Budowanie przewagi konkurencyjnej ukraińskich przedsiębiorców na rynku polskim
Abstrakt
W artykule autor omawia podstawowe źródła przewagi konkuren cyjnej przedsiębiorstw oraz motywy ich wejścia lub przeniesienia na rynki zagraniczne koncentrując swoją uwagę przede wszystkim na przedsiębiorcach ukraińskich, którzy w ostatnich latach licznie po dejmują działalność gospodarczą na terenie Polski. W oparciu o prze prowadzone badania ankietowe oraz wywiady bezpośrednie w tekście podejmowana jest próba podzielenia migracji obywateli Ukrainy na poszczególne jej fazy. Artykuł przedstawia również fragment badań przeprowadzanych, w których poruszone są źródła budowania prze wagi konkurencyjnej ukraińskich przedsiębiorców na rynku polskim oraz kwestie związane z ich wcześniejszym przygotowaniem do roz poczęcia działalności w Polsce.
Bibliografia
BUDNIKOWSKI A. 2006. Międzynarodowe stosunki gospodarcze, Warszawa. CIESIELSKI M. (red.). 2009. Instrumenty zarządzania łańcuchami dostaw. Warszawa.
GRANT R.M. 2011. Współczesna analiza strategii, Warszawa: Wolters Kluwer. JARCZEWSKA‑ROMANIUK A. 2004. Przedsiębiorstwa międzynarodowe. Bydgoszcz‑Kraków.
LICHTARSKI J. (red.), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Wrocław 2001. NIEMCZYK J., STAŃCZYK‑HUGIET E., JASIŃSKI B. (red.). 2012. Sieci międzynarodowe, Współczesne wyzwania dla teorii i praktyki zarządzania, Warszawa.
PAYNE A. 1997. Marketing usług, Warszawa.
PIERŚCIONEK Z. 2007. Strategie konkurencji i rozwój przedsiębiorstwa, Warszawa: PWN.
PORTER M.E. 1998. Competitive Strategy. Techniques for analyzing industries and competitors with a new introduction, New York.
PORTER M.E.. 2006. Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konku- rentów, Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes Sp. z o.o.
SHENKAR O., LUO Y. 2004. International Business, New York.
SKALIK J. 2005. Rynkowe i pozarynkowe uwarunkowania wzrostu konkuren- cyjności małych i średnich przedsiębiorstw, Wałbrzych.
STONER J.A.F., WANKEL C. 1997. Kierowanie, Warszawa: PWE.
SZCZEPANKIEWICZ W. 2011. Funkcjonowanie sektora handlu w łańcuchu dostaw, Warszawa.
SZPAK J. 2007. Historia gospodarcza powszechna, Warszawa.
WIKTOR W., OCZKOWSKA R., ŻBIKOWSKA A. 2008. Marketing międzynarodowy. Zarys problematyki, Warszawa.
Copyright (c) 2018 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.