Stanisław Brzozowski’s Dispute with Polishness: Independence through Modernity
Abstract
The paper explores the following question: what were the psychological consequences and operational benefits of the affirmative acceptance of modernity by Stanisław Brzozowski in the context of his dispute with traditional Polishness? Brzozowski’s methods of reference towards Polish Romanticism writings (Filozofia romantyzmu polskiego) have been illustrated on the basis of the examples drawn from his journalistic (Kultura i życie), philosophical (Idee), novel (Płomienie, Sam wśród ludzi), and reminiscent (Pamiętnik) texts.
References
Brzozowski, S. (1970). Listy. T. 1. Oprac. M. Sroka. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Brzozowski, S. (1973a). Filozofia romantyzmu polskiego. W: S. Brzozowski, Kultura i życie. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 375–414.
Brzozowski, S. (1973b). Kultura i życie. Zagadnienia sztuki i twórczości. W walce o światopogląd. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Brzozowski, S. (1973c). Testament Cypriana Norwida. W: S. Brzozowski, Kultura i życie. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 217–224.
Brzozowski, S. (1990). Idee. Wstęp do filozofii dojrzałości dziejowej. Oprac. A. Walicki. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Brzozowski, S. (1996). Płomienie. Z papierów po Michale Kaniowskim wydał i przedmową poprzedził Stanisław Brzozowski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Brzozowski, S. (2000). Pamiętnik. Fragmentami listów autora i objaśnieniami uzupełnił O. Ortwin. Warszawa: Czytelnik.
Brzozowski, S. (2001). Legenda Młodej Polski. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Brzozowski, S. (2008). Pamiętnik. Oprac. M. Urbanowski, wstęp M. Wyka. Wrocław: Ossolineum.
Brzozowski, S. (2011). Pisma polityczne. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Chlebowski, B. (1910). Książka Brzozowskiego. Książka, 2, 49–55.
Czapski, J. (1996). O Stanisławie Brzozowskim. W: J. Czapski, Patrząc. Kraków: Znak, 305–323.
Czapski, J. (2012). O Brzozowskim. W: M. Urbanowski (oprac.), Jest Bóg, żyje prawda. Inna twarz Stanisława Brzozowskiego. Warszawa: Wydawnictwo Fronda, 299–317.
Gruchała, W. (2008). Są solą ziemi. O „Książce o starej kobiecie” Brzozowskiego. Dekada Literacka, 4, 28–31.
Kowalczuk, U., Mencwel, A., Paczoska, E. i Rodak, P. (red.). Konstelacje Stanisława Brzozowskiego. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury & Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Mencwel, A. (1976). Stanisław Brzozowski. Kształtowanie myśli krytycznej. Warszawa: Czytelnik.
Mencwel, A. (2014). Stanisław Brzozowski. Postawa krytyczna. Wiek XX. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Miłosz, C. (2000). Człowiek wśród skorpionów. Studium o Stanisławie Brzozowskim. Kraków: Znak.
Suchodolski, B. (1974). Brzozowski dziś. W: A. Walicki i R. Zimand (red.), Wokół myśli Stanisława Brzozowskiego. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 99–126
Tomczok, P. (2012). Idea prawa Stanisława Brzozowskiego. FA-art, 1–2, 72–83.
Urbanowski, M. (2008). Jest Bóg, żyje prawda. Inna twarz Stanisława Brzozowskiego. Warszawa: Wydawnictwo Fronda.
Wawrzynowicz, A. (2017). Epistemologiczny kontekst idei mesjanizmu polskiego w ujęciu Stanisława Brzozowskiego. Tekstualia, 3, s. 75–84.
Zdziechowski, M. (1916). Gloryfikacja pracy. Myśli z pism i o pismach Stanisława Brzozowskiego. Petersburg: Drukarnia W. Lesmana.
Copyright (c) 2020 Jesuit University Ignatianum in Krakow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.