Wpływ kultury organizacyjnej na zarządzanie pracą człowieka
Abstrakt
Cała tradycyjna teoria zarządzania opiera się na założeniu monokul turowości, czyli jednolitości kulturowej organizacji podlegającej za rządzaniu. Dopiero współcześnie zwrócono uwagę na różnorodność kultur występujących w ramach funkcjonujących przedsiębiorstw. Ta, wielokulturowość organizacji wynika bezpośrednio z wielkości ról społecznych pełnionych przez ich członków. Człowiek pracy należy nie tylko do społeczności narodowych i lokalnych, ale także do grup: rodzinnych, koleżeńskich, zawodowych, branżowych, do organizacji politycznych itp. Każda, z tych grup charakteryzuje się jakąś własną kulturą i z mniejszym lub większym powodzeniem podejmuje próby socjalizacji swoich członków, czyli wpojenia człowiekowi pracy pew nych: wzorców, zasad, norm i wartości danej kultury za pomocą sank cji, czyli środowiskowych nagród i kar. Mapa różnorodności kultury jakiejkolwiek organizacji może być bardzo skomplikowana, obejmu jąc wszystkie wymienione typy grup, charakteryzujących się pewną specyfiką kulturową. Stwarza to, bardzo poważne problemy w sferze komunikacji i współdziałania między uczestnikami organizacji oraz w sferze spójności i jednolitości działania. Do, rozwiązywania tych problemów służą kultury organizacyjne, będące swego rodzaju płasz czyzną mediacji i uzgodnień między poszczególnymi kulturami ist niejącymi i aktywnymi w przedsiębiorstwie.
Współcześnie, każde zarządzanie jest zarządzaniem międzykul turowym, ponieważ dokonuje się w wielokulturowym środowisku i wymaga mediacji między różnymi kulturami. Powodzenie media cji między kulturami zależy od siły kultury organizacyjnej i jej funk cjonalności ze względu na dwa cele, adaptację do otoczenia i integra cję wewnętrzną. Kultura organizacyjna jest przede wszystkim tworem naturalnym a nie sztucznym i w związku z tym można ją traktować jedynie jako społeczną przestrzeń mediacji międzykulturowej, reali zowanej w trybie: przetargu, negocjacji, wpływu, zmiany, przekony wania, uwzględniania, niekiedy wymiany.
Strategie zarządzania różnorodnością kulturową w przedsiębior stwie opierają się w różnej mierze na dwóch sprzecznych ze sobą za łożeniach filozoficznych dotyczących stosunku do wielokulturowości. Poszczekaniu jej jako szansy, albo jako zagrożenia. gdyż wielokulturo wość jest źródłem zarówno szans jak i zagrożeń dla przedsiębiorstwa.
Organizacje muszą posiadać dominująca kulturę nie mogą składać się tylko z licznych subkultur gdyż zmalałaby wartość kultury orga nizacji jako niezależnej zmiennej. Zabrakłoby jednolitej interpretacji tego, co stanowi zachowania właściwe a co niewłaściwe przedsiębior stwa. Te, aspekty kultury organizacji powodują, że staje się ona tak po tężnym instrumentem kierowania zachowania mi i kształtowania ich w człowieku pracy.
Bibliografia
BAUMAN Zygmunt. 1995. Wieloznaczność nowoczesności – nowoczesność wieloznaczności, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
BOKSZAŃSKI Zbigniew. 1997. Stereotypy a kultura, Wrocław: Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej.
BRODA Jerzy, MUSIAŁ Aldona, RĄB Jacek. 2005. Czy dwie kultury?, Zabrze: Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju Nauki Polskiej.
CAMERON Kim S., QUINN Robert E. 2003. Kultura organizacyjna – diag- noza i zmiana, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
HARRISON Lawrence, HUNTINGTON Samuel. 2003. Kultura ma znacze- nie, Poznań: Zyski S-ka.
HOFSTEDE Geert. 2000. Kultury i organizacje, Warszawa: Polskie Wydaw nictwo Ekonomiczne.
KARCZEWSKI Leszek, KRETEK Henryk. 2014. Kulturowe, społeczne i etyczne uwarunkowania biznesu, gospodarki i zarządzania, Opole: Oficyna Wydawnicza Politechnika Opolska.
KARCZEWSKI Leszek, KRETEK Henryk. 2015. Społeczne i kulturowe de- terminanty biznesu, gospodarki i zarządzania, Opole: Oficyna Wydawnicza Politechnika Opolska.
KARCZEWSKI Leszek, KRETEK Henryk. 2016. Kulturowe i etyczne aspek- ty gospodarki, biznesu i zarzadzania, Opole: Oficyna Wydawnicza Politech nika Opolska.
KILMANN Ralph H. 1985. Corporate Culture: Managing the Intangible Style of Corporate Life May Be the Key to Avoiding Stagnation, „Psychology To day” 19 (4): 62-68.
KOŁODZIEJ-DURNAŚ Agnieszka. 2005. Terenowe badania kultury organi- zacji, Szczecin: Economicus.
KOSTERA Monika. 1996. Postmodernizm w zarządzaniu, Warszawa: Pań stwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
KOŹMIŃSKI Andrzej K. 1999. Zarządzanie międzynarodowe. Konkurencja w klasie światowej, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne KOŹMIŃSKI Andrzej K., PIOTROWSKI Włodzimierz, 1996. Zarządzanie – teoria i praktyka, Warszawa: Wydawnictwo PWN.
MISIAK Władysław. 2004. Narodowe cechy kultury organizacyjnej w biznesie, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
STEINMANN Horst, SCHREYOGG Georg. 1998. Zarządzanie. Podstawy kierznia przedsiębiorstwem, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.
SUŁKOWSKI Łukasz. 2002. Kulturowa zmienność organizacji, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
ZBIEGIEŃ-MACIĄG Lidia. 2002. Kultura w organizacji. Identyfikacja kultury znanych firm, Warszawa: Wydawnictwo PWN.
ZBOROŃ Halina. 2004. Kapitał społeczny w refleksji etycznej, w: Kapitał spo- łeczny – Aspekty teoretyczne i praktyczne, Henryk JANUSZEK (red.), 98-113. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
Copyright (c) 2018 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.