Gra o tożsamość w powieści Mi nombre es Jamaica José Manuela Fajardo

  • Agata Zep Instytut Filologiii Romańskiej UJ
Słowa kluczowe: Tożsamość, Żydzi, Sefardyjczycy, José Manuel Fajardo

Abstrakt

Tematem artykułu jest analiza obrazu tożsamości żydowskiej w po­ wieści Mi nombre es Jamaica José Manuela Fajardo. Porównanie dwóch przedstawionych w powieści wariantów tej tożsamości pozwala do­ strzec przyczyny istniejących między nimi różnic. Okoliczności hi­ storyczne wielokrotnie zaburzały ciągłość pokoleniową w procesie kształtowania się tożsamości żydowskiej, w związku z czym próby jej rekonstrukcji mogą różnić się w zależności od osoby, która je po­ dejmuje, oraz od celów jakim mają one służyć. Wizja tożsamości ży­ dowskiej u osoby, która doświadczyła ciągłości pokoleniowej, znaczą­ co różni się od wizji osoby, która nie posiadając takiego doświadczenia musiała samodzielnie ją skonstruować.

Biogram autora

Agata Zep, Instytut Filologiii Romańskiej UJ

Magister, doktorantka w Instytucie Filologii Romańskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się badaniem współczesnej li­ teratury hiszpańskiej, szczególnie interesuje się problematyką Żydów sefardyjskich.

Bibliografia

BOKSZAŃSKI Zbigniew. 2008. Tożsamości zbiorowe. Warszawa: Wydawni­ ctwo Naukowe PWN.

BRUBAKER Rogers. 2005. „The ‘diaspora’ diaspora”. Ethnic and Racial Stu­ dies, 28/1: 1-19.

FAJARDO José Manuel. 2015 [2010]. Mi nombre es Jamaica. Barcelona: Edhasa.

GRUBER Ruth Ellen. 2004 [2002]. Odrodzenie kultury żydowskiej w Europie. [Virtually Jewish: Reinventing Jewish Culture in Europe]. Tłum. Agnieszka Nowakowska. Sejny: Fundacja Pogranicze.

OZ Amos, OZ-SALZBERGER Fania. 2012. Jews and words. New Haven & London: Yale University Press.

Opublikowane
2018-06-30
Jak cytować
[1]
Zep, A. 2018. Gra o tożsamość w powieści Mi nombre es Jamaica José Manuela Fajardo. Perspektywy Kultury. 21, 2 (cze. 2018), 157-166.