Building competitive advantage of Ukrainian entrepreneurs on the Polish market.

  • Robert Lasak LUCRUM Sp. z o.o., Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Keywords: competitive advantage, Ukraine, Ukrainian entrepreneurs, entry into foreign markets, cost strategy, diversification strategy

Abstract

The aim of this article is to analyze the main sources of competitive ad­ vantage of enterprises and the motives of their entry or transfer to for­ eign markets, focusing their attention mainly on Ukrainian entrepre­ neurs, who in recent years have been doing business in Poland. Based on the conducted surveys and direct interviews in the text, an attempt is made to divide the migration of Ukrainian citizens into individual phases. The article also presents a fragment of research conducted in which the sources of building a competitive advantage of Ukrainian entrepreneurs on the Polish market and issues related to their earlier preparation for starting a business in Poland are discussed.

Author Biography

Robert Lasak, LUCRUM Sp. z o.o., Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Magister zarządzania, absolwent studiów doktoran­ ckich Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, doradca restruk­ turyzacyjny posiadający licencję Ministerstwa Sprawiedliwości, na­ ukowo związany z Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie. Zainteresowania naukowe to zarządzanie strategiczne, łańcuchy do­ staw, podatki oraz restrukturyzacja przedsiębiorstw. Zawodowo pre­ zes zarządu Lucrum sp. z o.o., która specjalizuje się we wdrażaniu zagranicznych przedsiębiorstw na rynek Unii Europejskiej, obsłu­ dze podatkowej i prawnej oraz postepowaniach restrukturyzacyjnych. W ramach pracy zawodowej współpracuje z wieloma zagranicznymi przedsiębiorstwami. Uczestnik i organizator wielu konferencji bizne­ sowych w Polsce i poza jej granicami, w tym na Ukrainie.

References

BUDNIKOWSKI A. 2006. Międzynarodowe stosunki gospodarcze, Warszawa. CIESIELSKI M. (red.). 2009. Instrumenty zarządzania łańcuchami dostaw. Warszawa.

GRANT R.M. 2011. Współczesna analiza strategii, Warszawa: Wolters Kluwer. JARCZEWSKA‑ROMANIUK A. 2004. Przedsiębiorstwa międzynarodowe. Bydgoszcz‑Kraków.

LICHTARSKI J. (red.), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Wrocław 2001. NIEMCZYK J., STAŃCZYK‑HUGIET E., JASIŃSKI B. (red.). 2012. Sieci międzynarodowe, Współczesne wyzwania dla teorii i praktyki zarządzania, Warszawa.

PAYNE A. 1997. Marketing usług, Warszawa.

PIERŚCIONEK Z. 2007. Strategie konkurencji i rozwój przedsiębiorstwa, War­szawa: PWN.

PORTER M.E. 1998. Competitive Strategy. Techniques for analyzing industries and competitors with a new introduction, New York.

PORTER M.E.. 2006. Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konku- rentów, Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes Sp. z o.o.

SHENKAR O., LUO Y. 2004. International Business, New York.

SKALIK J. 2005. Rynkowe i pozarynkowe uwarunkowania wzrostu konkuren- cyjności małych i średnich przedsiębiorstw, Wałbrzych.

STONER J.A.F., WANKEL C. 1997. Kierowanie, Warszawa: PWE.

SZCZEPANKIEWICZ W. 2011. Funkcjonowanie sektora handlu w łańcuchu dostaw, Warszawa.

SZPAK J. 2007. Historia gospodarcza powszechna, Warszawa.

WIKTOR W., OCZKOWSKA R., ŻBIKOWSKA A. 2008. Marketing międzynarodowy. Zarys problematyki, Warszawa.

Published
2018-03-31
How to Cite
[1]
Lasak, R. 2018. Building competitive advantage of Ukrainian entrepreneurs on the Polish market. Perspectives on Culture. 20, 1 (Mar. 2018), 97-114.