Youth Literature on the Polish Publishing Market in 2008-2018 (Trends, Currents, Phenomena)
Abstract
In 2008-2018, the Polish market of young readers’ books was subject to various fluctuations related to economic determinants, demogra-phy and changing cultural trends or fashions. The dynamics of sales was determined by best-selling fantasy series coming mainly from the Anglo-Saxon literature. Although Harry Potter was not followed by an equally successful novel cycle, the main elements of its marketing strategy have been duplicated and continued. An important reinforce-ment of the message was the screening of a particular plot, and thus its multiplication in various media channels. Fantasy themes often re-ferring to the elements of horror, Gothic novels, and even dystopian thrillers dominated. Generic syncretism and even various formal ex-periments in the spirit of deconstruction have become characteristic of the contemporary youth book market. In contrast, the list of awards of the Polish section of the IBBY stands in opposition to this trend, which promoted, in the overwhelming majority, novels of morals na-ture, addressing difficult and controversial problems of adolescence, interpersonal relationships, otherness, etc. In this context, we can ob-serve a change in the values promoted and a transition from an edu-cative normative system to glorifying freedom and tolerance towards a wide range of behaviors and attitudes.
References
Bielawska S., Wampiry, demony, upadłe anioły… Analiza rynku książki dla młodzieży (2010-2017). Wybrane aspekty, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum,” 2019, No. 1, pp. 14-32.
Chrobak M., Milczenie i wstyd. Wiktymologiczne aspekty prozy Heidi Hassenmüller i Ewy Przybylskiej, “Orbis Linguarum,” 2018, Vol. 48, pp. 113-127.
Gołębiewski Ł., Waszczyk P., Rynek książki w Polsce 2014. Wydawcy, Warszawa 2014.
Gołębiewski Ł., Waszczyk P., Rynek książki w Polsce 2015. Wydawcy, Warszawa 2015.
Gwadera M., O zagrożeniach płynących z czytelnictwa dzieci i młodzieży w XXI wieku, in: Młody odbiorca w kręgu lektur pożytecznych i szkodliwych, eds. K. Heska-Kwaśniewicz, Z. Gajownik, Katowice 2012, s. 9-21.
Laskowska J., Rynek książki dla dzieci i młodzieży w Polsce, “Jednak Książki,” 2017, No. 7, pp. 204-205.
Literatura dla młodzieży, “Ruch Wydawniczy w Liczbach,” 2013, p. 11.
Matras-Mastalerz W., Nowe tendencje zadania i funkcje współczesnej literatury dziecięco-młodzieżowej, in: Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży. Szkice bibliologiczne, eds. M. Antczak, A. Brzóska-Kępa, A. Walczak-Niewiadomska, Łódź 2013, pp. 117-135.
Rogowicz K., Literatura dla młodzieży – między popularnością a dydaktyzmem, “Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego,” 26(2017), pp. 89-98.
Szymeczko K., Czworo i kości, Warszawa 2011.
Świtała M., Most nad Missisippi (review), Ryms: http://ryms.pl/ksiazka_szczegoly/1688/most-nad-missisipi.html
Urbanowska A., Książka dla młodzieży w Polsce – okiem wydawcy, “Nowa Dekada. Dwumiesięcznik Kulturalny,” 2016, nr 1/2, pp. 26-33.
Zając M., Net-Generacja i jej książki, “Biblioteka Analiz,” 2012, No. 6, pp. 18-20.
Zając M., Zagubiony (w statystyce) sektor, “Biblioteka Analiz,” 2006, No. 8, pp. 22-24.
Copyright (c) 2019 Jesuit University Ignatianum in Krakow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.