Boże klauny (u)topione w tradycji romantycznej
Abstrakt
Rdzeniem kulturowego mitu szaleństwa jest uprzywilejowanie poznawczej perspektywy szaleńca, który „krocząc przed poetą”, rozbija utrwalone konwencje myślowe, rozszerza granice poznania, odcina powiązania łączące słowa z rzeczami, jakie krępują literaturę. Dzięki dziełu Michela Foucaulta Autorka pokazuje zmiany w pojmowaniu szaleństwa i wykazuje pewne interpretacyjne przesunięcia między romantyzmem a nowoczesnością. Autorka stawia tezę, że tom Boże klauny Przemysława Dakowicza jest dewaluacją romantycznej postaci „szaleńca bożego” zastępowanego przez zdegenerowanego klauna. Dakowicz z upodobaniem sięga po biografie tych bohaterów nowoczesnego świata, którzy – angażując się bez reszty w sprawy sztuki, filozofii, religii – stanęli oko w oko z własnym szaleństwem: Wacława Niżyńskiego, żony Thomasa Stearnsa Eliota, Blaise’a Pascala, Friedricha Nietzschego, Gunthera Liebchena. Co istotne, współcześni szaleńcy nie transcendują w kierunku rzeczywistości duchowej, jak czynili to romantycy. Tom Dakowicza zostaje więc dociążony symbolicznym ciężarem nieobecności, pustki i milczenia. Celem artykułu jest ukazanie, że temat szaleństwa w Bożych klaunach rozbudowuje się na romantycznym fundamencie na zasadzie ogólnej, literackiej aluzyjności, odwołuje się w większym stopniu do modalności romantycznej niż konkretnych przykładów.
Bibliografia
Celan, P. (2013). Psalm i inne wiersze. Psalm und andere Gedichte. Wyb. i przeł. R. Krynicki. Kraków: Wydawnictwo A5.
Chateaubriand, F. (1982). Atala. René. Wrocław: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Chateaubriand, F. (1991). Pamiętniki zza grobu. Wybór, przekład i komentarz J. Guze. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Czajkowska, A. i Żywiołek, A. (red.). (2011). Romantyczne repetycje i powroty. Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Dakowicz, P. (2008). Helikon i okolice. Notatki o poezji współczesnej. Sopot: Towarzystwo Przyjaciół Sopotu.
Dakowicz, P. (2011a). „Lecz ty spomnisz, wnuku…” Recepcja Norwida w latach 1939–1956. Rzecz o ludziach, książkach i historii, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.
Dakowicz, P. (2011b). Place zabaw ostatecznych. Sopot: Towarzystwo Przyjaciół Sopotu.
Dakowicz, P. (2012). Nowoczesność schizofreniczna. Notatki do nienapisanego eseju. Topos, 5(126), 51–60.
Dakowicz, P. (2013). Łączka. Kraków: Wydawnictwo „Arcana”.
Dakowicz, P. (2014a). Boże klauny. Sopot: Towarzystwo Przyjaciół Sopotu.
Dakowicz, P. (2014b). Obcowanie. Manifesty i eseje. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Dakowicz, P. (2018). Nauka znikania. Wiersze i rozmowy z lat 2006–2018. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Dakowicz, P. (2019). Poezja to bardzo skomplikowany system impulsów… Nowy Napis Co Tydzień, 9.
Dopart, B. (2000). Adam Mickiewicz. W: A. Skoczek (red.), Historia literatury polskiej w dziesięciu tomach, 5, Romantyzm, cz. 1. Bochnia: Prowincjonalna Oficyna Wydawnicza, 271–347.
Dopart, B. (2018). Komu i do czego służy tradycja romantyczna po roku 1989? W: M. Saganiak i in. (red.), Społeczeństwo polskie dziś. Samoświadomość, uznanie, edukacja. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 66–87.
Foucault, M. (1987). Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Foucault, M. (1999). Szaleństwo. Nieobecność dzieła. W: tegoż, Szaleństwo i literatura. Powiedziane, napisane. Wyb. i oprac. T. Komendant, tłum. B. Banasiak i in., posł. M.P. Markowski. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Gutting, G. (1989). Michel Foucault’s Archeology of Scientific Reason. New York: Cambridge University Press.
Hegel, G.W.F. (2006). Wykłady z filozofii religii. T. 1. Tłum. Ś.F. Nowicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Heidegger, M. (1995). List o „Humanizmie”. W: tegoż, Znaki drogi. Tłum. S. Blandza i in. Warszawa: Fundacja Aletheia, 129–168.
Henrici, P. (2009). Hegel für Theologen. Gesammelte Aufsätze, Fribourg: Fribourg, Acad. Press.
Horney, K. (1993). Neurotyczna osobowość naszych czasów. Tłum. H. Grzegołowska. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Janion, M. (1981). Transgresje: Galernicy wrażliwości. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie.
Janion, M. (1982). Odmieńcy. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie.
Janion, M. (1984). Osoby. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie.
Janion, M. (1986). Maski. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie.
Janion, M. (1988). Dzieci. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie.
Janoszka, M. i Kalarus, O. (2013). U stóp epoki. W: M. Piechota, M. Janoszka i O. Kalarus (red.), Dziedzictwo romantyczne. O (nie)obecności romantyzmu w kulturze współczesnej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, 7–10.
Kapusta, A. (2011). Szaleństwo i metoda: granice rozumienia w filozofii i psychiatrii. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Kasper, W. (1996). Bóg Jezusa Chrystusa. Wrocław: Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej.
Kowalczykowa, A. (1977). Romantyczni szaleńcy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Kowalczykowa, A. (1978). Ciemne drogi szaleństwa. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Kowalczykowa, A. (1982). Pejzaż romantyczny. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Kubiak, Z. (wyb., oprac. i przeł.). (1993). Twarde dno snu. Tradycja romantyczna w poezji języka angielskiego. Blake, Wordsworth, Coleridge, Shelley, Keats, Longfellow, Tennyson, Fitzgerald, Hardy. Kraków: Oficyna Literacka.
Laing, R.D. (1995). Podzielone «ja». Egzystencjalistyczne studium zdrowia i choroby psychicznej. Tłum. M. Karpiński. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Ligęza, W. (2014). Poezja i polski los. Topos, 5 (138).
Lombroso, C. (2015). Geniusz i obłąkanie. Tłum. J.L. Popławski. Kraków: Vis-à-Vis/Etiuda.
Mickiewicz, A. (1933). O ludziach rozsądnych i ludziach szalonych. W: tegoż, Dzieła wszystkie. T. 6. Warszawa: Nakładem Skarbu Rzeczypospolitej Polskiej.
Mickiewicz, A. (1981). Świtezianka. W: tegoż, Wiersze. 1829–1855. Oprac. C. Zgorzelski. Wrocław: Wydawnictwo Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Mikołejko, Z. (2001). Kilka słów u umarłej. W: Śmierć i tekst. Sytuacja ostateczna w perspektywie słowa. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, 15.
Mochnacki, M. (1984). Powstanie narodu polskiego w roku 1830 i 1831. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Morawiec, E. (2015). Strażnik poranka. O twórczości Przemysława Dakowicza. Arcana, 1(121).
Muir, J. (1996). Of Men and Numbers. The Story of the Great Mathematicians. New York: Dover Publications.
Nowak, J. (2017). Wytrwała praca straszliwych żuwaczek. Pozyskano z: http:// topoi-miejsca.blogspot.com/2015/06/dr-janusz-nowak-o-bozych-klaunach-p.html (dostęp: 14.02.2017).
Pieczara-Ślarzyńska, M. (2015). Słowa i śmierć. Twórczość, 8, 125–128.
Piwińska, M. (red.). (2007). Szaleństwo a literatura. Materiały z konferencji naukowej zorganizowanej przez Fundację na rzecz Badań Literackich w ramach cyklu „Kontynuatorzy czy nowatorzy? Młodzi badacze i ich warsztaty we współczesnych badaniach nad literaturą”. „Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza”. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN.
Podraza-Kwiatkowska, M. (1969). Bóg, ofiara, clown czy psychopata. O roli artysty na przełomie XIX i XX wieku. Ruch Literacki, 1(52), 1–17.
Przybyszewski, S. (1996). Confiteor. W: tegoż, Wybór pism. Oprac. R. Taborski. Wrocław: Wydawnictwo Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Pyzia, J. (2018). „Nullum magnum ingenium sine mixtura dementiae fuit”. Romantycy i Przemysław Dakowicz o szaleństwie i poezji. W: J. Pyzia i S. Sarzyńska (red.), O dziennej i nocnej stronie romantycznego podróżowania. Kraków: Księgarnia Akademicka, 25–45.
Robert, M. (2020). Dakowicz o „Teorii wiersza polskiego”. Pozyskano z: https:// www.e-kalejdoskop.pl/literatura-a215/dakowicz-o-teorii-wiersza-polskiego-r462 (dostęp: 10.01.2020).
Różewicz, T. (1991). Der Tod ist ein Meister aus Deutschland. W: tegoż, Płaskorzeźba. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 272.
Różewicz, T. (2006). Poezja. 3. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
Ruszar, J. (2019). Mane, tekel, fares: obrazy Boga w twórczości Tadeusza Różewicza. Bielsko-Biała–Kraków: Wydawnictwo Naukowe ATH.
Siwiec, M. (2009). Romantyzm i zatrzymany czas. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Sławek, T. (2020). „Gdzie?” Rozważania oikologiczne. Pozyskano z: (dostęp: https:// depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/6901/slawek_rozwazania -oikologiczne_anthropos_2011.PDF?sequence=1&isAllowed=y 10.01.2020).
Słowacki, J. (1983). Dzieła wybrane. Dramaty. T. 5. Wrocław: Ossolineum.
Stabro, S. (2019). Tadeusz Różewicz – los poety w „czasie marnym”. Pozyskano z: https://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/ksiazki/powrot-do-rozewicza/ (dostęp: 7.12.2019).
Tan, J., Hope, T. i Steward, A. (2003). Anorexia Nervosa and Personal Identity. The Accounts of Patients and Their Parents. Int. J. Law Psychiatry, 26(5), 533–548.
Tarczyńska, M. (2017). Naturalna neantyzacja nihilizmu. BOŻE KLAUNY. Recenzja. Pozyskano z: http://wpolityce.pl/kultura/251697-naturalna-neantyzacja-nihilizmu-boze-klauny-recenzja (dostęp: 10.01.2020).
Weil, S. (1961). Zakorzenienie. Tłum. A. Wielowieyski. Kraków: Znak.
Zwolińska, B. (2010). Początki romantycznego szaleństwa. W: M. Kasprowicz, S. Drelich i M. Kopyciński (red.), Zjawisko szaleństwa w kulturze. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 137–141.
Copyright (c) 2020 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.