Gra o tożsamość w powieści Mi nombre es Jamaica José Manuela Fajardo
Abstrakt
Tematem artykułu jest analiza obrazu tożsamości żydowskiej w po wieści Mi nombre es Jamaica José Manuela Fajardo. Porównanie dwóch przedstawionych w powieści wariantów tej tożsamości pozwala do strzec przyczyny istniejących między nimi różnic. Okoliczności hi storyczne wielokrotnie zaburzały ciągłość pokoleniową w procesie kształtowania się tożsamości żydowskiej, w związku z czym próby jej rekonstrukcji mogą różnić się w zależności od osoby, która je po dejmuje, oraz od celów jakim mają one służyć. Wizja tożsamości ży dowskiej u osoby, która doświadczyła ciągłości pokoleniowej, znaczą co różni się od wizji osoby, która nie posiadając takiego doświadczenia musiała samodzielnie ją skonstruować.
Bibliografia
BOKSZAŃSKI Zbigniew. 2008. Tożsamości zbiorowe. Warszawa: Wydawni ctwo Naukowe PWN.
BRUBAKER Rogers. 2005. „The ‘diaspora’ diaspora”. Ethnic and Racial Stu dies, 28/1: 1-19.
FAJARDO José Manuel. 2015 [2010]. Mi nombre es Jamaica. Barcelona: Edhasa.
GRUBER Ruth Ellen. 2004 [2002]. Odrodzenie kultury żydowskiej w Europie. [Virtually Jewish: Reinventing Jewish Culture in Europe]. Tłum. Agnieszka Nowakowska. Sejny: Fundacja Pogranicze.
OZ Amos, OZ-SALZBERGER Fania. 2012. Jews and words. New Haven & London: Yale University Press.
Copyright (c) 2018 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.