Igersi – projekt społeczny, który stał się globalny
Abstrakt
W artykule zostało podjęte zagadnienie związane ze społecznością igersów – grupą fanów fotografii mobilnej i Instagrama, która działa na całym świecie od 2011 roku. Celem niniejszego artykułu jest ukazanie, w jaki sposób powstał ten projekt i jak jest realizowany, a także to, jaki ma wpływ zarówno na grupę, działania społeczne oraz marketingowe. W szczególności podjęta została tematyka funkcjonowania tej grupy społecznej. Podstawowym pytaniem jest to, w jaki sposób powstają lokalne społeczności igersów, mimo braku warunków do tworzenia społeczności na Instagramie. W badaniach zastosowano analizę profili i blogów prowadzonych przez grupy lokalne, których rezultatem było opisanie ich działalności zarówno w aspekcie globalnym, jak i lokalnym, a także ukazanie, że pomimo oparcia społeczności na social mediach, kontakt rzeczywisty jest równie istotny.
Bibliografia
Datareportal.com. (2020). Pozyskano z: https://datareportal.com/reports/ digital-2020-global-digital-overview (dostęp: 15.06.2020).
Edwardes, R. (2016). Igers Become a Part of Local History. Pozyskano z: (dostęp: https:// citybuzz.co.za/65856/igers-become-a-part-of-local-history/ 15.03.2018).
Gonzalez, P. (2018). Featured: Meet @philgonzales. Pozyskano z: (dostęp: http://blog. instagram.com/post/18668039637/featured-meet-philgonzalez 15.03.2018).
IgerBook. (2018). Pozyskano z: https://igerbook.com/ (dostęp: 30.03.2018).
IgersPoland. (2018). Pozyskano z: http://igerspoland.pl/ (dostęp: 19.03.2018).
IgersPoland. (2019). Pozyskano z: http://igerspoland.pl/relacja-festiwal-fotografii-mobilnej-yes-im-mobile-we-wroclawiu-2019/ (dostęp: 1.06.2020).
IgersPoland Blog. (2018). Pozyskano z: (dostęp: http://igerspoland.pl/blog/ 19.03.2018).
IgersSydney. (2018). Pozyskano z: https://www.instagram.com/p/Bgf-355BiEj/?taken-by=igerssydney (dostęp: 26.03.2018).
Instagram Igers. (2018). Pozyskano z: https://www.instagram.com/p/BZ6uJ/ (dostęp: 15.03.2018).
Instagram IgersGdańsk. (2018). Pozyskano z: https://www.instagram.com/p/ SoYBC/ (dostęp: 26.03.2018).
Instagram IgersKraków. (2018). Pozyskano z: https://www.instagram.com/p/ BVDNedyliUz/ (dostęp: 31.03.2018).
Instagram IgersPoland. (2018a). Igerswarsaw. Pozyskano z: (dostęp: https://www. instagram.com/p/rISUXNFFVq/?tagged=igerswarsaw_44 26.03.2018).
Instagram IgersPoland. (2018b). Poland. Polska. Pozyskano z: https://www. instagram.com/p/F3uix/ (dostęp: 19.03.2018).
Instagram Launches. (2010). Pozyskano z: https://instagram-press.com/ blog/2010/10/06/instagram-launches-2/ (dostęp: 19.03.2018).
Instagram Press. (2018). Pozyskano z: https://instagram-press.com/our-story/ (dostęp: 25.03.2018).
Introducing Your Instagram Feed on the Web. (2018). Pozyskano z: http://insta-gram.tumblr.com/post/42363074191/instagramfeed (dostęp: 25.03. 2018).
Jenkins, H. (2007). Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Tłum. M. Bernatowicz i M. Filiciak. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Jenkins, H., Ford, S. i Green, J. (2018). Rozprzestrzenialne media. Tłum. M. Wróblewski. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Manovich, L. (2016). Designing and Living Instagram Photography: Themes, Feeds, Sequences, Branding, Faces, Bodies. Pozyskano z: http://manovich.net/content/04-projects/097-designing-and-living-instagram-photography/instagram_book_part_4.pdf (dostęp: 1.06.2020).
Manovich, L. (2017). Instagram and Contemporary Image. Pozyskano z: http:// manovich.net/index.php/projects/instagram-and-contemporary-image (dostęp: 19.03.2018).
Marciuk, J. (2017). Phil Gonzales w Gdańsku na WWIM13. Pozyskano z: http://igerspoland.pl/phil-gonzalez-w-gdansku-na-wwim13/ (dostęp: 25.03.2018).
Mobile Photo Trip. (2020). Pozyskano z: https://www.facebook.com/pg/ MobilePhotoTrip/about/?ref=page_internal (dostęp: 21.06.2020)
Redi, M., Crockett, D., Manovich, L., Osindero, S. (2016). What Makes Photo Culture Different? Pozyskano z: http://manovich.net/index.php/projects/ what-makes-photo-cultures-different (dostęp: 26.03.2018).
Serafinelli, E. (2017). Analysis of Photo Sharing and Visual Social Relationships: Instagram as a Case Study. Pozyskano z: http://dx.doi.org/10.1080/1754076 3.2016.1258657 (dostęp: 13.02.2017).
Serafinelli, E. (2018). Digital Life on Instagram. New Social Communication of Photography. Bingley: Emerald Publishing Limited.
Stawarz-García, B. (2017). Gloria i sława na Instagramie. Jak budować społeczność igersów? Pozyskano z: (dostęp: http://happycontent.pl/gloria-i-slawa-na-instagramie-jak-budowac-spolecznosc-igersow/#respond 15.03.2018).
Thornton, L.J. (2014). The Photo Is Live at Applifam: An Instagram Community Grapples With How Images Should Be Used. Pozyskano z: http://dx.doi. org/10.1080/15551393.2014.928147 (dostęp: 18.03.2015).
Villi M. (2015). “Hey, I’m here Right Now”: Camera Phone Photographs and Mediated Presence. Pozyskano z: http://dx.doi.org/10.1080/17540763.2014 .968937 (dostęp: 12.08.2015).
Welcome to Instagram. (2018). Pozyskano z: http://instagram.tumblr.com/ post/8755272623/welcome-to-instagram (dostęp: 19.03.2018).
Wieczorek, M. (2016). Instagram Trends sierpień 2016: Moda, igersi i urlopy. Pozyskano z: https://www.sotrender.com/blog/pl/2016/09/instagram-trends-sierpien-2016-moda-igersi-urlopy/ (dostęp: 25.03.2018).
Worldwide InstaMeet. (2011). 24 March 2011. Pozyskano z: http://insta-gram.tumblr.com/post/8756201749/worldwide-instameet-24-march-2011 (dostęp: 25.03.2018).
Copyright (c) 2020 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.