Rola empatii w braterskim dialogu Kościoła ze światem w nauczaniu papieża Franciszka
Abstrakt
Artykuł podejmuje kwestię wartości i roli empatii w dialogu, do którego szczególnie wezwani są chrześcijanie. Wrażliwość i umiejętność współodczuwania z odbiorcą eklezjalnego przepowiadania jest jednym z kluczowych elementów papieskiego nauczania. Zdolność do dialogu naznaczonego empatią wydaje się dla papieża Franciszka niezwykle istotną składową braterstwa, które jest realizacją ewangelicznego imperatywu wobec wspólnoty Kościoła. W niniejszym tekście została podjęta próba syntetycznego przedstawienia kluczowych dokumentów papieskich wzywających do braterskiego dialogu, który pozwala postawić opór fali indywidualizmu i budować mosty mimo różnic i podziałów.
Bibliografia
Baron-Cohen, S. (2014). Teoria zła. O empatii i genezie okrucieństwa, tłum. Nowak, A., Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa, 139.
Brinkmann, S. (2019). Poczuj grunt pod nogami, Kraków: Wydawnictwo Wam, 11-27.
Breczko, J. (2014). Cztery odmiany empatii, Kwartalnik Filozoficzny, 2014(3), 155-169.
Cushman, P. (1990). Why the Self is Empty: Toward a Historically Situated Psychology. American Psychologist, 45/1990, 599-611.
Dziewiecki, M. (2001). Empatia, czyli sztuka słuchania. Pozyskano z: https://opoka.org.pl/ biblioteka/T/TA/TAK/0011V_ 01.html
Eisenberg, N. (2005). Empatia i współczucie. w: Lewiss, M., Haviland-Jones, J.M. (2005). (red.). Psychologia emocji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 849-862.
Franciszek. (2020). Encyklika Fratelli tutti, Watykan: Libreria Editrice Vaticanana, nr 43.
Franciszek, (2020). List Apostolski Patris Corde, Watykan: Libreria Editrice Vaticanana, nr 5.
Franciszek. (2019). Posynodalna adhortacja apost. Christus vivit, Watykan: Libreria Editrice Vaticana, nr 65.
Franciszek. (2018). Przemówienie podczas spotkania ekumenicznego. L'Osservatore Romano, wyd. polskie n. 10 (406)/2018, 29.
Franciszek. (2018). Przemówienie podczas spotkania z osobami wspomaganymi przez kościelne dzieła charytatywne. L'Osservatore Romano, wyd. polskie n. 10 (406)/2018, 35.
Jan Paweł II. (1979). Encyklika Redemptor hominis, Watykan: Libreria Editrice Vaticanana, nr 14.
Jan Paweł II. (1993). Encyklika Veritatis Splendor. Watykan: Libreria Editrice Vaticana, nr 106.
Jan Paweł II. (2001). List Apostolski Novo millennio ineunte, Watykan: Libreria Editrice Vaticana, nr 50.
Jan Paweł II. (2003). Posynodalna Adhortacja Apostolska Ecclesia in Europa, Watykan: Libreria Editrice Vaticana, nr 7.
Kliś, M. (2012). Adaptacyjna rola empatii w różnych sytuacjach życiowych. Horyzonty Psychologii, t. 2, 147–171.
Kliś, M. (2015). Rola empatii w życiu rodziny. Państwo i Społeczeństwo, XV nr 4, 53-67.
Kliś, M., Kossewska, J. (red.). (2000). Studies on Empathy. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Kukliński, A. (2018). Hejt w Internecie jako zagrożenie bezpieczeństwa człowieka. Kultura Bezpieczeństwa Nauka Praktyka Refleksje, nr 32, 131–146.
Muller, G. (2015). Dogmatyka Katolicka. Kraków: Wydawnictwo Wam, 143.
Paweł VI. (1965). Przemówienie Pawła VI z 7 grudnia 1965 na zakończenie Soboru Watykańskiego II.
Pozyskano z: https://www.vatican.va/content/paulvi/en/speeches/1965/documents/hf_p-vi_spe_19651207_ epilogo-concilio.html (dostęp: 12.04.2021).
Rembowski, J. (1982). O empatii i niektórych sposobach jej badania. Kwartalnik Pedagogiczny, 3-4, 107-120.
Rogers, C. (1959). A theory of therapy, personality, and interpersonal relationship, as developer in the client-centered framework. Psychology: a study of the science, vol. 3, s. 184–256.
Rogers, C. (1975). Empathic: an unappreciated way of being, The Counseling Psychologist, vol. 2, 2–10.
Sobór Watykański II. (1966). Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, Watykan: Libreria Editrice Vaticana, nr 51.
Uchnast, Z. (1996). Empatia jako postawa egzystencjalna. Roczniki Filozoficzne, t. 44 z. 4, 37-52.
Copyright (c) 2022 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.