Konceptualizacja zjawiska cielesności w dyskursie biblijnym
na podstawie przypowieści scenicznej Przeklęty Aleksandra Czyrkowa i opowieści teatralnej Moja dusza z blizną na kolanie Jaroslawa Wereszczaka
Abstrakt
Artykuł omawia cechy konceptualizacji cielesności w interpretacji literackiej jako instrument i kategorię realizowane w figuralno-emocjonalnym paradygmacie dramaturgii współczesnej ukraińskich autorów A. Czyrkowa i J. Wereszczaka. Należy zauważyć, że w badanych dziełach dramatycznych konceptualizacja cielesnego kodu kultury jest bardzo wyraźna i odwołuje się do wielu motywów biblijnych z odpowiedniej sfery pojęciowej. Z materiału utworów dramatycznych możemy wnioskować, że ewangeliczna projekcja pokazuje cztery koncepcje o specyfice i zasadach motywu jako wyrazu fizyczności w dyskursie biblijnym: 1) „Pięć ran Jezusa Chrystusa”. 2) „Ukrzyżowanie”. 3) „Grzeszne ciało”. 4) „Ciało Chrystusa”. Cielesność w dyskursie biblijnym koreluje z modelującymi świat kategoriami takimi jak „dusza” i „rzeczy”.
Bibliografia
Chyrkov A., Proklyatyj. Drama-prytcha, Vyd-vo FOP Yevenok O. O., Zhytomyr 2014.
Materyns’ka O.V., Semantyka najmenuvan’ chastyn tila v anhlijs’kij, nimec’kij, ukrayins’kij ta rosijs’kij movax (autoreferat), 10.02.17 Porivnyal’no-istorychne ta typolohichne movoznavstvo, Donec’k, 2005.
Medvedeva N.S., Problema sootnosheniya telesnosti i sotsial’nosti v cheloveke i obshchestve, (Ph.D. dissertation), 09.00.03, Luhansk 2005.
Podoroga V.A., Fenomenologiya tela, Nauka, Moskva 1995.
Selivanova O.O., Suchasna linhvistyka: terminolohichna encyklopediya, Dovkillya-K, Poltava 2006.
Tematicheskiy filosofskiy slovar’, Nauka, Moskva 2008.
Vereshchak J. Slav. Ko-Ko., Dusha moya zi shramom na kolini: Suchasna kazka, Vydavnyctvo Solomiyi Pavlychko “Osnovy,” Kyiv 2004.
Copyright (c) 2019 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.