Stanisława Brzozowskiego wadzenie się z Polską: niepodległość poprzez nowoczesność
Abstrakt
Artykuł poszukuje odpowiedzi na pytanie o psychologiczne konsekwencje i operacyjne korzyści afirmatywnej akceptacji nowoczesności przez Stanisława Brzozowskiego w kontekście jego sporu z tradycyjnie pojmowaną polskością. Brzozowskiego metoda odwołania się do pism polskiego romantyzmu (Filozofia romantyzmu polskiego) została zilustrowana na podstawie przykładów zaczerpniętych z publicystyki (Kultura i życie), filozofii (Idee), powieści (Płomienie, Sam wśród ludzi), a także wspomnień (Pamiętnik).
Bibliografia
Brzozowski, S. (1970). Listy. T. 1. Oprac. M. Sroka. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Brzozowski, S. (1973a). Filozofia romantyzmu polskiego. W: S. Brzozowski, Kultura i życie. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 375–414.
Brzozowski, S. (1973b). Kultura i życie. Zagadnienia sztuki i twórczości. W walce o światopogląd. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Brzozowski, S. (1973c). Testament Cypriana Norwida. W: S. Brzozowski, Kultura i życie. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 217–224.
Brzozowski, S. (1990). Idee. Wstęp do filozofii dojrzałości dziejowej. Oprac. A. Walicki. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Brzozowski, S. (1996). Płomienie. Z papierów po Michale Kaniowskim wydał i przedmową poprzedził Stanisław Brzozowski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Brzozowski, S. (2000). Pamiętnik. Fragmentami listów autora i objaśnieniami uzupełnił O. Ortwin. Warszawa: Czytelnik.
Brzozowski, S. (2001). Legenda Młodej Polski. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Brzozowski, S. (2008). Pamiętnik. Oprac. M. Urbanowski, wstęp M. Wyka. Wrocław: Ossolineum.
Brzozowski, S. (2011). Pisma polityczne. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Chlebowski, B. (1910). Książka Brzozowskiego. Książka, 2, 49–55.
Czapski, J. (1996). O Stanisławie Brzozowskim. W: J. Czapski, Patrząc. Kraków: Znak, 305–323.
Czapski, J. (2012). O Brzozowskim. W: M. Urbanowski (oprac.), Jest Bóg, żyje prawda. Inna twarz Stanisława Brzozowskiego. Warszawa: Wydawnictwo Fronda, 299–317.
Gruchała, W. (2008). Są solą ziemi. O „Książce o starej kobiecie” Brzozowskiego. Dekada Literacka, 4, 28–31.
Kowalczuk, U., Mencwel, A., Paczoska, E. i Rodak, P. (red.). Konstelacje Stanisława Brzozowskiego. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury & Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Mencwel, A. (1976). Stanisław Brzozowski. Kształtowanie myśli krytycznej. Warszawa: Czytelnik.
Mencwel, A. (2014). Stanisław Brzozowski. Postawa krytyczna. Wiek XX. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Miłosz, C. (2000). Człowiek wśród skorpionów. Studium o Stanisławie Brzozowskim. Kraków: Znak.
Suchodolski, B. (1974). Brzozowski dziś. W: A. Walicki i R. Zimand (red.), Wokół myśli Stanisława Brzozowskiego. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 99–126
Tomczok, P. (2012). Idea prawa Stanisława Brzozowskiego. FA-art, 1–2, 72–83.
Urbanowski, M. (2008). Jest Bóg, żyje prawda. Inna twarz Stanisława Brzozowskiego. Warszawa: Wydawnictwo Fronda.
Wawrzynowicz, A. (2017). Epistemologiczny kontekst idei mesjanizmu polskiego w ujęciu Stanisława Brzozowskiego. Tekstualia, 3, s. 75–84.
Zdziechowski, M. (1916). Gloryfikacja pracy. Myśli z pism i o pismach Stanisława Brzozowskiego. Petersburg: Drukarnia W. Lesmana.
Copyright (c) 2020 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.