Social and Cultural Transformations of the 21st Century and the Feeling of Lack of Stabilization – a Media Studies Perspectives
Abstract
In the article, the author tries to present correlations between contemporary civilizational and cultural changes and the human situation – the media consumer of the 21st century. The analyzes carried out are made from the perspective of the researcher of contemporary mass media. Its aim is to present and describe a certain section of media studies that show the specificity of some of the mechanisms governing modern media, such as media voyeurism, the so-called living on line, or synopticon metaphor. Of course, there is no place in this article for a detailed analysis of the calculated mechanisms, but it is worth knowing that, for example, the dominant voyeurism among them, is present in social behavior and in the media (once only in printed media) for centuries. Today, thanks to the dynamic development of technology, new media, interests of recipients and broadcasters, he has gained a completely new, uncompromising, often brutal face.
References
Aldridge, A. (2006). Konsumpcja. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Bauer, Z. (2009). „Twój głos w twoim domu”: cztery typy tabloidyzacji. Referat wygłoszony na konferencji naukowej pt. Oblicza komunikacji. Język i kultura tabloidów, 29-30.06, zorganizowanej przez Uniwersytet Wrocławski.
Bauman, Z. (2000a). Globalizacja. Warszawa: PIW.
Bauman, Z. (2000b). Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Białek-Szwed, O. (2012). Voyeuryzm medialny w kontekście współczesnej prasy w Polsce. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Godzic, W. (2004). Telewizja i jej gatunki po „Wielkim Bracie”. Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Goffman, E. (2000). Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Kloch, Z. (2006). Odmiany dyskursu. Semiotyka życia publicznego po 1989 roku. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Kluszczyński, R.W. (2001). Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów. Kraków: Wydawnictwo Rabid.
Kołodziejczyk, M. (2007). Wielkie ucho, wielkie oko. Polityka, 37.
Konik, R. (2003). Eco-Logia kultury masowej. Przewodnik po kulturze masowej w oparciu o estetykę Umberto Eco. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Arboretum.
Kowalska, J. (2001). Nudni i upokorzeni. Rozmowa z prof. M. Szpakowską. Gazeta Wyborcza, 65.
Koziński, A. i Zaczyński, M. (2005). Uzależnieni od tabloidów. Wprost, 44.
Miczka, T. (2005). Kultura w stylu KISS. Pierwsze, czyli proste – Keep it Simple, stupie! Nowe Media – Nowe w Mediach, t. I.
Morawski, S. (2003). Obraz kultury na przełomie wieków. W: M.A. Potocka (red.), Postmodernizm. Kraków: Wydawnictwo Inter Esse.
Ogonowska, A. (2006). Voyeuryzm telewizyjny. Między ontologią telewizji a rzeczywistością telewidza. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej w Krakowie.
Pisarek, W. (red.) (2006). Słownik terminologii medialnej. Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Polański, E. (red.) (2006). Wielki Słownik Ortograficzny PWN. Warszawa: WN PWN.
Sulima, R. (2001). Oko Wielkiego Brata. W: W. Godzic (red.), Podgląd Wielkiego Brata. Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Wojciszke, B. i Baryła, B. (2001). Podglądanie zamiast, przed i po. Charaktery, 5.
Copyright (c) 2020 Perspectives on culture
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.