Zagubione sensoria: antropologiczne badania nad doświadczeniem sensualnym w kontekście wielokulturowości

Słowa kluczowe: sensorium, antropologia, wielokulturowość

Abstrakt

Tematem niniejszego studium jest doświadczenie sensoryczne oraz jego spo­łeczne manifestacje. Wychodząc od klasycznego porządku pięciu zmysłów, przedstawione zostaną alternatywne porządki sensoryczne oraz ich spo­łeczne i kulturowe umocowanie. Językowe obrazy doświadczenia zmysło­wego, postulowana synchroniczność procesów sensorycznych oraz koncep­cja etnopoetyki stanowią podstawę prezentowanej koncepcji zagubionych sensoriów.

Biogram autora

Dariusz Grzonka, Akademia Ignatianum w Krakowie

Cultural studies, religious studies scholar and histo­rian. Adjunct at the Institute of Cultural Studies of the Jesuit University Ignatianum in Cracow. His research interests are related to the research on somatic aspects of culture, rituals and sensory experiences in the world of multiculturalism. His work refers to anthropological issues, ethnogra­phy and ethnology.

Bibliografia

Ackerman, D. (2011). A Natural History of the Senses. New York: Vintage.
Agawu, K. (1995). African Rhythm: A Northern Ewe Perspective. Cambridge: Cambridge University Press.
Ahearn, L.M. (2013). Antropologia lingwistyczna. Wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Basso, K. (1996). Wisdom Sits in Places: Landscape and Language Among the Western Apache. Albuquerque: University of New Mexico Press.
Bodzioch-Bryła, B., Dorak-Wojakowska, L. & Smołucha D. (2017). Wzrokocentryzm, wizualność, wizualizacja we współczesnej kulturze. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
Cascio, C.N., O’Donnell, M.B., Simons-Morton, B.G., Bingham, C.R. & Falk, E.B. (2017). Cultural context moderates neural pathways to social influence. Culture and Brain, 5, 50–70.
Cereceda, V. (2007). O pewnych aspektach estetyki ajmarsko-andyjskiej: Od pojęcia piękna do tinku. In: K. Zajda (ed.), Estetyka Indian Ameryki Południowej. Antologia. Kraków: Universitas, 19–31.
Classen, C. (2012). The Deepest Sense A Cultural History of Touch. Urbana– Chicago–Springfield: University of Illinois Press.
Collins, R. (2004). Interaction Ritual Chains. Princeton–Oxford: Princeton University Press.
Crickmay, L. (1988). Transmission of Knowledge through Textiles: Weaving and Learning How to Live. In: H. Stobart & R. Howard (eds.), Knowledge and Learning in the Andes: Ethnographic Perspectives. Liverpool: Liverpool University Press, 40–55.
Darley, A. (2000). Visual Digital Culture Surface Play and Spectacle in New Media Genres. London–New York: Routledge.
DeBernardi J. (1994). Social Aspects of Language Use. In: T. Ingold, Com¬panion Encyclopedia of Anthropology. London–New York: Routledge, 861–890.
Dransart, P. (1988). Coloured Knowledges: Colour Perception and the Dis¬semination of Knowledge in Isluga, Northern Chile. In: H. Stobart & R. Howard (eds.), Knowledge and Learning in the Andes: Ethnographic Per¬spectives. Liverpool: Liverpool University Press, 56–78.
Duranti, A. (1997). Linguistic Anthropology. Cambridge: Cambridge Univer¬sity Press.
Duranti, A. (2015). The Anthropology of Intentions: Language in a World of Others. Cambridge: Cambridge University Press.
Evans, M. & Whittaker, A. (2010). Sensory Awareness and Social Work. Exeter: Learning Matters Ltd.
Friedrich, P. (2006). Maximizing Ethnopoetics: Fine-tuning Anthropolo¬gical Experience. In: Ch. Jourdan & K. Tuite (eds.), Language, Culture, and Society: Key Topics in Linguistic Anthropology. Cambridge: Cambridge University Press, 207–228.
Geurts, K.L. (2002). On Rocks, Walks, and Talks in West Africa: Cultural Categories and an Anthropology of the Senses. Ethos, 30(3), 178–198.
Ingold, T. (ed.). (1994). Companion Encyclopedia of Anthropology. London– New York: Routledge.
Jourdan, Ch. & Tuite, K. (eds.). (2006). Language, Culture, and Society: Key Topics in Linguistic Anthropology. Cambridge: Cambridge University Press.
MacLaury, R.E., Paramei, G.V. & Dedrick, D. (eds.). (2007). Anthropology of Color: Interdisciplinary Multilevel Modelling. Amsterdam–Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
Manghani, S., Piper, A. & Simons, J. (eds.). (2006). Images: A Reader. Lon¬don–Thousand Oaks: Sage Publications Ltd.
Pradier, J.-M. (2012). Ciało widowiskowe. Etnoscenologia sztuk widowisko¬wych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Schechner, R. (2006). Performatyka: Wstęp. Wrocław: Ośrodek Badań Twór¬czości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych.
Tuomela, R. (2013). Social Ontology: Collective Intentionality and Group Agents. Oxford: Oxford University Press.
Waskul, D. & Vannini, P. (2006). Body Embodiment: Symbolic Interaction and the Sociology of the Body. Aldershot–Hampshire, Ashgate Publishing, Ltd.
Wilson, D.S., Timmel, J.J. & Miller, R.R. (2005). Cognitive Cooperation: When the Going Gets Tough, Think as a Group. In: N. Gold (ed.), Teamwork: Multi-Disciplinary Perspectives. Houndmills–Basingstoke– Hampshire–New York: Palgrave–Macmillan, 33–55.
Opublikowane
2020-06-30
Jak cytować
[1]
Grzonka, D. 2020. Zagubione sensoria: antropologiczne badania nad doświadczeniem sensualnym w kontekście wielokulturowości. Perspektywy Kultury. 29, 2 (cze. 2020), 173-190. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2020.2902.13.
Dział
Przestrzenie cyberkultury