Chrześcijańska tożsamość nauczyciela nauczania początkowego we współczesnym świecie

Abstrakt

Podstawowym zadaniem nauczyciela jest wspieranie dziecka w jego całościowym rozwoju. Zawód nauczyciela jest szczególnego rodzaju misją i powołaniem. Artykuł poświęcono kwestii tożsamości chrześ­cijańskiej nauczycieli nauczania początkowego. Celem rozważań jest także pokazanie wymiarów tożsamości nauczyciela. Dokonano próby udzielenia odpowiedzi na pytania, kim jest nauczyciel oraz jaka jest jego rola i powołanie we współczesnym świecie. Omówiono główny cel działalności pedagogicznej, jakim jest integralny rozwój dziecka.

Biogram autora

Ewelina Kurowicka-Roman, John Paul II Catholic University of Lublin

Holds MA in Pedagogy and works as a kindergarten teacher. PhD student at the Faculty of Social Scien­ces of the John Paul II Catholic University of Lublin. Author of the monograph titled Cyfryzacja przestrzeni we wczesnej edukacji. Szanse i zagrożenia. Participant of national and international conferences and author of scientific articles. Her scientific and research interests revolve around pre-school pedagogy, social and emotional competences, inte­gral upbringing and child development.

Bibliografia

Brzezińska A., Appelt K., Tożsamość zawodowa psychologa, in: Etyczne dylematy psychologii, eds. J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej “Academica,” Warszawa 2004.

Chałas K., Jak określić tożsamość nauczyciela – ważny problem reformującej się szkoły, “Sciptores Scholarum,” 1999, No. 2/3.

Dyczewski L., Tożsamość religijna, in: Tożsamość religijna w nowoczesności, eds. L. Dyczewski, K. Jurek, Wydawnictwo KUL, Lublin 2015.

Dymer A.S., Nauczyciel szkoły katolickiej w świetle dokumentów Kościoła, “Pedagogika Katolicka,” 2011, No. 8.

Dziaczkowska L., W poszukiwaniu metody pracy nauczyciela, “Forum Pedagogiczne,” 2015, No. 2.

Dziewiecki M., Tożsamość i postawa wychowawcy, https://opoka.org.pl/ biblioteka/I/ID/tosamosc_ip_wychowawcy.html (access: 02.02.2019).

Erikson E., Identity and the life cycle, “Sociological Issues,” 1959, No. 1.

Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, transl. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

Gielarowski A., Nauczyciel: zawód czy powołanie?, “Edukacja i Religia,” 2000, No. 1.

Jakimiuk B., Relacje zawodowe i osiągnięcia osobiste jako czynniki satysfakcji z pracy nauczycieli a ich indywidualne doświadczenia, Wydawnictwo KUL, Lublin 2017.

Jan Paweł II, Homily during the liturgy of the word addressed to youth gathered at Westerplatte (Gdańsk, 12.06.1987).

Kaczmarczyk A., Kątny M., Nauczyciel – zawód, misja czy powołanie?, “Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne,” 2010, No. 19.

Krasnodębski M., Człowiek i paideia. Realistyczne podstawy filozofii wychowania, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Przymierza Rodzin, Warszawa 2009.

Kubiak-Szymborska E., Podmiotowość młodzieży akademickiej, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2003.

Kwiatkowska H., Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli – dylematyczność relacji podmiotowość – przedmiotowość, in: Nauczyciel – Tożsamość – Rozwój, eds. R. Kwiecińska, S. Kowal, M. Szymański, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007.

Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

Kwiatkowski M., Zaufać Innemu. Chrześcijanin w świecie ryzyka, in: O chrześcijańską tożsamość nauczyciela tu i teraz, ed. E. Jankiewicz, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Nauczycieli “Warsztaty w Drodze,” Zielona Góra 2003.

Media w wychowaniu chrześcijańskim, eds. D. Bis, A. Rynio, KUL, Lublin 2010.

Mejer M., Pytania o tożsamość nauczyciela-wychowawcy w świetle badań młodzieży. Czy młodzież dzisiaj potrzebuje raczej trenera kompetencji, czy mistrza?, “Seminare” 2015, Vol. 36, No. 1.

Miłkowska-Olejniczak G., Rozważania wokół chrześcijańskiej tożsamości nauczyciela, in: O chrześcijańską tożsamość nauczyciela tu i teraz, ed. A. Jankiewicz, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Nauczycieli „Warsztaty w Drodze”, Zielona Góra 2003.

Nikitorowicz J., Dylematy konstruowania tożsamości opiekuna-wychowawcy-nauczyciela w społeczeństwie wielokulturowym, in: Nauczyciel – Tożsamość – Rozwój, eds. R. Kwiecińska, S. Kowal, M. Szymański, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007.

Nowak M., Tożsamość pedagogiki chrześcijańskiej, “Paedagogia Christiana,” 2013, No. 1/31.

Olbrycht K., Współczesne obszary pedagogiki chrześcijańskiej, “Paedagogia Christiana,” 2013, No. 1/31.

Opiela M., Tożsamość przedszkola katolickiego, in: Katolickie wychowanie dziecka. Rodzina, przedszkole, Kościół, eds. A. Kiciński, M. Opiela, Wydawnictwo KUL, Lublin 2016.

Pankowska K., Tożsamość religijna w dobie kultury popularnej, in: Tożsamość religijna w nowoczesności, eds. L. Dyczewski, K. Jurek, Wydawnictwo KUL, Lublin 2015.

Składanowski M., Tożsamość chrześcijańska w wieloreligijnym świecie. Dylematy i propozycje Światowej Rady Kościołów, “Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych,” 2015, No. 4.

Słownik Języka Polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/szukaj/to%C5%BCsamo% C5%9B%C4%87.html (access: 31.01.2019).

Tarnowski J., Personalno-egzystencjalny wymiar wychowania chrześcijańskiego, in: Kontestacje pedagogiczne. Nadzieje, złudzenia i dylematy współczesnej pedagogiki, ed. J. Gnitecki, Wydawnictwo Naukowe PTP, Oddział w Poznaniu, Poznań 1995.

Opublikowane
2020-01-01
Jak cytować
[1]
Kurowicka-Roman, E. 2020. Chrześcijańska tożsamość nauczyciela nauczania początkowego we współczesnym świecie. Perspektywy Kultury. 27, 4 (sty. 2020), 63-74. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2019.2704.05.
Dział
Rozprawianie o tożsamości