Chrześcijańska tożsamość nauczyciela nauczania początkowego we współczesnym świecie
Abstrakt
Podstawowym zadaniem nauczyciela jest wspieranie dziecka w jego całościowym rozwoju. Zawód nauczyciela jest szczególnego rodzaju misją i powołaniem. Artykuł poświęcono kwestii tożsamości chrześcijańskiej nauczycieli nauczania początkowego. Celem rozważań jest także pokazanie wymiarów tożsamości nauczyciela. Dokonano próby udzielenia odpowiedzi na pytania, kim jest nauczyciel oraz jaka jest jego rola i powołanie we współczesnym świecie. Omówiono główny cel działalności pedagogicznej, jakim jest integralny rozwój dziecka.
Bibliografia
Brzezińska A., Appelt K., Tożsamość zawodowa psychologa, in: Etyczne dylematy psychologii, eds. J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej “Academica,” Warszawa 2004.
Chałas K., Jak określić tożsamość nauczyciela – ważny problem reformującej się szkoły, “Sciptores Scholarum,” 1999, No. 2/3.
Dyczewski L., Tożsamość religijna, in: Tożsamość religijna w nowoczesności, eds. L. Dyczewski, K. Jurek, Wydawnictwo KUL, Lublin 2015.
Dymer A.S., Nauczyciel szkoły katolickiej w świetle dokumentów Kościoła, “Pedagogika Katolicka,” 2011, No. 8.
Dziaczkowska L., W poszukiwaniu metody pracy nauczyciela, “Forum Pedagogiczne,” 2015, No. 2.
Dziewiecki M., Tożsamość i postawa wychowawcy, https://opoka.org.pl/ biblioteka/I/ID/tosamosc_ip_wychowawcy.html (access: 02.02.2019).
Erikson E., Identity and the life cycle, “Sociological Issues,” 1959, No. 1.
Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, transl. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
Gielarowski A., Nauczyciel: zawód czy powołanie?, “Edukacja i Religia,” 2000, No. 1.
Jakimiuk B., Relacje zawodowe i osiągnięcia osobiste jako czynniki satysfakcji z pracy nauczycieli a ich indywidualne doświadczenia, Wydawnictwo KUL, Lublin 2017.
Jan Paweł II, Homily during the liturgy of the word addressed to youth gathered at Westerplatte (Gdańsk, 12.06.1987).
Kaczmarczyk A., Kątny M., Nauczyciel – zawód, misja czy powołanie?, “Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne,” 2010, No. 19.
Krasnodębski M., Człowiek i paideia. Realistyczne podstawy filozofii wychowania, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Przymierza Rodzin, Warszawa 2009.
Kubiak-Szymborska E., Podmiotowość młodzieży akademickiej, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2003.
Kwiatkowska H., Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli – dylematyczność relacji podmiotowość – przedmiotowość, in: Nauczyciel – Tożsamość – Rozwój, eds. R. Kwiecińska, S. Kowal, M. Szymański, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007.
Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
Kwiatkowski M., Zaufać Innemu. Chrześcijanin w świecie ryzyka, in: O chrześcijańską tożsamość nauczyciela tu i teraz, ed. E. Jankiewicz, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Nauczycieli “Warsztaty w Drodze,” Zielona Góra 2003.
Media w wychowaniu chrześcijańskim, eds. D. Bis, A. Rynio, KUL, Lublin 2010.
Mejer M., Pytania o tożsamość nauczyciela-wychowawcy w świetle badań młodzieży. Czy młodzież dzisiaj potrzebuje raczej trenera kompetencji, czy mistrza?, “Seminare” 2015, Vol. 36, No. 1.
Miłkowska-Olejniczak G., Rozważania wokół chrześcijańskiej tożsamości nauczyciela, in: O chrześcijańską tożsamość nauczyciela tu i teraz, ed. A. Jankiewicz, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Nauczycieli „Warsztaty w Drodze”, Zielona Góra 2003.
Nikitorowicz J., Dylematy konstruowania tożsamości opiekuna-wychowawcy-nauczyciela w społeczeństwie wielokulturowym, in: Nauczyciel – Tożsamość – Rozwój, eds. R. Kwiecińska, S. Kowal, M. Szymański, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007.
Nowak M., Tożsamość pedagogiki chrześcijańskiej, “Paedagogia Christiana,” 2013, No. 1/31.
Olbrycht K., Współczesne obszary pedagogiki chrześcijańskiej, “Paedagogia Christiana,” 2013, No. 1/31.
Opiela M., Tożsamość przedszkola katolickiego, in: Katolickie wychowanie dziecka. Rodzina, przedszkole, Kościół, eds. A. Kiciński, M. Opiela, Wydawnictwo KUL, Lublin 2016.
Pankowska K., Tożsamość religijna w dobie kultury popularnej, in: Tożsamość religijna w nowoczesności, eds. L. Dyczewski, K. Jurek, Wydawnictwo KUL, Lublin 2015.
Składanowski M., Tożsamość chrześcijańska w wieloreligijnym świecie. Dylematy i propozycje Światowej Rady Kościołów, “Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych,” 2015, No. 4.
Słownik Języka Polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/szukaj/to%C5%BCsamo% C5%9B%C4%87.html (access: 31.01.2019).
Tarnowski J., Personalno-egzystencjalny wymiar wychowania chrześcijańskiego, in: Kontestacje pedagogiczne. Nadzieje, złudzenia i dylematy współczesnej pedagogiki, ed. J. Gnitecki, Wydawnictwo Naukowe PTP, Oddział w Poznaniu, Poznań 1995.
Copyright (c) 2019 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.