Medialny sposób prezentowania momentu śmierci: godność osoby umierającej w nauczaniu Kościoła a praktyka dziennikarska
Studium przypadków
Abstrakt
Autor artykułu ponawia zadawane po wielokroć w świecie mediów, kultury i nauki pytanie o granice dziennikarskiej rzetelności oraz konieczności informacyjnej w medialnych przekazach dotyczących ludzkiej śmierci, szczególnie w odniesieniu do prezentowania momentu śmierci tragicznej i jej bezpośrednich następstw. Uwzględnia nauczanie Kościoła, w tym samego Jana Pawła II, nt. konieczności poszanowania godności człowieka w publikacjach dziennikarskich, ze szczególnym uwzględnieniem godności człowieka umierającego oraz szacunku względem ciała osoby zmarłej. Analizie poddaje wybrane przekazy medialne o adekwatnej treści z lat 2017–2020, a odnosząc się do reakcji niektórych przedstawicieli zagranicznych mediów, dokonuje próby skonstruowania listy postulatów dotyczących podwyższenia stopnia wrażliwości w obszarze omawianych zagadnień. W przygotowaniu niniejszego artykułu, stanowiącego zasadniczo studium przypadków z etyki dziennikarskiej, posłużono się przede wszystkim metodą analizy zawartości w stosunku do badanych prezentacji medialnych oraz metodą analityczno‑syntetyczną, gdy idzie o wyodrębnianie wskazań etycznych z analizowanych tekstów i przy konstruowaniu wniosków.
Bibliografia
II Vatican Council (1963). Decree on the Media of Social Communications. Inter mirifica. Retrieved from: http://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_decree_19631204_inter-mirifica_en.html (access: 05.03.2021).
II Vatican Council (1965). Declaration on Religious Freedom. Dignitatis humanae. Retrieved from: https://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_decl_19651207_dignitatis-humanae_ en.html (access: 05.03.2021).
Adam, D. (2019). Unfassbar, dass die BILD das Video dieses psychisch kranken Menschen zeigt. Retrieved from: https://twitter.com/dirk_adam/status/1106657863253016578 (access: 14.12.2019).
Bremer, J. (2012). Szacunek wobec ludzkich zwłok. Spojrzenie filozoficzno-prawne. In B. Grochmal‑Bach (ed.), Pedagogiczna refleksja nad życiem i śmiercią. Kraków: WAM.
Carr, N. (2010). Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg? Gliwice: Helion.
Czabański, K. (2020). „Rzetelna informacja równie ważna, jak tlen dla człowieka”. Krzysztof Czabański o serwisach dla Białorusi. Retrieved from: https://polskieradio24.pl/5/1222/Artykul/2569421,Rzetelna-informacja-rownie-wazna-jak-tlen-dla-czlowieka-Krzysztof-Czabanski-o-serwisach-dla-Bialorusi (access: 01.09.2020).
Depo, W. (2019). Fenomen mediów. Częstochowa: Sekretariat Metropolity Archidiecezja Częstochowska.
Drożdż, M. (2018). Trzeba wracać do podstaw. Niedziela, 5.
Drożdż, M. (2011). Zasady obecności Kościoła w mediach. In M. Przybysz & K. Marcyński (eds.), Media i Kościół. Polityka informacyjna Kościoła. Warszawa: Elipsa.
Goban‑Klas, T. (2005). Cywilizacja medialna. Kraków: WSiP.
Halász, G. (2019). Warum es journalistisch und moralisch falsch ist, komplett auf das Mord‑Video von Christchurch zu verzichten? Retrieved from: https://t. co/ImsAriiW0H (access: 13.12.2019).
Hodalska, M. (2010). Śmierć Papieża, narodziny mitu. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Jan Paweł II (1999). Godność człowieka umierającego. Przemówienie do uczestników zgromadzenia ogólnego Papieskiej Akademii Pro Vita. Rzym. Retrieved from: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/przemowienia/cz_umierajacy_27021999.html (access: 12.12.2019).
Jarkiewicz, K. (2015). Medialne oblicze Kościoła. Dyskurs wokół polskiego dziennikarstwa katolickiego. In R. Jasnos & E. Miśkowiec (eds.), Ponowoczesne przestrzenie oddziaływań wychowawczo‑formacyjnych Kościoła i „ziemie niczyje”. Kraków: WAM.
Katechizm Kościoła Katolickiego (1992). Poznań
L’Osservatore Romano (2005). (Polish edition, 4).
Lewek, A. (2008). „Dziennikarz znakomity” według Jana Pawła II. Łódzkie Studia Teologiczne, iss. 17.
Lewek, A. (2010). Informacja w nauce Kościoła o mediach. Kultura – Media – Teologia, iss. 2 (2).
Pastoral Council for the Means of Social Communication (1971). Pastoral Instruction Communio et Progressio on the Means of Social Communication. Retrieved from: http://www.vatican.va/roman_curia/ pontifical_councils/pccs/documents/rc_pc_pccs_doc_23051971_communio_en.html (access: 03.05.2021).
Pindur, M. (2019). Zurückhaltung beim Umgang mit Propagandavideos geboten. Retrieved from: https://www.deutschlandfunk.de/video-des-is-chefs-zurueckhaltung-beim-umgang-mit.2907.de.html?dram:article_ id=447562 (access: 11.02.2020).
Pius XII (1957). Miranda prorsus. Rome. Retrieved from: https://www.papalencyclicals.net/pius12/p12miran.htm (access: 04.05.2021).
Pius XII (1953). Address to the Representatives of the Diplomatic Corps Accredited to the Holy See.
Podlewski, T. (2020). Informacyjne i formacyjne funkcje diecezjalnego portalu internetowego na przykładzie archidiecezji częstochowskiej. Studium przypadku. Unpublished master’s thesis.
Przybysz, M. (2011). Obieg informacji w Kościele. In M. Przybysz & K. Marcyński (eds.), Media i Kościół. Polityka informacyjna Kościoła. Warszawa: Elipsa.
Strączek, M. (2017). Historia jednej fotografii. Retrieved from: http://historiajednejfotografii.blogspot.com/2017/10/granice-publikacji-super-express-i. html (access: 12.12.2019).
Sziling, L. (2014). Nie można się zwolnić ze śmierci – umieranie jest drogą. Retrieved from: http://sluzebniczki.pl/news,nie_mozna_sie_zwolnic_ze_ smierci__umieranie_jest_droga,396.html (access: 13.05.2020).
Tusch, R. (2019). Kritik an Bild‑Chef Julian Reichelt wegen Veröffentlichung von Szenen aus Live‑Video des Attentäters. Retrieved from https://meedia.de/2019/03/16/unfassbar-kritik-an-bild-chef-julian-reichelt-wegen-veroeffentlichung-von-szenen-us-live-video-des-attentaeters (access: 14.12.2019).
Żurawski, J. (2015). Relacjonowanie wydarzeń tragicznych przez dziennikarzy. Aspekty prawne i etyczne. In E. Krajewska‑Kułak, C. Łulaszuk, J. Lewko & W. Kułak (eds.), W drodze do brzegu życia, vol. XIII. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.
Copyright (c) 2021 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.