Literatura dla młodzieży na polskim rynku wydawniczym w latach 2008-2018 (tendencje, nurty, zjawiska)
Abstrakt
W latach 20082018 polski rynek wydawniczy książek dla młodzieży podlegał rozmaitym fluktuacjom związanym zarówno z determinantami ekonomicznymi, demografią, jak i zmieniającymi się modami oraz trendami kulturowymi. Dynamikę sprzedaży wyznaczyły bestsellerowe cykle fantastyczne pochodzące głównie z kręgu literatury anglosaskiej. Po Harrym Potterze nie pojawił się już wprawdzie równie dobrze sprzedający się cykl powieściowy, ale główne elementy jego strategii marketingowej były w dalszym ciągu powielane i kontynuowane. Istotnym wzmocnieniem przekazu stawała się ekranizacja określonej fabuły, a co za tym idzie jej multiplikacja w różnych kanałach medialnych. Triumfy święciła tematyka fantastyczna odwołująca się często do elementów horroru, powieści gotyckiej, dystopii, a nawet thrillera. Charakterystyczny dla współczesnego rynku książki młodzieżowej stał się synkretyzm rodzajowy oraz rozmaite eksperymenty formalne w duchu dekonstrukcji. Niejako w opozycji do tego nurtu stoi natomiast lista nagród polskiej sekcji IBBY, w której promowano w przeważającej liczbie książki o charakterze obyczajowym, podejmujące trudne i kontrowersyjne problemy dojrzewania, kontaktów międzyludzkich, odmienności itp. W tym kontekście można obserwować zmianę propagowanych wartości i przechodzenie od wychowawczego systemu normatywnego ku gloryfikacji wolności i tolerancji względem szerokiego spektrum zachowań i postaw.
Bibliografia
Bielawska S., Wampiry, demony, upadłe anioły… Analiza rynku książki dla młodzieży (2010-2017). Wybrane aspekty, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum,” 2019, No. 1, pp. 14-32.
Chrobak M., Milczenie i wstyd. Wiktymologiczne aspekty prozy Heidi Hassenmüller i Ewy Przybylskiej, “Orbis Linguarum,” 2018, Vol. 48, pp. 113-127.
Gołębiewski Ł., Waszczyk P., Rynek książki w Polsce 2014. Wydawcy, Warszawa 2014.
Gołębiewski Ł., Waszczyk P., Rynek książki w Polsce 2015. Wydawcy, Warszawa 2015.
Gwadera M., O zagrożeniach płynących z czytelnictwa dzieci i młodzieży w XXI wieku, in: Młody odbiorca w kręgu lektur pożytecznych i szkodliwych, eds. K. Heska-Kwaśniewicz, Z. Gajownik, Katowice 2012, s. 9-21.
Laskowska J., Rynek książki dla dzieci i młodzieży w Polsce, “Jednak Książki,” 2017, No. 7, pp. 204-205.
Literatura dla młodzieży, “Ruch Wydawniczy w Liczbach,” 2013, p. 11.
Matras-Mastalerz W., Nowe tendencje zadania i funkcje współczesnej literatury dziecięco-młodzieżowej, in: Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, eds. M. Antczak, A. Brzóska-Kępa, A. Walczak-Niewiadomska, Łódź 2013, pp. 117-135.
Rogowicz K., Literatura dla młodzieży – między popularnością a dydaktyzmem, “Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego,” 26(2017), pp. 89-98.
Szymeczko K., Czworo i kości, Warszawa 2011.
Świtała M., Most nad Missisippi (review), Ryms: http://ryms.pl/ksiazka_szczegoly/1688/most-nad-missisipi.html
Urbanowska A., Książka dla młodzieży w Polsce – okiem wydawcy, “Nowa Dekada. Dwumiesięcznik Kulturalny,” 2016, nr 1/2, pp. 26-33.
Zając M., Net-Generacja i jej książki, “Biblioteka Analiz,” 2012, No. 6, pp. 18-20.
Zając M., Zagubiony (w statystyce) sektor, “Biblioteka Analiz,” 2006, No. 8, pp. 22-24.
Copyright (c) 2019 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.