Shaping the National Identity of the Youth in the Polish Scouting Association (ZHP)
Abstract
Studies on patriotism and national identity occupy a special place in the social sciences related to the comprehensive and integral development of the human person. The shaping of national identity in Poland is particularly important due to the recently celebrated 100th anniversary of independence. An important role in this process has been played by social organizations, whose members take care of maintaining and cultivating the Polish tradition. One of such organizations has been the Polish Scouting Association (ZHP), founded in 1918. The aim of the paper is to show the positive role of ZHP in building national identity and shaping the patriotic attitudes of contemporary youth. This goal will be verified through a systematic review of literature related to identity, patriotism and patriotic education. The article also contains an overview of initiatives related to shaping the patriotic identity in the Polish Scouting Association.
References
Banach M., Wychowanie patriotyczne w harcerstwie, in: R. Ceglarek, Wartość patriotyzmu w edukacji szkolnej, Scriptum, Kraków 2011, pp. 13, 23-24.
Baran L., Jaki duch w zdrowych ciałach. System aksjonormatywy członków związku strzeleckiego “Strzelec” Józefa Piłsudskiego, “Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego,” Vol. 12, 1, 2018, p. 186.
Cieciera E., Wpływ metody harcerskiej na funkcjonowanie społeczne dzieci niepełnosprawnych, “Student Niepełnosprawny: szkice i rozprawy,” 2017, 1, p. 248.
Ciosek Z., Odkrywanie tożsamości narodowej poprzez badanie dyskursu medialnego, “Łódzkie Studia Teologiczne,” 2014, Vol. 23, 1, p.11.
Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005, p. 66
Kołodziej A., Problematyka patriotyzmu w wychowaniu harcerskim w Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej (ZHR), “Biuletyn Historii Wychowania,” 2013, 30, pp. 136-137.
Kornacka-Skwar E., Tożsamość narodowa w świetle przemian kulturowych, “Prace Naukowe AJD. Pedagogika,” 2011, 20, p. 113.
Kurzępa J., Rola organizacji harcerskich w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego, “Rocznik Lubuski,” Vol. XXIX., Zielona Góra 2003, p. 291.
Łastaski K., Historyczne i współczesne wartości polskiej tożsamości narodowej, “Słupskie Studia Historyczne,” 2007, 13, p. 281.
Narvois O., Tożsamość narodowa a cechy osobowości młodych Polaków mieszkających na Litwie, “Studia z Psychologii w KUL,” 2011, Vol. 17, eds. M. Czerepaniak-Walczak, J. Madalińska-Michalak, B. Śliwerski, p. 86.
Nowak M., Kryzys wartości czy kryzys człowieka w XXI wieku?, in: Ku życiu wartościowemu. Idee – koncepcje – praktyki, Vol. 1, eds. M. Czerepaniak Walczak, J. Madalińska-Michalak, B. Śliwerski, Impuls, Kraków 2018, p. 95.
Pilarska A., Wokół pojęcia poczucia tożsamości: przegląd problemów i propozycja konceptualizacji, “Nauka,” 2016, 2, pp. 126-127.
Polish Bishops’ Conference, Chrześcijański kształt patriotyzmu, TUM, Wrocław 2017.
Rzeczkowska E., Tajne organizacje harcerskie w Polsce w latach 1944-1956, “Pamięć i Sprawiedliwość”, 1, 2011, p. 121.
Siuda P., Rola Internetu w budowaniu tożsamości narodowej, in: Rola informatyki w naukach ekonomicznych i społecznych, ed. K. Grysa, Zeszyty Naukowe – Wyższa Szkoła Handlowa im. Bolesława Markowskiego w Kielcach, Kielce 2007, Iss. 4, p. 219.
Trojanowski P., Czasopismo Znicz (Kraków, 1930-1939), “Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis,” Folia 47 Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia V, 2007, p. 82.
Wagner B., Strategia wychowawcza w PRL, Wydawnictwo Neritom, Warszawa 2018.
Copyright (c) 2019 Jesuit University Ignatianum in Krakow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.