Nowoczesne środki transportu w poezji tanka i haiku okresów Meiji i Taishō
Abstrakt
Artykuł przedstawia modernizację Japonii w okresach Meiji i Taishō, ukazaną w tradycyjnej japońskiej poezji tanka i haiku. Szczególny nacisk położono na tematyczny zwrot w poezji na przełomie wieków XIX i XX, a wybrane przykłady utworów mają przede wszystkim na celu pokazanie zastosowania terminologii związanej ze współczesny- mi środkami transportu, które stawały się coraz powszechniejsze w Ja- ponii tego okresu, a także jej stopniowe wnikanie nawet do literatu- ry, włączając w to sferę poezji lirycznej. Autorka uważa, że na progu nowego stulecia przedmioty nowoczesnego życia społecznego – bę- dąc częścią nowego państwa japońskiego – stawały się równocześnie formami „nowej natury”, odmalowywanej we współczesnej poezji japońskiej.
Bibliografia
BEICHMAN, Janine. 1982. Masaoka Shiki. Boston: Twayne Publishers. Bicycles and Their Future Potential. Bicycle Museum – Cycle Center. [online]
Available from: http://www.bikemuse.jp/en/201501_PAMP_E.pdf [Acces- sed: 30th October 2017]
COBB, David (ed.). 2003. Haiku. London: British Museum Press. ERICSON, Steven J. 1996. Sound of the Whistle. Cambridge: Harvard University Press, p. 4. Cit. In: FORKIN, Matt. The miniature Train. Perry in Japan – a Visual History. Brown University Library Center for Digital Scholarship. [online] Available from: http://library.brown.edu/cds/perry/ scroll7_Forkin.html#ftnt6 [Accessed: 30th October 2017]
ERICSON, Steven J. 1998. “Importing Locomotives in Meiji Japan: Interna- tional Business and Technology Transfer in the Railway Industry”. Osi- ris. [online]. 13: 129-153. [Accessed: 31st January 2017]. Available from: http://www.jstor.org/stable/301881.
First Japanese Car. AutomotoStory – First Cars in History. [online] Availab- le from: http://www.automostory.com/first-japanese-car.htm [Accessed: 20th April 2017]
Gendai kashū [Anthology of Modern Tanka Poetry]. 1974. 2nd ed. Tokyo: Chikuma Shobō.
Gendai nihon bungaku taikei, Vol. 28 [Compendium of Modern Japanese Literature]. 1974. Tokyo: Chikuma shobō.
IKE Nobutaka. 1955. “The Pattern of Railway Development in Japan”. The Far Eastern Quarterly [online]. 14/2: 217-229. [Accessed: 31st January 2017]. Available from: http://www.jstor.org/stable/2941732.
ISHIKAWA Takuboku. 2002. Takuboku kashū [Collection of Takuboku’s Tan- ka Poetry]. Tokyo: Iwanami Shoten.
“Japan’s First Steamer Queen Victoria’s Gift”. West Gippsland Gazette. 23rd February, 1904. Available from: http://trove.nla.gov.au/newspaper/ article/68707261 [20th April 2017].
KENNEDY, Brittany. 2016. The History of the Japanese Bicycle Industry. [online] 30th July 2016. Available from: https://owlcation.com/humani- ties/The-History-of-the-Japanese-Bicycle-Industry [Accessed: 20th April 2017]
MASAOKA Shiki. 2002. Shiki kushū [Collection of Masaoka Shiki’s Haiku Poetry]. Tokyo: Iwanami Shoten.
MASAOKA, Shiki. Dassai Shooku haiwa. [online] Taiju’s Notebook. Availab- le from: http://www2s.biglobe.ne.jp/~Taiju/taiju_annex/1893_dassaisho- okuhaiwa_01.htm [Accessed 9th September 2013].
Mitsubishi Model A. Mitsubishi Motors. [online] Available from: http://www. mitsubishi-motors.com/en/innovation/history/year/1950/50_1.html [Ac- cessed: 20th April 2017].
STEVENS, Thomas. 1894. Around the World on a Bicycle. Volume II. From Teheran to Yokohama. New York. Available from: Project Gutenberg, 2004. http://www.gutenberg.org/cache/epub/13749/pg13749.html [30th October 2017].
SUZUKI Shinji, SAKAI Masako. 2005. “History of Early Aviation in Japan”. 43rd AIAA Aerospace Sciences Meeting and Exhibit. 10-13 January 2005, Reno, Nevada, USA. [online] Available from: https://arc.aiaa.org/doi/ abs/10.2514/6.2005-118 [Accessed: 20th April 2017].
WARREN, Jim. 1985. “Social History and the Photograph: Glimpses of the Singapore Rickshaw Coolie in the Early 20th Century”. Journal of the Malaysian Branch of the Royal Asiatic Society. 58/1: 29-42. [Accessed: 30th October 2017]
WINTERS CARPENTER, Julie. 2012. Seeing Kyoto. Tokyo: Kodansha.
Copyright (c) 2017 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.