Kształtowanie tożsamości narodowej młodzieży w Związku Harcerstwa Polskiego (ZHP)
Abstrakt
Badania dotyczące patriotyzmu i tożsamości narodowej zajmują wyjątkowe miejsce w naukach społecznych związanych z wszechstronnym i integralnym rozwojem osoby ludzkiej. Kształtowanie tożsamości narodowej w Polsce jest szczególnie ważne ze względu na niedawno obchodzoną setną rocznicę niepodległości. Istotną rolę w tym procesie odegrały organizacje o charakterze społecznym, których członkowie dbali o utrzymanie i kultywowanie polskiej tradycji.
Jedną z takich organizacji było Polskie Stowarzyszenie Harcerstwa założone w 1918 r. Celem pracy jest ukazanie pozytywnej roli ZHP w budowaniu tożsamości narodowej i kształtowaniu postaw patriotycznych współczesnej młodzieży. Cel ten zostanie zweryfikowany poprzez systematyczny przegląd literatury związanej z tożsamością, patriotyzmem i edukacją patriotyczną. Artykuł zawiera także przegląd inicjatyw dotyczących kształtowania tożsamości patriotycznej w Związku Harcerstwa Polskiego.
Bibliografia
Banach M., Wychowanie patriotyczne w harcerstwie, in: R. Ceglarek, Wartość patriotyzmu w edukacji szkolnej, Scriptum, Kraków 2011, pp. 13, 23-24.
Baran L., Jaki duch w zdrowych ciałach. System aksjonormatywy członków związku strzeleckiego “Strzelec” Józefa Piłsudskiego, “Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego,” Vol. 12, 1, 2018, p. 186.
Cieciera E., Wpływ metody harcerskiej na funkcjonowanie społeczne dzieci niepełnosprawnych, “Student Niepełnosprawny: szkice i rozprawy,” 2017, 1, p. 248.
Ciosek Z., Odkrywanie tożsamości narodowej poprzez badanie dyskursu medialnego, “Łódzkie Studia Teologiczne,” 2014, Vol. 23, 1, p.11.
Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005, p. 66
Kołodziej A., Problematyka patriotyzmu w wychowaniu harcerskim w Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej (ZHR), “Biuletyn Historii Wychowania,” 2013, 30, pp. 136-137.
Kornacka-Skwar E., Tożsamość narodowa w świetle przemian kulturowych, “Prace Naukowe AJD. Pedagogika,” 2011, 20, p. 113.
Kurzępa J., Rola organizacji harcerskich w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego, “Rocznik Lubuski,” Vol. XXIX., Zielona Góra 2003, p. 291.
Łastaski K., Historyczne i współczesne wartości polskiej tożsamości narodowej, “Słupskie Studia Historyczne,” 2007, 13, p. 281.
Narvois O., Tożsamość narodowa a cechy osobowości młodych Polaków mieszkających na Litwie, “Studia z Psychologii w KUL,” 2011, Vol. 17, eds. M. Czerepaniak-Walczak, J. Madalińska-Michalak, B. Śliwerski, p. 86.
Nowak M., Kryzys wartości czy kryzys człowieka w XXI wieku?, in: Ku życiu wartościowemu. Idee – koncepcje – praktyki, Vol. 1, eds. M. Czerepaniak Walczak, J. Madalińska-Michalak, B. Śliwerski, Impuls, Kraków 2018, p. 95.
Pilarska A., Wokół pojęcia poczucia tożsamości: przegląd problemów i propozycja konceptualizacji, “Nauka,” 2016, 2, pp. 126-127.
Polish Bishops’ Conference, Chrześcijański kształt patriotyzmu, TUM, Wrocław 2017.
Rzeczkowska E., Tajne organizacje harcerskie w Polsce w latach 1944-1956, “Pamięć i Sprawiedliwość”, 1, 2011, p. 121.
Siuda P., Rola Internetu w budowaniu tożsamości narodowej, in: Rola informatyki w naukach ekonomicznych i społecznych, ed. K. Grysa, Zeszyty Naukowe – Wyższa Szkoła Handlowa im. Bolesława Markowskiego w Kielcach, Kielce 2007, Iss. 4, p. 219.
Trojanowski P., Czasopismo Znicz (Kraków, 1930-1939), “Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis,” Folia 47 Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia V, 2007, p. 82.
Wagner B., Strategia wychowawcza w PRL, Wydawnictwo Neritom, Warszawa 2018.
Copyright (c) 2019 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.