Okoliczności odzyskania niepodległości w relacjach kobiet – uczestniczek i świadków wydarzeń
Abstrakt
W dziejach naszego narodu i państwa kobiety odgrywały bardzo ważną rolę, choć nie zawsze należycie dostrzeganą i eksponowaną. Były aktywnymi uczestniczkami wielu znaczących wydarzeń, angażowały się w walkę zbrojną, brały udział w życiu politycznym i społecznym. Wspierały żołnierzy, działaczy politycznych. Dzięki temu zapewniły sobie istotne miejsce w świadomości społecznej. Trudno dziś wyobrazić sobie omawianie jakiegokolwiek wydarzenia bez uwzględnienia zarówno udziału kobiet, jak i kobiecego spojrzenia na nie. Dotyczy to również odzyskania przez Polskę niepodległości w roku 1918. Warto spojrzeć na te wydarzenia z punktu widzenia nie tylko znanych pisarek, lecz również innych kobiet (m.in.: Zofia Romanowiczówna, księżna Maria Lubomirska), które – uczestnicząc lub obserwując – pozostawiły ich ślad w swoich relacjach.
Bibliografia
Askenazy S., Wczasy historyczne, Warszawa 1902.
Dąbrowska M., Dzienniki 1914-1932, selection, introduction and footnotes by T. Drewnowski, Vol. I, Warszawa 1988.
Kłoskowska A., Kulturotwórcza analiza biograficzna, “Kultura i Społeczeństwo,” 1985, Vol. 29, 3, p. 16.
Lubomirski Z., Położenie Rady Regencyjnej. Sprawa rządu ogólnonarodowego i pertraktacje z przedstawicielami obozu piłsudczykowskiego. Powrót Piłsudskiego z Magdeburga i oddanie mu władzy, in: Rok 1918 we wspomnieniach mężów stanu, polityków i wojskowych, selected and edited by J. Borkowski, Warszawa 1987, p. 202.
MacIntyre A., Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, transl., introduction and footnotes by A. Chmielewski, Warszawa 1996.
Minkowska A., Powrót Komendanta z Magdeburga, in: Wierna służba. Uczestniczki walk o niepodległość 1910-1915, eds. A. Piłsudska, M. Rychterówna, Warszawa 1929, pp. 220-222.
Nałkowska Z., Dzienniki, vol. III 1918-1929, ed., introduction and commentary by H. Kirchner, Warszawa 1980.
Pamiętnik księżnej Marii Zdzisławowej Lubomirskiej 1914-1918, print by J. Pajewski, Poznań 2002.
Pekaniec A., I wojna światowa w kobiecej literaturze dokumentu osobistego. O czym, jak, dlaczego (nie) pisano?, “Ruch Literacki,” Vol. LVIII, 2017, Iss. 1, 340, p. 34.
Piłsudska A., Wspomnienia, Warszawa 1989.
Relacja Adama Koca z przyjazdu Józefa Piłsudskiego do Warszawy 10 listopada 1918 roku, in: Listopad 1918 we wspomnieniach i relacjach, selection and introduction by P. Łossowski, P. Stawecki, Warszawa 1988, pp. 93-103.
Relacja ks. Zdzisława Lubomirskiego, “Niepodległość,” 1937, 15, pp. 235-240.
Romanowiczówna Z., Dziennik lwowski 1842-1930, vol. 2. 1888-1930, transcribed with commentary and introduction by Z. Sudolski, Warszawa 2005.
Skarga B., Doświadczenie, in: eadem, Kwintet metafizyczny, Kraków 2005, p. 119.
Wąs M., Obraz bezpieczeństwa społecznego w I wojnie światowej – spojrzenie elit na przykładzie księżnej Marii Zdzisławowej Lubomirskiej, “Security, Economy & Law,” 2015, 4, p. 161.
Zimand R., Diarysta Stefan Ż. Z dziejów formy artystycznej w literaturze polskiej, Wrocław–Warszawa–Kraków 1990.
Copyright (c) 2019 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.