Judas Iscariot’s Semiotic Image in Ukrainian Literature at the Beginning of the Twentieth Century
the Element of Treason
Abstract
The article under consideration is devoted to the semiotic analyses of the biblical apostle Judas Iscariot, one of the most contradictory religious characters. The article demonstrates the semiotic paradigm of Judas, including portrait semiotics (paleness, timidity, secrecy and slouch), gesture semiotics (abrupt movements) and symbolic semiotics (hopelessness, suicide). The research stresses the aspect of venality. It is proved that Judas Iscariot became the archetype of venality not only in literature, but in art generally. The article’s summary will be used for students learning literary criticism and philologists.
References
Antofijchuk, V. (2002). Juda Iskariots’kyj v ukrayins’kij literaturi XX st. In R. Hrom’yak (Ed.), Literaturoznavcha komparatyvistyka. Ternopil: Redakcijno-vydavnychyj viddil TDPU.
Antofijchuk, V. (2002). Svoyeridnist’ transformaciyi yevanhel’s’koho syuzhetno-obraznoho materialu v ukrayins’kij literaturi XX stolittya. Kyiv: Doctoral dissertation, 10.01.01 – ukrayins’ka literatura.
Demchenko, I.A. (2001). Osoblyvosti poetyky Ol’hy Kobylians’koj. Monograph. Kyiv: Sxidnyj vydavnychij dim.
Kyryliuk, S.D. (2002). Olha Kobylyans’ka i svitova literatura. Chernivci: Ruta.
Klym’yuk, J. (1988). Mifolohichno-prytcheva pryroda umovnosti j uzahal’nennya u tvorax Lesi Ukrayinky «Na poli krovi» ta O. Kobylians’koj «Juda». In Tvorchist’ Ol’hy Kobylians’koj u konteksti ukrayins’koj ta svitovoj literatury, tezy dopovidej i povidomlen. Conference papers (24–26 November 1988), Part 1. Chernivci: ChDU.
Kobylianska, O.J. (1983). Juda. In F. P. Pogrebennyk (Ed.), Tvory. Vol. 2. Kyiv: Dnipro.
Lesia Ukrainka. (2015). Na poli krovi. Kyiv: Mul’tymedijne Vydavnyctvo Strel’byc’koho.
Copyright (c) 2020 Jesuit University Ignatianum in Krakow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.