Semiotyka przedstawień Judasza Iskarioty w literaturze ukraińskiej początku XX wieku
aspekt zdrady
Abstrakt
Artykuł poświęcono semiotycznej analizie biblijnej postaci Judasza Iskarioty. Biorąc pod uwagę wieloaspektowość jego przedstawienia religijnego, postać Judasza w kulturze stanowi przedmiot współczesnych badań. Artykuł ukazuje paradygmat semiotyczny obrazu Judasza, na który składa się semiotyka portretu (blada cera, zawstydzenie, skrytość), semiotyka gestu (gwałtowne ruchy) oraz semiotyka symbolu (beznadzieja, rozpacz). Nacisk położono na elementy zdrady i sprzedajności człowieka. Udowodniono, że Judasz Iskariota reprezentuje archetyp zdrajcy.
Bibliografia
Antofijchuk, V. (2002). Juda Iskariots’kyj v ukrayins’kij literaturi XX st. In R. Hrom’yak (Ed.), Literaturoznavcha komparatyvistyka. Ternopil: Redakcijno-vydavnychyj viddil TDPU.
Antofijchuk, V. (2002). Svoyeridnist’ transformaciyi yevanhel’s’koho syuzhetno-obraznoho materialu v ukrayins’kij literaturi XX stolittya. Kyiv: Doctoral dissertation, 10.01.01 – ukrayins’ka literatura.
Demchenko, I.A. (2001). Osoblyvosti poetyky Ol’hy Kobylians’koj. Monograph. Kyiv: Sxidnyj vydavnychij dim.
Kyryliuk, S.D. (2002). Olha Kobylyans’ka i svitova literatura. Chernivci: Ruta.
Klym’yuk, J. (1988). Mifolohichno-prytcheva pryroda umovnosti j uzahal’nennya u tvorax Lesi Ukrayinky «Na poli krovi» ta O. Kobylians’koj «Juda». In Tvorchist’ Ol’hy Kobylians’koj u konteksti ukrayins’koj ta svitovoj literatury, tezy dopovidej i povidomlen. Conference papers (24–26 November 1988), Part 1. Chernivci: ChDU.
Kobylianska, O.J. (1983). Juda. In F. P. Pogrebennyk (Ed.), Tvory. Vol. 2. Kyiv: Dnipro.
Lesia Ukrainka. (2015). Na poli krovi. Kyiv: Mul’tymedijne Vydavnyctvo Strel’byc’koho.
Copyright (c) 2020 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.