Elementy dziedzictwa niematerialnego na ubraniach i gadżetach – pomysłowa forma promocji czy zagrożenie?

  • Zuzanna Orzeł Muzeum Górnośląskie w Bytomiu, Dział Edukacji
Słowa kluczowe: Etnodizajn, niematerialne dziedzictwo kulturowe‑promocja‑ochrona, gwara śląska, śląskie dziedzictwo kulturowe

Abstrakt

Tekst dotyczy zagadnienia coraz częstszego wykorzystywania re­ gionalnych elementów dziedzictwa niematerialnego w przemyśle. W ostatnich latach można zaobserwować rozwój firm, które swoje produkty ozdabiają motywami ludowymi czy opierają się na słowach i zwrotach zaczerpniętych z gwar. Równocześnie motywy te pojawia­ ją się nie tylko na odzieży. Autorka rozważa, czy tego rodzaju wyko­ rzystywanie niematerialnego dziedzictwa kulturowego może zostać uznane za promocję lokalnego dziedzictwa czy też jest dla niego za­ grożeniem. Podstawą analizy są etno‑produkty dostępne na Górnym Śląsku, odnoszące się do śląskiego dziedzictwa i etosu. Przyglądając się markom, które oficjalnie deklarują chęć promocji śląskiej kultury i tradycji, autorka próbuje rozstrzygnąć, czy etnodizajn jest bezpiecz­ ny dla dziedzictwa kulturowego.

Biogram autora

Zuzanna Orzeł, Muzeum Górnośląskie w Bytomiu, Dział Edukacji

Magister nauk humanistycznych w zakresie kultu­ roznawstwa, promotor dziedzictwa kulturowego i teoretyk kultury, pracownik Działu Edukacji Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu. Au­ torka kilku artykułów naukowych i popularnonaukowych z zakresu kulturoznawstwa i antropologii kulturowej. Zainteresowania nauko­ we: niematerialne dziedzictwo kulturowe, muzealnictwo, antropolo­ gia kulturowa, poezja haiku.

Bibliografia

BIAŁAS Irena; KACZKO Krystyna; LIPA‑KUCZYŃSKA Maria. 1992. Z ży- cia ludu śląskiego XIX-XX w. Przewodnik po stałej wystawie etnograficznej. Bytom: Muzeum Górnośląskie w Bytomiu.

BŁACHOWSKI Aleksander. 1979. Polska wycinanka ludowa. Toruń: Muze­ um Etnograficzne w Toruniu.

CZECH Henryk. 2006. Ethos wsi śląskiej. Badania w gminie Olesno. Warsza­wa: Trio.

DAMROSZ Jerzy. 1988. Symbolika regionu jako wyznacznik odrębności. W Symbolika regionów. Studia etnologiczno-folklorystyczne. D. Simonides (red.), 9‑28. Opole: Instytut Śląski w Opolu.

DUBISZ Stanisław, KARAŚ Halina, KOLIS Nijola. 1995. Dialekty i gwary polskie, Warszawa: „Wiedza Powszechna”.

GERLICH Marian Grzegorz. 1988. Zawód górnika a tradycyjne wzory za­ chowań. W Górniczy stan w wierzeniach, obrzędach, humorze i pieśniach.

D. Simonides (red.), 27‑96. Katowice: Śląski Instytut Naukowy. GORZELIK Jerzy. 2006. Czarne diamenty. Górnictwo w sztuce Górnego Ślą­

ska. W Śląsk – kamień drogocenny. J. Kurek, K. Maliszewski (red.), 74‑81. Chorzów: Miejski Dom Kultury „Batory”.

JACKOWSKI Aleksander. 1974. Polska sztuka ludowa. Mała encyklopedia sztuki. Warszawa: Arkady.

JACKOWSKI Aleksander. 2002: Polska sztuka ludowa. Warszawa: Wydawni­ ctwo Naukowe PWN.

KARŁOWSKA‑KAMZOWA Alicja. 1988. Obiekty i zespoły zabytkowe jako wyznacznik przestrzeni historycznej Śląska. W Symbolika regionów. Stu- dia etnologiczno-folklorystyczne. D. Simonides (red.), 83‑97. Opole: Insty­ tut Śląski w Opolu.

KOLBUSZEWSKI Jacek. 1988. Oswajanie krajobrazu. Z problematyki inte­ gracji kulturowej na ziemiach odzyskanych. W Symbolika regionów. Stu- dia etnologiczno-folklorystyczne. D. Simonides (red.), 67‑82. Opole: Insty­ tut Śląski w Opolu.

KORDUBA Piotr. 2013. Ludowość na sprzedaż: Towarzystwo Popierania Prze- mysłu Ludowego, Cepelia, Instytut Wzornictwa Przemysłowego. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana; Narodowe Centrum Kultury.

KRAJEWSKI Marek. 2013. „W kierunku relacyjnej koncepcji uczestnictwa w kulturze”. Kultura i Społeczeństwo nr 1: 29‑67.

KRAWCZYK‑WASILEWSKA Violetta. 1986. Współczesna wiedza o folklorze. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

MERCIK Henryk. 2006. Węgiel i architektura. Funkcja, estetyka, symbol. W Śląsk – kamień drogocenny. J. Kurek, K. Maliszewski (red.), 82‑92. Cho­ rzów: Miejski Dom Kultury „Batory”.

MIRONIUK Nikolska Alicja. 2010. Polska stuka ludowa. Warszawa: Sport i Turystyka – MUZA SA.

MROZEK Wanda. 1988. Tradycyjna rodzina górnicza – jej cechy społecz­ ne i kierunki przeobrażeń. W Górniczy stan w wierzeniach, obrzędach, hu- morze i pieśniach. D. Simonides (red.), 97‑132. Katowice: Śląski Instytut Naukowy.

NOWICKA Ewa. 2000. Świat człowieka, świat kultury. Systematyczny wykład problemów antropologii kulturowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

OLSZEWSKA Bożena. 2014. Śladami polskiego etnodizajnu. W Etnodizajn wczoraj i dziś: inspiracje czy naśladownictwo. M. Flinik‑Huryn, A. Demska,

M.F. Woźniak (red.), 15‑23. Bydgoszcz: Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego.

OSSOWSKA Maria. 2000. Ethos rycerski i jego odmiany. Warszawa: Wydaw­ nictwo Naukowe PWN.

SIMONIDES Dorota. 1959. Problem unifikacji narodowej na Śląsku na przy- kładzie Kędzierzyna. Kraków: Znak.

SIMONIDES Dorota. 1995. Najpiękniejsze zwyczaje i obrzędy Górnośląskie. Katowice: Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Katowicach.

SIMONIDES Dorota. 2014: Szczęście w garści. Z familoka w szeroki świat. Opole: Wydawnictwo Nowik.

SKUDRZYK Aldona. 2008. Recenzja pracy Barbary i Adama Podgórskich: Godómy po naszymu, czyli po śląsku. Słownik gwar śląskich. W Podgór­ scy Barbara, Adam, Godómy po naszymu, czyli po śląsku. Słownik gwar ślą- skich, 11‑13. Katowice: Kos.

SŁOMSKA‑NOWAK Justyna. 2014. Etnodizajn – projektowanie inspirowa­ ne ludowością. W Etnodizajn wczoraj i dziś: inspiracje czy naśladownictwo.

M. Flinik‑Huryn, A. Demska, M.F. Woźniak (red.), 39‑46. Bydgoszcz: Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego.

SWADŹBA Urszula. 2001. Śląski etos pracy. Studium socjologiczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

SYNIAWA Mirosław. 2010: Ślabikŏrz niy dlŏ bajtli. Chorzów: Pro Loquela Silesiana.

SZACKI Jerzy. 2011. Tradycja. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

SZEWCZYK Jarosław. 2008. Ludowe zdobnictwo podlaskich domów. Biały­ stok: Wydawnictwo Politechniki Białostockiej.

Błotko Anna. 2013. Śląskie gryfie ubrania, http://silesiastreetlook.pl/2013/08/ slaskie‑gryfne‑ubrania.html [dostęp: styczeń 2015].

Frąckiewicz Anna. bez daty. Etnodizajn ma sto lat! Czyli obecność sztuki ludo- wej w projektowaniu. http://www.etnodizajn.pl/teoria/troche‑historii [do­ stęp: styczeń 2015].

Święcicka Olga. bez daty. Gryfnie czyli pięknie. Śląsk odzyskuje swoją mowę, gwara znów w modzie http://natemat.pl/27723,gryfnie‑czyli‑pieknie‑slask­‑odzyskuje‑swoja‑mowe‑gwara‑znow‑w‑modzie [dostęp: styczeń 2015]. Tokarzewska Beata. 2012. Mowa śląska językiem regionalnym. http://jasnet.pl/?m=publicystyka&id=3309 [dostęp: styczeń 2015].

UNESCO. 2003. Konwencja UNESCO w Sprawie Ochrony Niematerialne­ go Dziedzictwa Kulturowego http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id= WDU20111721018 [dostęp: styczeń 2015].

Węcławek Dominika. bez daty. „Mówi się, że kobieta na kopalni przynosi nie- szczęście, a przecież patronką górników jest baba”. Kobieta w górnictwie musi udowodnić więcej niż mężczyzna, http://weekend.gazeta.pl/week­ end/1,138262,16367484.html [dostęp: styczeń 2015].

Winiarska Izabela. 2009. Zasięg terytorialny i podziały dialektu śląskie- go,http://www.gwarypolskie.uw.edu.pl/index.php?option=com_content& task=view&id=854&Itemid=19 [dostęp: styczeń 2015].

Opublikowane
2018-03-31
Jak cytować
[1]
Orzeł, Z. 2018. Elementy dziedzictwa niematerialnego na ubraniach i gadżetach – pomysłowa forma promocji czy zagrożenie?. Perspektywy Kultury. 20, 1 (mar. 2018), 39-62.
Dział
Media społecznościowe i instytucje kultury