A game for identity in José Manuel Fajardo’s novel Mi nombre es Jamaica
Abstract
The subject of this article is an analysis of the image of Jewish identity in the novel Mi nombre es Jamaica by José Manuel Fajardo. A compari son of two variants of this identity presented in the novel reveals the reasons of differences between them. Historical circumstances have re peatedly disrupted generational continuity in the process of shaping Jewish identity, therefore, the attempts to reconstruct it may differ de pending on the person who undertakes them and on the purposes they are intended to serve. The vision of a Jewish identity in a person who has experienced generational continuity is significantly different from the vision of a person who, having no such experience, had to construct the identity himself.
References
BOKSZAŃSKI Zbigniew. 2008. Tożsamości zbiorowe. Warszawa: Wydawni ctwo Naukowe PWN.
BRUBAKER Rogers. 2005. „The ‘diaspora’ diaspora”. Ethnic and Racial Stu dies, 28/1: 1-19.
FAJARDO José Manuel. 2015 [2010]. Mi nombre es Jamaica. Barcelona: Edhasa.
GRUBER Ruth Ellen. 2004 [2002]. Odrodzenie kultury żydowskiej w Europie. [Virtually Jewish: Reinventing Jewish Culture in Europe]. Tłum. Agnieszka Nowakowska. Sejny: Fundacja Pogranicze.
OZ Amos, OZ-SALZBERGER Fania. 2012. Jews and words. New Haven & London: Yale University Press.
Copyright (c) 2018 Jesuit University Ignatianum in Krakow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.