpcja. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Bauer, Z. (2009). „Twój głos w twoim domu”: cztery typy tabloidyzacji. Referat wygłoszony na konferencji naukowej pt. Oblicza komunikacji. Język i kultura tabloidów, 29-30.06, zorganizowanej przez Uniwersytet Wrocławski.

Bauman, Z. (2000a). Globalizacja. Warszawa: PIW.

Bauman, Z. (2000b). Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Białek-Szwed, O. (2012). Voyeuryzm medialny w kontekście współczesnej prasy w Polsce. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Godzic, W. (2004). Telewizja i jej gatunki po „Wielkim Bracie”. Kraków: Wydawnictwo Universitas.

Goffman, E. (2000). Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa: Wydawnictwo KR.

Kloch, Z. (2006). Odmiany dyskursu. Semiotyka życia publicznego po 1989 roku. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Kluszczyński, R.W. (2001). Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów. Kraków: Wydawnictwo Rabid.

Kołodziejczyk, M. (2007). Wielkie ucho, wielkie oko. Polityka, 37.

Konik, R. (2003). Eco-Logia kultury masowej. Przewodnik po kulturze masowej w oparciu o estetykę Umberto Eco. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Arboretum.

Kowalska, J. (2001). Nudni i upokorzeni. Rozmowa z prof. M. Szpakowską. Gazeta Wyborcza, 65.

Koziński, A. i Zaczyński, M. (2005). Uzależnieni od tabloidów. Wprost, 44.

Miczka, T. (2005). Kultura w stylu KISS. Pierwsze, czyli proste – Keep it Simple, stupie! Nowe Media – Nowe w Mediach, t. I.

Morawski, S. (2003). Obraz kultury na przełomie wieków. W: M.A. Potocka (red.), Postmodernizm. Kraków: Wydawnictwo Inter Esse.

Ogonowska, A. (2006). Voyeuryzm telewizyjny. Między ontologią telewizji a rzeczywistością telewidza. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej w Krakowie.

Pisarek, W. (red.) (2006). Słownik terminologii medialnej. Kraków: Wydawnictwo Universitas.

Polański, E. (red.) (2006). Wielki Słownik Ortograficzny PWN. Warszawa: WN PWN.

Sulima, R. (2001). Oko Wielkiego Brata. W: W. Godzic (red.), Podgląd Wielkiego Brata. Kraków: Wydawnictwo Universitas.

Wojciszke, B. i Baryła, B. (2001). Podglądanie zamiast, przed i po. Charaktery, 5.

Opublikowane
2020-02-11
Jak cytować
[1]
Białek-Szwed, O. 2020. Przemiany społeczno-kulturowe XXI wieku a poczucie braku stabilizacji – perspektywa medioznawcza. Perspektywy Kultury. 24, 1 (luty 2020), 129-138. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2019.2401.09.