Microcelebryci a media cyfrowe
Abstrakt
Praca dotyczy zjawiska mikrocelebrity jako transformacji w płaszczyź- nie kultury celebrytów stymulowanej rozwojem mediów. Digitaliza- cja i technologiczna konwergencja wspomagają możliwości autopre- zentacji osób online. Najczęściej jest to grupa blogerów czy vlogerów, którzy zyskują w ten sposób sławę online, ewentualnie mikrosła- wę i aspirują do statusu gwiazdy. Osobistości te reprezentują nie tylko medialne, ale również marketingowe fenomeny związane z dużą iloś- cią innowacji w procesie interakcji z grupami docelowymi.
Bibliografia
BOORSTIN, Daniel. 1992. The Image: A Guide to PseudoEvents in Ameri- ca . New York : Vintage Books.
BOYD, Danah; ELLISON, Nicole, B. 2007. “Social network sites: Defini- tion, history, and scholarship”. Journal of ComputerMediated Commu- nication. 13/1: 210230.
BROWN, Duncan, HAYES, Nick. 2008. Influencer Marketing. Who Really Influences Your Customers? Oxford : Elsevier Ltd.. Business Dictionary. 2016. Businessdictionary. Influencers. [Online] WebFi- nance, Inc., 2016. [cit: 31.08.2016.] www.businessdictionary.com/defini- tion/influencers.html.
GARCIÁ, Del Fresno, Miguel; DALY, Alan, J. and SÁNCHEZCABEZUDO, Sagrario, Segado. 2016. Identifying the new Influencers in the Internet Era: Social Media and Social Network Analysis. www.reis.cis.es. [Online] 2016. [cit: 11.01.2017.] http://www.reis.cis.es/REIS/PDF/REIS_153_02_ENGLISH1452168193739.pdf. ISSN 02105233.
Cambridge Dictionary. 2016. Endorsement. Dictionary.cambridge – web site. [Online] Cambridge University Press, 2016. [cit: 28.11.2016.] http://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/endorsement.
Emarketer. 2015. www.emarketer.com. Marketers Paid Up with Influencers – and It Works. Content creation, promotion the leading tactics for influ- encer engagement. [Online] eMarketer Inc., 9.07.2015. [cit: 31.08.2016.] www.emarketer.com/Article/MarketersPairUpwithInfluencersandWorks/1012709.
FREBERG, Karen et al., 2011. “Who are the social media influencers? Study of public perceptions of personality”. Public Relations Review. 37/1: 9092. GRIMES, Marisa. 2012. Nielsen.com. Nielsen : Global Consumer’s Trust in ‘earned’ Advertising grows in Importance. [Online] The Nielsen Com- pany, 04.10.2012. [cit: 31.08.2016.] www.nielsen.com/us/en/pressro- om/2012/nielsenglobalconsumerstrustinearnedadvertisinggrows.html.
HARLAND, Mike; MOSER, Stan. 2008. Seven words of worship. The Key to a Lifetime of Experiencing GOD. Nashville : B & H Publishing Group. HARRIS, Aleesha. 2015. Weekend Extra: The rise of online influenc- ers. vancouversun.com. [Online] Postmedia Network, 06.05.2015. [cit: 11.08.2016.] http://www.vancouversun.com/technology/Weekend+Extra+rise+online+influencers/11112588/story.html.
JEFFREYS, Elaine; ALLATSON, Paul. 2015. Celebrity Philantropy. Chicago : Intellect Ltd..
KAPLAN, Anders M. and HAENLEIN, Michael. 2010. “Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media”. Business Ho- rizons. 53/ 1: 5968.
KUCHLER, Hannah; BOND, Shannon. 2015. Advertisers ride wave of so- cial media influencers. ft.com. [Online] The Financial Times Ltd.,, 06.01.2015. [cit: 10.08.2016.] https://www.ft.com/content/cffd04ba825611e4a9bb00144feabdc0.
LAWRENCE, Cooper. 2009. The Cult of Celebrity. What Our Fascination with the Stars Reveals About Us. Guilford : Skirt.
LENHART,Amanda. 2015. Teen, Social Media and Technology Overview.pewin- ternet.org. [Online] Pew Research Center, 09.04.2015. [Cit: 09.01.2017.] http://www.pewinternet.org/2015/04/09/teenssocialmediatechnology2015/.
LESLIE, Larry, Z. 2011. Celebrity in the 21st Century: a reference handbook. Santa Barbara : ABCCLIO, LLC.
MCQUAIL, Denis. 2009. Úvod do teorie masové komunikace. 4th Edition. Praha : Portál.
MIKUŠOVIČ, Dušan. 2016. Youtuberi sú pre nás stále iný svet, ale pochopili sme, že rozum. dennikn.sk. [Online] N Press s.r.o., 29.12.2016. [cit: 08.01. 2017.] https://dennikn.sk/644328/youtuberisuprenasstaleinysvetale pochopilismezerozumejumladym/.
NIELSEN. 2012. Global Trust in Advertising report. [Online] [cit: 08.05. 2016.] http://www.nielsen.com/us/en/insights/news/2012/consumertrust-in-online-social-and-mobile-advertising-grows.html
POLAČKOVÁ, A.: Diskurz o vzíahu: politika – mládež. In: DUDINSKÁ I. – DANČIŠIN V. (eds.): Kríza v politike – politika v kríze? 2012, s. 380388. [Online] 2012. [cit: 31.08.2016.] http://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/ dokument/Dudinska1.
POPESKU, Jovan. 2014. Social media as a tool of destination marketing or- ganizations. [Online] 2014. [cit: 2. September 2016.] http://portal.sinteza.singidunum.ac.rs/Media/files/2014/715721.pdf.
ROJEK, Chris. 2001. Celebrity. London : Reaktion Books Ltd..
SHIRKY, Clay. 2008. Here Comes Everybody. The Power of Organizing Wit- hout Organizations. London : Penguin Group.
SORGATZ, Rex. 2008. The Microfame Game. [Online] New York Media LLC, 17. 06 2008. [cit: 12.08.2016.] http://nymag.com/news/media/47958/.
STRATTON, Gary, David. 2010. Paparazzi in the Hands of an Angry God: Jonathan Edwards, George Whitefield, and the Birth of American Celebri- ty Culture. theotherjournal.com. [Online] The Other Journal, 23.10.2010. [cit: 31.12.2016.] http://theotherjournal.com/2010/10/23/paparazziin-thehandsofanangrygodjonathanedwardsgeorgewhitefieldand-thebirthofamericancelebrityculture/.
SWERDLOW, Marleen, R.; SWERDLOW, Robert, A. 2003. Celebrity endor- sers: spokesperson selection criteria and case examples of FREDD. The Free Library. [Online] 01.07.2003. [cit: 11.08.2016.] http://www.thefree- library.com/Celebrity+endorsers%3A+spokesperson+selection+criteria+and+case...a0166751773.
VRABEC, Norbert. 2009. Online generácia: informácie, komunikácia a di- gitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti. iuventa.sk. [Onli- ne] 2009. [cit: 08.01.2017.] https://www.iuventa.sk/files/documents/7_vy- skummladeze/spravy/davm027/on_line_generacia_publikacia.pdf.
Yahoo. 2016. Unlocking Influencer Marketing. [Online] 2016. [cit: 31.08.2016.] https://advertising.yahoo.com/Insights/UNLOCKINFLUENCERMAR- KETING.html.
Copyright (c) 2017 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.