Christian Identity of a Teacher of Early Education in the Contemporary World

Abstract

The primary task of the teacher is to support the child in his or her overall development. The work of a teacher is also a path of Christian vocation. The article is devoted to the issue of Christian identity of early education teachers. The aim of the considerations is also to show the dimensions of such an educator’s identity. The article attempts to answer the questions: who the teacher is; and what their role and calling in the modern world is. The main goal of pedagogical activity which is the comprehensive development of the child is discussed.

Author Biography

Ewelina Kurowicka-Roman, John Paul II Catholic University of Lublin

Holds MA in Pedagogy and works as a kindergarten teacher. PhD student at the Faculty of Social Scien­ces of the John Paul II Catholic University of Lublin. Author of the monograph titled Cyfryzacja przestrzeni we wczesnej edukacji. Szanse i zagrożenia. Participant of national and international conferences and author of scientific articles. Her scientific and research interests revolve around pre-school pedagogy, social and emotional competences, inte­gral upbringing and child development.

References

Brzezińska A., Appelt K., Tożsamość zawodowa psychologa, in: Etyczne dylematy psychologii, eds. J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej “Academica,” Warszawa 2004.

Chałas K., Jak określić tożsamość nauczyciela – ważny problem reformującej się szkoły, “Sciptores Scholarum,” 1999, No. 2/3.

Dyczewski L., Tożsamość religijna, in: Tożsamość religijna w nowoczesności, eds. L. Dyczewski, K. Jurek, Wydawnictwo KUL, Lublin 2015.

Dymer A.S., Nauczyciel szkoły katolickiej w świetle dokumentów Kościoła, “Pedagogika Katolicka,” 2011, No. 8.

Dziaczkowska L., W poszukiwaniu metody pracy nauczyciela, “Forum Pedagogiczne,” 2015, No. 2.

Dziewiecki M., Tożsamość i postawa wychowawcy, https://opoka.org.pl/ biblioteka/I/ID/tosamosc_ip_wychowawcy.html (access: 02.02.2019).

Erikson E., Identity and the life cycle, “Sociological Issues,” 1959, No. 1.

Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, transl. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

Gielarowski A., Nauczyciel: zawód czy powołanie?, “Edukacja i Religia,” 2000, No. 1.

Jakimiuk B., Relacje zawodowe i osiągnięcia osobiste jako czynniki satysfakcji z pracy nauczycieli a ich indywidualne doświadczenia, Wydawnictwo KUL, Lublin 2017.

Jan Paweł II, Homily during the liturgy of the word addressed to youth gathered at Westerplatte (Gdańsk, 12.06.1987).

Kaczmarczyk A., Kątny M., Nauczyciel – zawód, misja czy powołanie?, “Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne,” 2010, No. 19.

Krasnodębski M., Człowiek i paideia. Realistyczne podstawy filozofii wychowania, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Przymierza Rodzin, Warszawa 2009.

Kubiak-Szymborska E., Podmiotowość młodzieży akademickiej, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2003.

Kwiatkowska H., Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli – dylematyczność relacji podmiotowość – przedmiotowość, in: Nauczyciel – Tożsamość – Rozwój, eds. R. Kwiecińska, S. Kowal, M. Szymański, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007.

Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

Kwiatkowski M., Zaufać Innemu. Chrześcijanin w świecie ryzyka, in: O chrześcijańską tożsamość nauczyciela tu i teraz, ed. E. Jankiewicz, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Nauczycieli “Warsztaty w Drodze,” Zielona Góra 2003.

Media w wychowaniu chrześcijańskim, eds. D. Bis, A. Rynio, KUL, Lublin 2010.

Mejer M., Pytania o tożsamość nauczyciela-wychowawcy w świetle badań młodzieży. Czy młodzież dzisiaj potrzebuje raczej trenera kompetencji, czy mistrza?, “Seminare” 2015, Vol. 36, No. 1.

Miłkowska-Olejniczak G., Rozważania wokół chrześcijańskiej tożsamości nauczyciela, in: O chrześcijańską tożsamość nauczyciela tu i teraz, ed. A. Jankiewicz, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Nauczycieli „Warsztaty w Drodze”, Zielona Góra 2003.

Nikitorowicz J., Dylematy konstruowania tożsamości opiekuna-wychowawcy-nauczyciela w społeczeństwie wielokulturowym, in: Nauczyciel – Tożsamość – Rozwój, eds. R. Kwiecińska, S. Kowal, M. Szymański, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007.

Nowak M., Tożsamość pedagogiki chrześcijańskiej, “Paedagogia Christiana,” 2013, No. 1/31.

Olbrycht K., Współczesne obszary pedagogiki chrześcijańskiej, “Paedagogia Christiana,” 2013, No. 1/31.

Opiela M., Tożsamość przedszkola katolickiego, in: Katolickie wychowanie dziecka. Rodzina, przedszkole, Kościół, eds. A. Kiciński, M. Opiela, Wydawnictwo KUL, Lublin 2016.

Pankowska K., Tożsamość religijna w dobie kultury popularnej, in: Tożsamość religijna w nowoczesności, eds. L. Dyczewski, K. Jurek, Wydawnictwo KUL, Lublin 2015.

Składanowski M., Tożsamość chrześcijańska w wieloreligijnym świecie. Dylematy i propozycje Światowej Rady Kościołów, “Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych,” 2015, No. 4.

Słownik Języka Polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/szukaj/to%C5%BCsamo% C5%9B%C4%87.html (access: 31.01.2019).

Tarnowski J., Personalno-egzystencjalny wymiar wychowania chrześcijańskiego, in: Kontestacje pedagogiczne. Nadzieje, złudzenia i dylematy współczesnej pedagogiki, ed. J. Gnitecki, Wydawnictwo Naukowe PTP, Oddział w Poznaniu, Poznań 1995.

Published
2020-01-01
How to Cite
[1]
Kurowicka-Roman, E. 2020. Christian Identity of a Teacher of Early Education in the Contemporary World. Perspectives on Culture. 27, 4 (Jan. 2020), 63-74. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2019.2704.05.
Section
Talking about identity