Budowanie przewagi konkurencyjnej ukraińskich przedsiębiorców na rynku polskim

  • Robert Lasak LUCRUM Sp. z o.o., Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Słowa kluczowe: przewaga konkurencyjna, Ukraina, ukraińscy przedsiębiorcy, wejście na rynki zagraniczne, strategia kosztowa, strategia zróżnicowania

Abstrakt

W artykule autor omawia podstawowe źródła przewagi konkuren­ cyjnej przedsiębiorstw oraz motywy ich wejścia lub przeniesienia na rynki zagraniczne koncentrując swoją uwagę przede wszystkim na przedsiębiorcach ukraińskich, którzy w ostatnich latach licznie po­ dejmują działalność gospodarczą na terenie Polski. W oparciu o prze­ prowadzone badania ankietowe oraz wywiady bezpośrednie w tekście podejmowana jest próba podzielenia migracji obywateli Ukrainy na poszczególne jej fazy. Artykuł przedstawia również fragment badań przeprowadzanych, w których poruszone są źródła budowania prze­ wagi konkurencyjnej ukraińskich przedsiębiorców na rynku polskim oraz kwestie związane z ich wcześniejszym przygotowaniem do roz­ poczęcia działalności w Polsce.

Biogram autora

Robert Lasak, LUCRUM Sp. z o.o., Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Magister zarządzania, absolwent studiów doktoran­ ckich Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, doradca restruk­ turyzacyjny posiadający licencję Ministerstwa Sprawiedliwości, na­ ukowo związany z Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie. Zainteresowania naukowe to zarządzanie strategiczne, łańcuchy do­ staw, podatki oraz restrukturyzacja przedsiębiorstw. Zawodowo pre­ zes zarządu Lucrum sp. z o.o., która specjalizuje się we wdrażaniu zagranicznych przedsiębiorstw na rynek Unii Europejskiej, obsłu­ dze podatkowej i prawnej oraz postepowaniach restrukturyzacyjnych. W ramach pracy zawodowej współpracuje z wieloma zagranicznymi przedsiębiorstwami. Uczestnik i organizator wielu konferencji bizne­ sowych w Polsce i poza jej granicami, w tym na Ukrainie.

Bibliografia

BUDNIKOWSKI A. 2006. Międzynarodowe stosunki gospodarcze, Warszawa. CIESIELSKI M. (red.). 2009. Instrumenty zarządzania łańcuchami dostaw. Warszawa.

GRANT R.M. 2011. Współczesna analiza strategii, Warszawa: Wolters Kluwer. JARCZEWSKA‑ROMANIUK A. 2004. Przedsiębiorstwa międzynarodowe. Bydgoszcz‑Kraków.

LICHTARSKI J. (red.), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Wrocław 2001. NIEMCZYK J., STAŃCZYK‑HUGIET E., JASIŃSKI B. (red.). 2012. Sieci międzynarodowe, Współczesne wyzwania dla teorii i praktyki zarządzania, Warszawa.

PAYNE A. 1997. Marketing usług, Warszawa.

PIERŚCIONEK Z. 2007. Strategie konkurencji i rozwój przedsiębiorstwa, War­szawa: PWN.

PORTER M.E. 1998. Competitive Strategy. Techniques for analyzing industries and competitors with a new introduction, New York.

PORTER M.E.. 2006. Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konku- rentów, Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes Sp. z o.o.

SHENKAR O., LUO Y. 2004. International Business, New York.

SKALIK J. 2005. Rynkowe i pozarynkowe uwarunkowania wzrostu konkuren- cyjności małych i średnich przedsiębiorstw, Wałbrzych.

STONER J.A.F., WANKEL C. 1997. Kierowanie, Warszawa: PWE.

SZCZEPANKIEWICZ W. 2011. Funkcjonowanie sektora handlu w łańcuchu dostaw, Warszawa.

SZPAK J. 2007. Historia gospodarcza powszechna, Warszawa.

WIKTOR W., OCZKOWSKA R., ŻBIKOWSKA A. 2008. Marketing międzynarodowy. Zarys problematyki, Warszawa.

Opublikowane
2018-03-31
Jak cytować
[1]
Lasak, R. 2018. Budowanie przewagi konkurencyjnej ukraińskich przedsiębiorców na rynku polskim. Perspektywy Kultury. 20, 1 (mar. 2018), 97-114.