Social and Cultural Transformations of the 21st Century and the Feeling of Lack of Stabilization – a Media Studies Perspectives

Keywords: media voyeurism, contemporary media, media visualization

Abstract

In the article, the author tries to present correlations between contem­porary civilizational and cultural changes and the human situation – the media consumer of the 21st century. The analyzes carried out are made from the perspective of the researcher of contemporary mass me­dia. Its aim is to present and describe a certain section of media studies that show the specificity of some of the mechanisms governing modern media, such as media voyeurism, the so-called living on line, or syn­opticon metaphor. Of course, there is no place in this article for a de­tailed analysis of the calculated mechanisms, but it is worth knowing that, for example, the dominant voyeurism among them, is present in social behavior and in the media (once only in printed media) for cen­turies. Today, thanks to the dynamic development of technology, new media, interests of recipients and broadcasters, he has gained a com­pletely new, uncompromising, often brutal face.

Author Biography

Olga Białek-Szwed, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie

Magister filologii polskiej (UMCS Lublin), ab­solwentka Podyplomowego Studium Dziennikarstwa (Uniwersytet Gdański), doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce (UMCS). Adiunkt w Katedrze Języka Mediów i Komunikacji Spo­łecznej w Instytucie Dziennikarstwa i Zarządzania Wydziału Nauk Społecznych KUL. Zainteresowania naukowe: współczesna prasa masowa, tabloidyzacja prasy, voyeuryzm i ekshibicjonizm medialny, turpizm i naturalizm we współczesnej prasie masowej, paradygmat kobiety we współczesnych mediach. Leksyka we współczesnej prasie – socjolekty i profesjolekty, agresja językowa.

References

Aldridge, A. (2006). Konsumpcja. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Bauer, Z. (2009). „Twój głos w twoim domu”: cztery typy tabloidyzacji. Referat wygłoszony na konferencji naukowej pt. Oblicza komunikacji. Język i kultura tabloidów, 29-30.06, zorganizowanej przez Uniwersytet Wrocławski.

Bauman, Z. (2000a). Globalizacja. Warszawa: PIW.

Bauman, Z. (2000b). Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Białek-Szwed, O. (2012). Voyeuryzm medialny w kontekście współczesnej prasy w Polsce. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Godzic, W. (2004). Telewizja i jej gatunki po „Wielkim Bracie”. Kraków: Wydawnictwo Universitas.

Goffman, E. (2000). Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa: Wydawnictwo KR.

Kloch, Z. (2006). Odmiany dyskursu. Semiotyka życia publicznego po 1989 roku. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Kluszczyński, R.W. (2001). Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów. Kraków: Wydawnictwo Rabid.

Kołodziejczyk, M. (2007). Wielkie ucho, wielkie oko. Polityka, 37.

Konik, R. (2003). Eco-Logia kultury masowej. Przewodnik po kulturze masowej w oparciu o estetykę Umberto Eco. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Arboretum.

Kowalska, J. (2001). Nudni i upokorzeni. Rozmowa z prof. M. Szpakowską. Gazeta Wyborcza, 65.

Koziński, A. i Zaczyński, M. (2005). Uzależnieni od tabloidów. Wprost, 44.

Miczka, T. (2005). Kultura w stylu KISS. Pierwsze, czyli proste – Keep it Simple, stupie! Nowe Media – Nowe w Mediach, t. I.

Morawski, S. (2003). Obraz kultury na przełomie wieków. W: M.A. Potocka (red.), Postmodernizm. Kraków: Wydawnictwo Inter Esse.

Ogonowska, A. (2006). Voyeuryzm telewizyjny. Między ontologią telewizji a rzeczywistością telewidza. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej w Krakowie.

Pisarek, W. (red.) (2006). Słownik terminologii medialnej. Kraków: Wydawnictwo Universitas.

Polański, E. (red.) (2006). Wielki Słownik Ortograficzny PWN. Warszawa: WN PWN.

Sulima, R. (2001). Oko Wielkiego Brata. W: W. Godzic (red.), Podgląd Wielkiego Brata. Kraków: Wydawnictwo Universitas.

Wojciszke, B. i Baryła, B. (2001). Podglądanie zamiast, przed i po. Charaktery, 5.

Published
2020-02-11
How to Cite
[1]
Białek-Szwed, O. 2020. Social and Cultural Transformations of the 21st Century and the Feeling of Lack of Stabilization – a Media Studies Perspectives. Perspectives on Culture. 24, 1 (Feb. 2020), 129-138. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2019.2401.09.